Satt och funderade...

Satt och funderade...

Inläggav BMK 07 feb 2012 19:05

Om jag inte skulle sätta upp ett lite större vindkraftverk på fältet här utanför och köpa mig en elbil... Det hade varit något och då kunde de höja el - och drivmedelsavgifterna bäst f-n de ville..

Men jag jag insåg snart att kostnaderna för verk och bil skulle överstiga min budget med råge.. Det hade inte räckt med vatten och bröd i 20 år innan allt var betalt! :wink:

Åter till verkligheten, men det är kul att spekulera, hur det kunde vara!

Nej, jag får väl i vanlig ordning rätta in mig i ledet och se hur vi blir överkörda av profitörerna på de stora bolagen som suger ut våra pengar...

Låt säga att det ändå blev av.. och det stod ett vindkraftverk som snurrade på bra ute på mitt fält och en nyare elbil som stod på gården. Blev jag jag på bättre humör då? Nja, med en summa på minst 1,5 miljoner i lån kan jag betala många elräkningar och likaså köra mycket långt med den bilen jag har idag..

Så med facit i hand, knegar jag vidare i samma spår och spottar och fräser så fort elen - eller drivmedlet går upp i pris.. :)
Bild
BMK
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 19 mar 2010 23:06

Re: Satt och funderade...

Inläggav cman 07 feb 2012 21:56

Precis så har jag gjort fast med en elcykel och solceller istället.

Mindre sträckor och kallt som fan nu på vintern, men det fungerar. Inga elkostnader för att ladda och ingen bensin behövs heller. Dessutom sparar jag på maten då jag inte måste kämpa så förfärligt och därigenom behöva mer näring :)

Hitentills har jag cyklat i tre år, och varje år köper jag månadskort (buss) ca 3 månader om året. Övriga 9 månader sparar jag in 650:- per månad ungefär, räknar vi om detta till att använda bil till och från arbetet varje dag pratar vi rätt mycket pengar intjänade ;)
Min blog: http://energy.compress.to
Favoritcitat: "det skall vara gött å leva, annars kan det kvetta"
cman
 
Inlägg: 305
Blev medlem: 12 okt 2009 15:39

Re: Satt och funderade...

Inläggav OlleP 08 feb 2012 15:42

cman skrev:Precis så har jag gjort fast med en elcykel och solceller istället.

Mindre sträckor och kallt som fan nu på vintern, men det fungerar. Inga elkostnader för att ladda och ingen bensin behövs heller. Dessutom sparar jag på maten då jag inte måste kämpa så förfärligt och därigenom behöva mer näring :)

Hitentills har jag cyklat i tre år, och varje år köper jag månadskort (buss) ca 3 månader om året. Övriga 9 månader sparar jag in 650:- per månad ungefär, räknar vi om detta till att använda bil till och från arbetet varje dag pratar vi rätt mycket pengar intjänade ;)

Precis min tanke också.
Man måste börja i liten skala, det tar tid och dyra misstag att lära sig batterikraft, bättre att börja smått.

Jag har en elmoppe till salu som batterierna har pajat och troligen fartreglaget också.
Tyvärr klarar den bara fyra % stigning annars gick den bra.
OlleP
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 27 sep 2010 13:55


Återgå till Övrigt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster