Ytjordvärme

Ytjordvärme

Inläggav Jonas L 03 jan 2012 19:21

Jag funderade på det där med ytjordvärme på vintern och kyla på sommaren. Är det någon som har en modell för vilken effekt per yta man kan plocka ut vid en given temp på 1-1,5 m djup i södra Sverige? Enligt nån karta bör medeltempen vara c:a 8 grader här i området, så kanske 6-7 grader ostört på vintern då. Jag skulle vilja plocka ut effekten vid minst 3-4 plusgrader. Det spelar ingen roll om man kyler ner marken och sabbar växtzonen, för det kommer i så fall vara under en parkering/grusplan. Jag trodde man skulle kunna snegla på värmepumpstillverkarna, men de har inga beräkningsunderlag utan hänvisar till att ta kontakt med dem.
Jonas L
 
Inlägg: 300
Blev medlem: 16 okt 2009 18:10

Re: Ytjordvärme

Inläggav OlleP 04 jan 2012 05:25

Det beror bl.a. på att det är så olika förhållanden att ingen kan avgöra på avstånd.
Bäst är ett fuktigt surhål, allra sämst är ett väldränerat grustag.

Är det standard att gräva till 1.5m djup?
Jag trodde det räckte med 80cm
OlleP
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 27 sep 2010 13:55

Re: Ytjordvärme

Inläggav Jonas L 04 jan 2012 08:38

Mhm, va jobbbigt :P

Det är nog mest grus, och bör vara ganska torrt (för tillfället är grusplanen en lerig historia, men jag är ganska säker på att lerlagret ligger i ytan, så där nere är det nog torrt).
Jag vet inte vad standarden är. Mer än 1,5 m kan jag under inga omständigheter gräva, men räcker det med 80 cm blir jag glad...
Jonas L
 
Inlägg: 300
Blev medlem: 16 okt 2009 18:10

Re: Ytjordvärme

Inläggav Göran.W 15 jan 2012 13:46

Normalt lägger man slangarna på runt 1 meter djup med minst 1 meter mellan slangarna.
Ska det kopplas till en värmepump isf hur stor.
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett mig annat än Luftvärmepumpar
Användarvisningsbild
Göran.W
 
Inlägg: 467
Blev medlem: 30 aug 2008 16:04
Ort: Tomelilla

Re: Ytjordvärme

Inläggav Jonas L 16 jan 2012 19:12

1 meter mellan slangarna, det ger ju en inblick i hur tätt man behöver ha det för att täcka in ytan...tack för det.

Tanken var inte att köra värmepump, utan bara att ordna grundvärme/frostfritt till ett uthus, om man kan ta ut en rimlig effekt utan att det sjunker under ett par plusgrader.
Jonas L
 
Inlägg: 300
Blev medlem: 16 okt 2009 18:10

Re: Ytjordvärme

Inläggav OlleP 16 jan 2012 19:46

Jonas L skrev:1 meter mellan slangarna, det ger ju en inblick i hur tätt man behöver ha det för att täcka in ytan...tack för det.

Tanken var inte att köra värmepump, utan bara att ordna grundvärme/frostfritt till ett uthus, om man kan ta ut en rimlig effekt utan att det sjunker under ett par plusgrader.

Det var ju en annan sak.
Hos oss, Rättvik, lägger vi vattenledning på 180 cm djup för att gå fri från frosten.
Och du vill ha plusgrader?

En värmepump tjälar jorden omkring sig och går med minusgrader.
Jag har hört talas om att folk gräver ner ventilationsrör och förvärmer inluften, men inte att man värmer hus med den.

Då får du borra djupt, typiskt är jordtemperaturen sju grader, när den är opåverkad av sommar och vinterväxlingar men då är du ett par meter ner.
En gissning från min sida, kanske fyra fem meter ner.
OlleP
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 27 sep 2010 13:55

Re: Ytjordvärme

Inläggav Göran.W 16 jan 2012 21:30

Jag tror inte på iden med att värma ett uthus till frostfritt med enbart slang i marken för slangarna hamnar så när 0 grader eller tom på någon minus grad.
Skulle man gräva ner slangarna på frostfrit djup behöver man ändå en gigantisk konvektor för man hamnar i bästa fall på 3-5 plus grader i vattnet.
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett mig annat än Luftvärmepumpar
Användarvisningsbild
Göran.W
 
Inlägg: 467
Blev medlem: 30 aug 2008 16:04
Ort: Tomelilla

Re: Ytjordvärme

Inläggav Martin 17 jan 2012 01:36

Vad tror ni om man lägger en slinga med 110mm avloppsrör i marken och cirkulerar luft istället. Då kommer man i från problemet med lågt delta T i radiatorn.
Martin
 
Inlägg: 831
Blev medlem: 30 mar 2008 21:50
Ort: Rimforsa

Re: Ytjordvärme

Inläggav Jonas L 17 jan 2012 08:27

Min fråga var generellt skriven, jag har haft luft som främsta tanke eftersom det har mer förmåga att ordna kyla på sommaren. Det hela beror dock på om man kan komma nån vart på några kvadratmeter eller om man ska gräva upp halva tomten (vilket jag inte har lust med). Därav min fråga om effekt. Det blir ju ett rejält blåsande i fläktarna om man ska ha långa krokiga rör också.
Jonas L
 
Inlägg: 300
Blev medlem: 16 okt 2009 18:10

Re: Ytjordvärme

Inläggav Göran.W 17 jan 2012 08:59

Frågan om kylning med avlopps rör har avhandlats på värmepumps forum eller byggahus minns inte vilket eller hur långa dom hade
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett mig annat än Luftvärmepumpar
Användarvisningsbild
Göran.W
 
Inlägg: 467
Blev medlem: 30 aug 2008 16:04
Ort: Tomelilla


Återgå till Övrigt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster

cron