VARNING!

VARNING!

Inläggav deepforest 15 nov 2011 10:51

Jag vill varna för en ny scam / bluff som sveper fram. Sitetalk heter det och de är mycket mäktiga. Om man Googlar så får man bara positiva svar och det beror helt enkelt på att de köpt plats på google. Bolaget som ligger bakom är Unaico i Hongkong. Männen bakom bolaget har haft flera sådana bluffbolag tidigare. Om man undersöker mer så kommer man fram till att det är ett pyramidspel i stor skala. Varning!
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: VARNING!

Inläggav RÖD@nörd 16 nov 2011 01:54

Jag har alltid installerat uppdateringarna av Flash Player. Idag kom version 11 och när jag installerat upptäckte tyckte jag datorn segade på nätet och Firefox gick heller inte att avsluta på normalt vis vid ett tillfälle. På kontrollpanelen märkte jag en särskild ikon för Flash Player hade dykt upp och jag bläddrade runt där och kunde konstatera att Flash Playern sparade data som den förmedlade till olika webbplatser. Jag tyckte det var otäckt så jag avinstallerade Flash Playern direkt. Om jag nu inte kan se eller göra det eller det så struntar jag i det fullständigt bara nödvändigt funkar. Så resonerar jag. Ett alternativ är en annan dator med Flash Playern i om man vill kolla någon Youtubefilm eller så. Utan Flashplayern slipper man också viss reklam och det tycker i alla fall jag är tacksamt.

Jag har tidigare fått lära mig att alla sådana här program och spelare man uppmanas installera kan vara riktigt lömska och som trojanska hästar installera en massa annat man inte förväntar sig. Säkert får tillverkaren betalt för sådant också varför skulle annars programmen vara "gratis"?

På nätet får man var vaksam och inte blåögd. Det händer massor man inte ser eller märker, det är jag helt övertygad om utan att fördenskull försöka upphöja rädsla.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: VARNING!

Inläggav RÖD@nörd 21 nov 2011 17:39

Man blir invaggad i en tro på internets förträffligheter och efter viss tvekan accepterar eller måste acceptera en del av alla "erbjudanden". Visst man provar, tycker det är finemang och så plötsligt dyker dom upp, hoten och kanske också problemen och då står man där "varför i all friden skulle jag...?"

Visst man kan avstå men på något sätt hamnar man då utanför, eller behöver betala onödigt mer. Det är inte lätt det här, det skapar oro om man plötsligt skulle få se sitt fattiga konto plundrat. Vad skulle jag då med alla betalningsfinesser till?

http://svt.se/2.22620/1.2610250/bedrage ... pos=rubrik
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: VARNING!

Inläggav RÖD@nörd 21 nov 2011 21:53

En grej till....

För en tid sedan installerade jag Opera webbläsare. Mest på kul för att se vad det var för något. Det är ju ingen utgift liksom...

När jag häromdagen av någon anledning kom in på Windowsbrandväggen kollade jag runt där på inställningarna och upptäckte då att Operawebbläsaren var förbikopplad där så det inte fanns spärrar vare sig ut eller in. :shock: Det kändes otäckt och tur har jag inte använt den särskilt mycket. Nu är det dock ändrat.

Där ser man hur det är. Det är lurigt.

Nästa dator jag micklar ihop ska ha så lite program och spelare som möjligt. Brandvägg ska den under alla förhållanden ha och det ska var erkända bra grejer....

Dock kan det vara svårt att vara utan vissa program, som t.ex. scanner. Kanske borde man ha en offline arbetsdator med alla behövliga program i och sedan en onlinedator med endast det allra nödvändigaste programmen som ex. webbläsaren? :?

Egentligen behövs inte mer för att göra betalningar, Tradera, 24Volt förstås... nyheter och lite blocket kanske något mer vad det nu kan vara.... :roll:
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: VARNING!

Inläggav OlleP 22 nov 2011 22:13

Skaffa en sandlåda,http://www.sandboxie.com/ tex och kör webläsaren firefox i den.
Skaffa Noscript som tillbehör, där avgör du själv vad som tillåts visa på skärmen.
Sen, det bästa av allt är Adblock, klicka på en blinkande annons och du ser den aldrig mer.

Sandlådan gör att allt hamnar i en eget utrymme och kan inte sprida sig vidare, det behövs inte ens virusprogram när man kör med låda.
Jag råkade köra sandlådat och tankade några torrent. Filmerna låg prydligt och väntade tills jag kunde plocka ut dom ur lådan.
OlleP
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 27 sep 2010 13:55

Re: VARNING!

Inläggav TonyMontano 22 nov 2011 22:21

En till bra sak kan ju vara att installera Linux på sin dator istället för windows! Måste säga att de är skönt att slippa alla installationer dem har!! som medföljer just olika skitprogram.

Nä era tips och en linux dator något virus skydd om man så vill och en brandvägg ;) Det brukar ju finnas gratisprogram som motsvara de mesta kanske inte lika bra men dem fungerar nog till det man skall göra :)
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

Re: VARNING!

Inläggav RÖD@nörd 23 nov 2011 03:00

Det där lät intressant... Bild

Det måste jag kolla upp Bild
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: VARNING!

Inläggav lillebrormats 10 mar 2012 21:40

Jag spinner vidare med en annan varning!
Datalagringsdirektivet!
Onsdagen den 21/3 röstar riksdagen om huruvida EU:s datalagringsdirektiv ska implementeras i Sverige eller ej.
Vad är datalagringsdirektivet?
Datalagringsdirektivet betyder i korthet att alla som har en mobiltelefon i fickan kommer att behöva finna sig i att information om var de befinner sig och vem de smsar och talar med kommer att registreras och göras sökbar i sex månader. Kort sagt, du kan inte ens gå ut och köpa en liter mjölk utan att information om din tur till ICA sparas i sex månader och kan hämtas ut av polisen.

Att inte längre våga använda telefonen för känsliga samtal med till exempel psykologer, präster eller äktenskapsrådgivare.
Och som jag anser är ett ytterligare hot mot källskydd och meddelarfriheten.

IT & telekomsektorns intresseorganisation med mer än 1000 medlemsföretag, uppskattar att bara införandet av datalagringsdirektivet skulle kosta mellan 760 miljoner och 1 miljard kronor. Utöver detta räknar man med en årlig kostnad på omkring 133 miljoner kronor.

Googla datalagringsdirektivet.
Läs och ta ställning om framtidens samhälle!
lillebrormats
 
Inlägg: 95
Blev medlem: 04 mar 2010 22:45

Re: VARNING!

Inläggav deepforest 10 mar 2012 23:16

Någon som är förvånad?

Man riktigt hör trampet av brunstövlarna i rosenbad...
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: VARNING!

Inläggav Göran 11 mar 2012 01:26

Jag har ett förflutet inom det ni är så rädda för och utan att nämna vad jag sysslat med, kan jag garantera att ni inte är intressanta för "Storebror". Vad ni sysslar med, även om ni så är småbrottslingar, är bara ett störande brus som filtreras bort. Det är som att vaska guld, man önskar helst att sandkornen inte hamnade i vaskpannan för det kostar bara onödiga resurser.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: VARNING!

Inläggav Järnet 11 mar 2012 09:24

Göran skrev:Jag har ett förflutet inom det ni är så rädda för och utan att nämna vad jag sysslat med, kan jag garantera att ni inte är intressanta för "Storebror". Vad ni sysslar med, även om ni så är småbrottslingar, är bara ett störande brus som filtreras bort. Det är som att vaska guld, man önskar helst att sandkornen inte hamnade i vaskpannan för det kostar bara onödiga resurser.
tigt!

Helt riktigt Göran.
Det sägs att man lär av sina misstag, i så fall är jag ett geni!
Järnet
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 01 maj 2010 10:48

Re: VARNING!

Inläggav deepforest 11 mar 2012 11:19

Förvisso!
Men jag gillar inte utvecklingen med ett övervakningssamhälle.
Det har en tendens att eskalera och missbrukas:roll:
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: VARNING!

Inläggav Jonas L 11 mar 2012 19:01

Var inte så säker. En del sandkorn kanske är lite gula, så man kan sälja dem till nån idiot som tror att de är guld.
Jonas L
 
Inlägg: 300
Blev medlem: 16 okt 2009 18:10

Re: VARNING!

Inläggav lillebrormats 11 mar 2012 19:06

FN:s deklaration över mänskliga rättigheter; artikel 12 lyder:

Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens, ej heller angrepp på heder och anseende. Envar har rätt till lagens skydd mot sådana ingripanden eller angrepp.

Bevakning och registrering av våra privatliv är en maktfaktor och makt tenderar att missbrukas.
Rätten till ett privatliv är en hörnsten i det öppna och demokratiska samhället. Var och en har rätt till respekt för sitt privat- och familjeliv, sitt hem och sin korrespondens. Om den grundlagsskyddade meddelarfriheten ska vara något mer än tomma ord på ett papper, måste vi slå vakt om rätten till skyddad privat kommunikation.
lillebrormats
 
Inlägg: 95
Blev medlem: 04 mar 2010 22:45

Re: VARNING!

Inläggav PowerMizer 12 mar 2012 00:34

lillebrormats skrev:Om den grundlagsskyddade meddelarfriheten ska vara något mer än tomma ord på ett papper, måste vi slå vakt om rätten till skyddad privat kommunikation.

Mmmm... Jag kan bara hålla med.

Tyvärr är detta bara början; om (när) vi "köper" datalagringsdirektivet så kommer det raskt nått nytt som kränker våra rättigheter ytterligare.
Meningen är att vi ska kuvas och förslavas maximalt. Övervakning och kontroll tillhör normen av maktmedel, och sticker man ändå ut ur mängden så är man en terrorist. I uSA har myndigheterna nu rätt att lönnmörda "terrorister" utan rättegång, såväl amerikanare i sitt amerikanska hem som Ugander i sitt hemland.

Sanningen förvrids och perverteras och lögnen blir den "nya sanningen". Om man vill så kan man räkna upp en hel del bra saker som Josef Starlin gjorde och sedan använda det som intäkt för att kommunism är bra - typiskt ologisk "logik"... Det är så vi förs bakom ljuset och blir lurade att acceptera lögnen.

Sen vill vissa hävda att staten vill alla väl... Sicket skitsnack! I runda slängar 300 miljoner människor har dött av statens "omsorger" under 1900-talet. Detta är civila offer, lägger man till soldater så stiger siffran upp emot 350 miljoner människor. 350.000.000 st!
Stalin sa ungefär att "en människas död är en tragedi, men tiotusen döda är statistik", och det sätter väl lixom ribban.

Som referens kan nämnas att vid häxbränningarna var det omkring 15.000 människor, mestadels kvinnor, som mördades (om jag minns rätt).

Det är verkligen dax att sluta acceptera att våra "anställda" i regering och riksdag kör sitt eget race! :evil:

F.ö. så passar väl min signatur rätt väl här också: "Those that giveup freedom for security shall have neither.", för det är väl för vår säkerhet som vi övervakas.. :roll:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04


Återgå till Övrigt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster