Varför är Biltemas batterier dåliga?

Re: Varför är Biltemas batterier dåliga?

Inläggav Göran.W 09 apr 2012 09:23

Det finns 2 taster av Biltemas batteri som jag känner till.
Detta från 2007 är ett riktigt botten napp för biltema för deras batteri var näst sämst.
Notera att Biltemas batteri är bara på 55Ah och det största i testen är på 80Ah så testen kan man säga har varit till Biltemas nackdel från början.
http://www.testfakta.se/motor/article15414.ece

I det senaste testet klarar sig Biltema skapligt.
Här var bara skillnade 2Ah mellan största och minsta batteriet.
http://www.testfakta.se/motor/article57927.ece

Här är en test på deras alkaliska batteri och där var dom riktigt bra.
http://svt.se/content/1/c8/02/30/80/72/ ... t-data.pdf
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett mig annat än Luftvärmepumpar
Användarvisningsbild
Göran.W
 
Inlägg: 467
Blev medlem: 30 aug 2008 16:04
Ort: Tomelilla

Re: Varför är Biltemas batterier dåliga?

Inläggav chrissofsweden 18 apr 2012 14:37

Jag kör deras två st 105Ah batterier för solcellsanläggning. Har funkat fint i ett år :D
chrissofsweden
 
Inlägg: 38
Blev medlem: 26 feb 2012 12:19

Re: Varför är Biltemas batterier dåliga?

Inläggav McB 19 apr 2012 21:39

Jag kan inte påstå att jag haft några dåliga erfarenheter av deras batterier, har dock endast köpt underhållsfria startbatterier men dom har jag misshandlat ganska bra och dom funkar än.

Ett av dom har jag i båten, har flyttat batterilådan längst fram i båten så batteriet får många stora och små smällar när man stampar fram i 20 knop.
Det har funkat klanderfritt i 4 år nu trots att det blivit överladdat ett gäng gånger pga avsaknad av laddningsregulator på trollingmotorn, har en manuell modell i form av en brytare och så håller man ett öga på voltmätaren vilket man lätt missar när fisket blir hett.

Nej jag har än sålänge bara goda ord att säga.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Varför är Biltemas batterier dåliga?

Inläggav OlleP 20 apr 2012 21:40

Karro skrev:Bilbatterier tål inte konstant laddning, och de tål inte att cyklas. I princip ska ett bilbatteri alltid vara laddat, och så fort det laddas ur ska det laddas igen omdelbart. De tål inte att vara urladdade lång tid.

Orsaken till detta är konstruktionen med tunna, tunna blyplattor och ändå stor area för att ge hög ström

Tänk dig att varje laddning av batteriet äter upp lite bly. För att kunna ladda som solpaneler gör, måste det vara tjocka blyplattor med mycket bly och stor tyngd. Helt enkelt, ju tyngre, desto större livslängd.

Solcellsbatterier ligger på konstant laddning (underhållsladdning), även om batterierna är fulladdade. Bilbatterier tål inte det, på grund av sina tunna blyplattor, och laddningen måste avbrytas så fort batteriet är fullt. Det gäller alla bilbatterier, och inte specifikt de från biltema.

Mina första batterier var från biltema. De höll i ca ett år och är nu fina blytynger med hantag, men helt värdelösa som batterier.

Har du någon mer info om det där?
Min uppfattning är att alla blyackar mår bra av underhållsladdning 13.7V, utom AGM som jag inte har fått riktigt kläm på, kanske de ska ha 13.8?
OlleP
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 27 sep 2010 13:55

Re: Varför är Biltemas batterier dåliga?

Inläggav Göran.W 20 apr 2012 22:30

Jag har en ups anläggning där jag hade konstant 13,6 volt och då höll dom redan begagnade batterierna i 5 år så nog tål dom konstant underhålls laddning men då måste det vara helt täta batterier eller såna man kan fylla på vatten i för dom som är underhållsfria som inte är tipp bara är nog slut efter 2-3 år från det dom var helt nya pga vatten avgången.
Mina vätske batterier blev närmare 10 år
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett mig annat än Luftvärmepumpar
Användarvisningsbild
Göran.W
 
Inlägg: 467
Blev medlem: 30 aug 2008 16:04
Ort: Tomelilla

Re: Varför är Biltemas batterier dåliga?

Inläggav Karro 21 apr 2012 05:46

Mätte du någon sin kapaciteten på de bilbatterierr som underhållsladdats i några år? De kanske börjar med 80Ah, sedan minskar kapaciteten sakta tills det bara är några få Ah kvar. Det ser fint och fulladdat ut, men klarar inte någon belastning.
Fast hur batterierna mår beror på många omständigheter. En underhållsladdare som drar ner laddningsströmmen till ett minimum kan kanske bevara batterierna.
Slutna batterier har ingen vattenavgång, då vätet och syret rekombineras till vatten. De blir varma istället.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Varför är Biltemas batterier dåliga?

Inläggav Göran.W 21 apr 2012 10:24

Japp jag mätte vad dom gav för kapacitet med en belastning på 6A
Kommer inte ihåg siffrona i huvet men ungefär så här såg det ut.
Ett batteri på 60ah som orkade ge 50ah gav ca 30ah efter 5 år.
Nu var det redan begagnade batterier är dom började användas så resultatet borde bli anorlunda med nya batterier.
Dom fick inte arbeta så mycket heller.
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett mig annat än Luftvärmepumpar
Användarvisningsbild
Göran.W
 
Inlägg: 467
Blev medlem: 30 aug 2008 16:04
Ort: Tomelilla

Re: Varför är Biltemas batterier dåliga?

Inläggav Karro 21 apr 2012 11:10

Man kan alltid börja med bilbatterier i sin anläggning. Det fungerar så länge det fungerar, beroende på solpaneler, regulator, sin strömförbrukning, och även soltimmar. Sedan vet man hur länge de räcker i ens egna speciella fall, och kan då bedöma om det duger med bilbatterier, eller om man ska köpa något bättre.

Det är inte så att batteriförsäljare försöker lura en att sälja extra dyra batterier. Det är snarare en sorts garanti att det fungerar i alla omständigheter. I vissa speciella omständigheter kan bilbatterier fungera.

Jag började med 300W solpaneler, steca regulator, 2st biltema bilbatterier, ett kina elverk och ett kompressorkylskåp.
Efter ett lärorikt år var batterierna slut.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Varför är Biltemas batterier dåliga?

Inläggav RÖD@nörd 21 apr 2012 11:17

Har du provat NIFE batterier?
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Varför är Biltemas batterier dåliga?

Inläggav Göran.W 21 apr 2012 11:32

Jag tror vanliga bilbatteri skulle funka i en stuga man inte är så ofta i eller enbart på sommaren så batterierna utsätts för många och djupa urladdningar.
Det är ju dom djupa urladdningarna som knäcker bil batterier.

Begagnade batterier från skroten för 200kr som håller i 2 år är väl billigare i längden än dyra som håller i 7-8 år.
Sen får man 2,5kr kg för dom av skrotarna när dom är slut och det är ca 45 kr för ett batteri på 60ah
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett mig annat än Luftvärmepumpar
Användarvisningsbild
Göran.W
 
Inlägg: 467
Blev medlem: 30 aug 2008 16:04
Ort: Tomelilla

Föregående

Återgå till Övrigt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 6 gäster

cron