Elmotorsåg

Elmotorsåg

Inläggav m_robban 17 okt 2009 18:42

Min mamma värmer upp huset med ved och jag brukar hjälpa henne en del med att såga och klyva.

Vi har en stor tomt och fäller ett träd någon gång ibland men mesta veden köper vi av bönder som kör hem den i tremeterslängder. Allt som går kapar vi i vedkapen men tjockare stockar klarar den inte. Då kör jag med kedjesågen, motorsågen som jag kallar det. Har en Stihl i 4000-kronorsklassen. Kommer inte ihåg vilken model det är.

Nu till min fråga. Sågar mest i närheten av väggutag, båda enfas och trefas. Finns det elsågar som gör jobbet lika bra. Vill inte ha något som känns klenare än mammas Stihl.

Vet att det finns massiv kompetens och erfarenhet här. Så vad säger ni om elektriska motorsågar?
Användarvisningsbild
m_robban
 
Inlägg: 217
Blev medlem: 27 jan 2009 20:32
Ort: Lund

Re: Elmotorsåg

Inläggav RÖD@nörd 17 okt 2009 19:05

Har tidvis hållt på en hel del med motorsågar eftersom jag vedeldar men aldrig direkt prövat någon elektrisk. Kanske någon gång vid enstaka tillfällen. Något säger mig att de är för klena vid arbeten med grov ved.

Har några elektriska motorsågar som jag fått på olika ställen. Alla defekta och sönderplockade. Har de kanske kört i för grov ved eftersom de gick sönder?
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Elmotorsåg

Inläggav carl.c 17 okt 2009 19:23

Jag har den billigaste black&decker som går att köpa..kostar en 6-700 kronor på tex krauta, har aldrig varit med om att den inte orkar, är kedjan bra slipad så dammar det bara till och sågspånen yr : ) det tragiska med den är att man får spänna upp kedajn titt som tätt...så ska man använda sin såg lite mer än lite grann ibland kanske man ska ha en dyrare och bättre. Min far har en dyrare husqvarna och den känns mycke starkare samt har längre svärd, samtidigt som den är smäckrare...sålänge man har nära till el är det bara fördelar med elsågar tycker jag. Jag har precis som röd@nörd reflekterat att det dyker upp många trasiga elsågar..utan att funderat på vad som ger sig på dom..min har jag haft en 4-5 år minst men använder den bara ett par ggr per år.
Användarvisningsbild
carl.c
 
Inlägg: 136
Blev medlem: 01 apr 2009 14:00

Re: Elmotorsåg

Inläggav Jernet 17 okt 2009 19:36

Finns inget bättre än Stihl:s elsåg, det är det ultimata!
På andra plats (enl mig) kommer sachs dolmars elsåg för ungefär halva priset jämfört med Stihl.
På tredje plats kommer allt annat skit :mrgreen:

ps, en kompis till mig har kapat sin vinterved i 11 år med en sachs dolmar elsåg.... utan några som helst prolem
.
Jernet
 

Re: Elmotorsåg

Inläggav Michael 17 okt 2009 20:35

Jag har haft en parner tror att den var på 1300W den fungerade bra hemma till att kapa ved, men när jag tog med den till kramfors (sommarstugan) och fällde fyra björkar så brann den sönder i kol och kontaktbanan.
Användarvisningsbild
Michael
 
Inlägg: 137
Blev medlem: 11 feb 2009 00:18
Ort: Rånäs

Re: Elmotorsåg

Inläggav HJFF1969 17 okt 2009 20:42

Michael skrev:Jag har haft en parner tror att den var på 1300W den fungerade bra hemma till att kapa ved, men när jag tog med den till kramfors (sommarstugan) och fällde fyra björkar så brann den sönder i kol och kontaktbanan.


Har också hört en del negativt om Partners elsåg i 1600-1700kr klassen, den har ett drivhjul av plast vilket inte klarar påfrestningarna, men dom kan ju ha blivit bättre?
Användarvisningsbild
HJFF1969
 
Inlägg: 767
Blev medlem: 04 jan 2008 16:43

Re: Elmotorsåg

Inläggav PowerMizer 17 okt 2009 21:06

Jernet skrev:Finns inget bättre än Stihl:s elsåg, det är det ultimata!


Kan bara hålla med! Har kört med en Kellfri KW340 i år och är helt nöjd!
På den sitter Stihl:s största elsåg, 2,2kW/3hk. När luftfiltret för motorkylningen är tätt så stannar den. Det är bra, för då håller den länge.

Bild

Alltså: Jag har kört Jonsered och B&D också, men dom är inte i samma klass..
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Elmotorsåg

Inläggav KennethE 18 okt 2009 12:14

Även en liten elsåg borde funka till grov ved, så länge man inte försöker såga snabbare än den hinner med utan att låta ansträngd. Hur grov ved den klarar handlar väl mest om hur lång klingan är?

Det är ju lite skillnad när man fäller träd, då är det väldigt svårt att undvika att klingan kläms, speciellt ifall man måste ta det väldigt försiktigt med en klen såg.

Men har man inte väldigt bra tålamod så att man kan ta det riktigt lugnt är det säkert värt att skaffa en rejälare sak. :-)

Jag har även testat hos farsan att klyva tremetersstockar med kilar och slägga så att de får plats i vedkapen och det var faktiskt inte så mycket jobb som jag trodde, så länge den inte är alltför vresig.
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: Elmotorsåg

Inläggav m_robban 18 okt 2009 22:42

Tack för alla svar. Guld värt det här, att man inte behöver köpa grisen i säcken. Skall kolla om det finns återförsäljare av sachs dolmar i trakten, annars får det nog bli en stihl. Pappa har haft en vanlig sachs dolmar i många år och den har varit bra. Har även hittat ett test på nätet där båda dessa sågar fick bra betyg. Där hade de kört med stihls 1,4 kW (deras minsta).

Jag lyckas inte hitta någon info om dolmars sågar. Vilka effekter finns att tillgå där?
Användarvisningsbild
m_robban
 
Inlägg: 217
Blev medlem: 27 jan 2009 20:32
Ort: Lund

Re: Elmotorsåg

Inläggav Jernet 19 okt 2009 07:42

m_robban skrev:Tack för alla svar. Guld värt det här, att man inte behöver köpa grisen i säcken. Skall kolla om det finns återförsäljare av sachs dolmar i trakten, annars får det nog bli en stihl. Pappa har haft en vanlig sachs dolmar i många år och den har varit bra. Har även hittat ett test på nätet där båda dessa sågar fick bra betyg. Där hade de kört med stihls 1,4 kW (deras minsta).

Jag lyckas inte hitta någon info om dolmars sågar. Vilka effekter finns att tillgå där?


Numer finns det bara en storlek på dolmars elsåg och den ligger på 2000w och kostar ca: 2000:-

edit länk: http://www.dolmar.com/productcatalog/pr ... index.html
Jernet
 

Re: Elmotorsåg

Inläggav m_robban 13 jan 2014 12:32

Jag är förkyld och hemma från jobbet. Därför tänkte jag ta tillfället i akt och uppdatera några gamla trådar med "hur gick det sen?".

Det blev aldrig något inköp av elmotorsåg dessvärre. Men Stihlen i 4000-kronorsklassen som jag pratar om i första inlägget går fint ännu.
Användarvisningsbild
m_robban
 
Inlägg: 217
Blev medlem: 27 jan 2009 20:32
Ort: Lund


Återgå till Övrigt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster