Trasigt på blocket

Trasigt på blocket

Inläggav carl.c 26 sep 2009 18:03

Inte för jag tänkt köpa, utan mer bara funderade lite över hur man reparerar en liknande skada..I denna annons finns ett verk med viss reparations behov..
http://www.blocket.se/kalmar/Vindkraftverk_25_kW_med_5_meters_vingar_22325318.htm?ca=4&w=3

Att bara slipa upp och svetsa om är ju enkelt, men innan man gör något sådant borde man seriöst fundera på varför det gått sönder...installerat 2008-02-27 och redan nerplockat samt trasigt. Jag lade märke till att de sprickor som syns på bild är till synes mitt i svetsarna vilket tyder på att svetsarna är felaktiga på något sett, normalt sett blir svetsen starkare och materialet mellan "material" och svets borde bli lite svagare, så det borde spricka i kanten på svetsen egentligen om svetsen är riktigt...men det kan ju fortfarande vara ett konstruktionsfel, och då hjälper det inte hur bra du svetsar om grejerna...för om ett eller 2 år kommer vingarna flyga iväg kanske, själva navet ser riktigt vekt ut tycker jag.. Men vad tror ni som vet mycket om sånt här och kanske sett liknande skador?
Användarvisningsbild
carl.c
 
Inlägg: 136
Blev medlem: 01 apr 2009 14:00

Re: Trasigt på blocket

Inläggav deepforest 26 sep 2009 18:16

KÖP INTE!!!
Detta verkar vara riktigt skräp, ser ut att vara en gammal konstruktion alt. ett gammalt verk. Titta bara på bladen (paddlarna :mrgreen: ) , så såg de ut för 20 år sedan. Sen verkar det vara amatörer som svetsat/konstruerat. Huuuu :shock:
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Trasigt på blocket

Inläggav Göran 27 sep 2009 01:25

Ett vindkraftverk med en turbindiameter på 5 meter ger heller inga 25 kW, möjligtvis 2,5 kW vid 10 m/s och för den effekten är 150.000 kronor väldigt mycket pengar, speciellt med tanke på att vindkraftverket är trasigt och utan mast.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Trasigt på blocket

Inläggav deepforest 27 sep 2009 11:50

Det skrivs att det är 5 meters och 6 meters "vingar" dvs. 10 & 12 meter i dia. Det ser så ut på bilden också. Men 25 kW :shock: nja..... Jag är skeptisk.
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Trasigt på blocket

Inläggav Göran 27 sep 2009 12:14

Slarvigt av mig och med dubbla diametern, 10 meter, når man kanske halva effekten. Anges effekten vid kanske 13 m/s istället börjar det bli möjligt. Skillnaden mellan 10 m/s och 12,5 m/s är dubbla effekten, så det beror ju på vad tillverkaren anger.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Trasigt på blocket

Inläggav deepforest 27 sep 2009 14:24

Jag är nöjd om jag får ut 5 kW med 7,5 meter i dia, men vid vilken vindstyrka jag får ut det är ju en annan sak :roll:
Jag hoppas att jag kan ta ut det vid 8 m/s, men det kanske är ett orimligt önskemål.
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland


Återgå till Övrigt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster