PowerMizer skrev: Har fått tag på ett gammalt elverk med en
Wisconsin-motor på 9,2 hk. Det är ingen gnista ut ur magneten än, men jag ska kolla brytaren och sånt så kanske den hoppar igång. Måste kolla kolv och lager också. Det ska också monteras en ny generator på den. Antingen en 3~ 4,5kW eller en 3~ 11 kW. Har inte bestämt nått än. Båda valen har sina fördelar.
Jag såg filmen och Wisconsin är kul motorer på sitt vis
För ett tjugotal år sedan hade jag en sån fast en gasoldriven luftkyld V4. Efter lite micklande med gasolförångaren fick jag till slut igång den och den gick riktigt bra faktiskt. Motorn satt i en mindre Hyster QT20 gaffeltruck som varit SJ:s. När trucken vart färdig bytte jag bort den med kompis mot ett bilsläp och det är det bilsläpet jag kör med fortfarande idag
Förra våren besökte jag en gube som samlat veterangrejer några år men som nu skulle han sälja huset till sonen och flytta därifrån. Han hade ett par Wisconsinmotorer bl.a. en 2-cylindrig men jag hoppade över dem och koncentrerade mig på moped och gamla 2hjulsfordonsgrejer, det som gick och köpa för rimlig peng alltså... Fast ett par mindre motorer blev det ändå, en mindre JAP 2A och en tidig 60-tals Honda motor som egentligen är en länspump.
Jag har svårt och sluta med mitt intresse, men grejerna blir tack och lov mindre och mindre och det senaste köpet var några gamla ångloksfoton på Tradera