Kan man bygga in motorerna i naven vinnerman ju mycket på minskade transmissionsförluster, och med en i varje hjul behöver inte varje motor vara lika kraftig, dessutom får man 4WD, friktionslös differential och liknande på köpet. Nackdelen är att det kan innebära högre fjädrad vikt på hjulen vilket skulle kunna påverka väghållning och bromsförmåga negativt, det gäller alltså att göra motorerna så lätta som möjligt.
Volvo visade upp sin första konceptbil enligt de principerna för över 20 år sedan, dygt ett år efter att de kastat ut några unga uppfinnare som presenterat en i det närmaste identisk lösning för dem, enda skillnaden var att de föreslog en stirlingmotor medan Volvo använde en gasturbin från Volvo flygmotor. Man kan alltså ganska lungt utgå ifrån att de stal idén från uppfinnarna. Några månader innan jag hörde talas om det hade jag själv en mycket snarlik idé, jag arbetade då på ett företag som var tidigt ute med att konstruera och tillverka invertrar för frekvensstyrning av asynkronmotorer, det var när jag såg hur effektivt det var och hur precist man kunde styra även stora och tunga motorer jag fick idén.
becca,
Det kanske skulle vara kul att leka med truckmotorerna och någon billig bil, kanske en gammal folka från skroten?