Batterilös elbil!

Batterilös elbil!

Inläggav TimPellet 22 sep 2008 16:24

Hej

Vattenhjulet ligger på is just nu då en batterilös elbil har hamnat på gårdsplanen! Mmmm.

Objektet har en 30kw, 120v motor och behöver altså batterier, jag har 1,5 mil till jobbet och tänkte använda elbilen mestadels fram och tillbaka dit. Jag tror att den orginal hade 10st 12v batterier. Är det smart att köpa 20 6v batterier eller 5 24v batterier eller bör man fortsätta med 10 12v batterier kanske?

Finns det något bra online-ställe att köpa batterier eller skall man prata med den lokala truckverkstaden och se vad de rekommenderar eller har tillgängligt begagnat?

Det är ju korta resor vi pratar om så jag tänkte klara mig undan ganska billigt. Någon som har förslag på märke eller batterimodeller eller handlare?

Tim
TimPellet
 
Inlägg: 92
Blev medlem: 21 apr 2008 15:28

Re: Batterilös elbil!

Inläggav deepforest 22 sep 2008 20:43

Det brukar vara samma batterier i golfbilar. Kolla med nån golfbana om de ska byta batterier.
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Batterilös elbil!

Inläggav Göran 22 sep 2008 21:38

Nya batterier lär bli svindyrt, men om du vill kan jag kolla till vilket pris jag kan fixa sådana.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Batterilös elbil!

Inläggav TimPellet 23 sep 2008 19:28

Hej

Jag var inne på Batterilagret idag och de verkar ha nya 12v Deka deep cykel batterier med 75ah. 10st skulle jag få för knappt 9000kr.

Summan tyckte jag faktiskt var ganska lagom men 75ah tycks mig vara precis på gränsen så det räcker.

Jag vet inte vad som är rimliga antaganden i en Eskort med 30kw motor men säger vi 2kwh/mil gör jag ju åt nästan 6kwh per dag vilket borde betyda 50 ah vid 120v. Då är det lite kvar på botten av batteriet för att det skall hålla fler cykler.

Är detta ett bra pris (eller dåligt batteri). Kan man hitta bra deep cykel batterier med lite fler ampertimmar för samma pris vore det givetvis bättre.

Hur många cykler kan man räkna med att klara om man laddar ur batterierna med 2/3 varje gång?

Tim
TimPellet
 
Inlägg: 92
Blev medlem: 21 apr 2008 15:28


Återgå till Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster