Sida 2 av 3

Re: Luftcykel

InläggPostat: 17 jun 2008 08:56
av PowerMizer
the_donk skrev:Tja det hela blir ju som på en ångmaskin... :roll:

Jo, tanken har slagit mej.. Samtidigt vill jag ju göra det så busenkelt som möjligt så att det verkligen blir gjort! :roll:
Det finns ju dom som använder en mutterpurra som ligger mot hjulet som en dynamo, men det tror jag är en dålig lösning.

the_donk skrev:vad tror du verkningsgraden blir med allt... luftfyllning och så :D

Vet inte om jag ens bryr mej, bara det är billigt per mil. Kul när man ska ut och fiska eller ta en kaffe hos grannen! Om räckvidden blir nog stor så går det att "pysa" till jobbet också! :D
Med riktig tur kanske det blir nån mils räckvidd med 30-40 bar, och då fyller man ju själv tuben med frysboxkompressorn!

Jag minns inte riktigt, men vi provade att plugga en frysboxkompressor, och manometern visade drygt 40 bar innan motorn inte orkade mera. Lite farligt, men kylmontören hade gjort det tidigare. Den byggde jag en oljeavskiljare till, så att man öppnade en ventil så rann kompressoroljan in i insuget igen. Perfekt att bära med sej, men flödet var ju inte så stort... Räcker till cykeldäck och bildäck, men glöm bakdäcket på traktorn! :lol:

Näe, nu är det gräsklippning på G! Skruvade ihop klipparen och slipade o balanserade knivarna igår kväll. Gräsmattan liknar mest en "gammfönnelägda" nu. :(

Re: Luftcykel

InläggPostat: 17 jun 2008 12:54
av M8e
Jag skulle ha gjort ungefär så här. busenkelt och ryckigt.
(Fast egentligen skulle jag ha testat med mutterdragare först, fast kanske inte dynamo-monterad.)

Re: Luftcykel

InläggPostat: 17 jun 2008 13:18
av deepforest
Glöm muttersnurrar mfl luft verktyg. De tömmer tanken på en grisblink. Sämre verkningsgrad finns inte. Ett exempel, en vanlig slipmaskin tar ca 450 liter per minut! och ger bara ca 600 W. För att driva den kontinuerligt så måste du ha en kompressor på ca 5kW!
Varför använder man då luftverktyg. För att de är gnistfria och små. Men de försvinner mer o mer.

Re: Luftcykel

InläggPostat: 18 jun 2008 14:43
av PowerMizer
Ja, tanken med "envägsdrev" är inte dum! Kunde man behålla cykeln tramp-bar så vore det ju kanoners! Kanske en kuggstång med "hajfenekugg" mot kedjan som "släpper" på returen?
deepforest skrev:Glöm muttersnurrar mfl luft verktyg. De tömmer tanken på en grisblink.

Det håller jag också med om! En turboslip t.ex. tömmer en 200 literstank med 8 bar på... ja just: en grisblink! :D

Re: Luftcykel

InläggPostat: 03 jul 2008 00:27
av Tompaiuppsala
På cykeln finns ju redan två vevstakar. En cylinder på var trampa så får man bättre vrid och kanske en mindre ryckig gång. Eller en annan variant med inte lika lång slaglängd men då utan trampor som denna. Skulle en vanlig enkel cykelpump klara denna uppgift tro...

Bild

Re: Luftcykel

InläggPostat: 03 jul 2008 10:40
av PowerMizer
Tompaiuppsala skrev:En cylinder på var trampa så får man bättre vrid och kanske en mindre ryckig gång.

Mera vrid lär jag aldrig i livet behöva! En sån liten kolv trycker så många gånger mera än jag själv kan, så det är därför jag funderade på hävarmslösningen: mindre kraft och större sträcka per slag.

Sen blir det ju mera "grunkor" med 2 kolvar... Nä, jag tror på en enkelverkande kolv, men sen vet jag inte riktigt... Måste leta upp någon gammal 5-växlad cykel att slakta! Insåg ju att man inte kan ha ett nav med broms.. blir det en ryckig färd!!! :lol:

Re: Luftcykel

InläggPostat: 04 jul 2008 23:40
av Tompaiuppsala
Om man tänker så här:

Jag väger 85 kg och det är ungefär den tyngd varje tramp får då jag står och cyklar. Om jag har en cykelpump med en cylinderdiameter på ca 1,5 cm.
Hur högt tryck krävs det för att få samma kraft, 85 kg?

Re: Luftcykel

InläggPostat: 05 jul 2008 01:49
av deepforest
Formel för cirkelarea Pi x Radien i kvadrat. 3,14x(0,75x0,75) = 1,766 cm\2
85 Kg / 1,766 = 48 Kg tryck. Inte så bra. Större diameter behövs. +att en cykelpump inte skulle hålla, tänk dig 85 kg på den lilla tryckstången!
T.ex 4 cm cylinder ger. 3,14x(2x2) = 12,56 cm\2
85 Kg / 12,56 = 6,76 Kg tryck. Mycket bättre!

Re: Luftcykel

InläggPostat: 05 jul 2008 21:19
av PowerMizer
deepforest skrev:T.ex 4 cm cylinder ger. 3,14x(2x2) = 12,56 cm\2
85 Kg / 12,56 = 6,76 Kg tryck. Mycket bättre!

Howwa, va du kunn! Du kanske är ett geni, ändå?! :wink:

Re: Luftcykel

InläggPostat: 05 jul 2008 21:48
av PowerMizer
Nu har jag också "geni:at" mej lite:
Med min kolv (60 mm kolv och 20 mm axel) så behövs 3 eller 3,4 kg/cm2 (beroende på vilken kammare man använder) för att få 85 kg.

Om man drar upp regulatorn till 8 kg/cm2 så motsvarar det en 200 eller 226 kg tung cyklist!
Vid 10 kg/cm2 blir det ju 300/338 kg's cyklister vi talar om!

Om man ökar slaglängen med en hävarm till det dubbla (460 mm) så har man alltså ändå mycket att åka med...
En "gasreglage"-ventil är på väg från kompisens bra-å-ha-hög...

Re: Luftcykel

InläggPostat: 07 jul 2008 08:57
av Tompaiuppsala
Oj det var utommänsklig kraft i det pedaltrycket :shock: Det blir mycket bakhjulsåka tror jag , om man är ovarsam med ventilen :D

Om vi går vidare med 60 mm kolv och 10 kg/cm2.

Kan man vid något vartal också bestämma effekten.. hästkrafter?

Re: Luftcykel

InläggPostat: 07 jul 2008 12:47
av the_donk
Sen är det inte helt ointressant att veta hur länge luften räcker, antigen i timmar eller i km
drivhjulets diameter, pedalens hävarm, pys i minuten, cylinderns volym, trycktankens storlek och tryck
så kom igen genier, ja ids inte :)

Re: Luftcykel

InläggPostat: 07 jul 2008 19:10
av Göran
jag har väldigt svårt att tänka mig att luften räcker längre än 50 meter. :P

Re: Luftcykel

InläggPostat: 07 jul 2008 21:23
av PowerMizer
Göran skrev:jag har väldigt svårt att tänka mig att luften räcker längre än 50 meter.

Tror jag det! Du litar ju inte ens på en borstlös synkrongenerator! :shock:

Du ser hur lätt jag hugger på beten... :lol:

the_donk skrev:ja ids inte

Du är ju medlem! Läste du inte inträdesreglerna? Du är ju bunden av brödraskapets blodsband, och därmed tvungen att bidra! :roll:

Re: Luftcykel

InläggPostat: 07 jul 2008 21:51
av HJFF1969
Hur går det PM, jag dör av otålighet snart!

På nätterna drömmer jag om en kuf från V-mina med uppskruvad regulator som med jämna intervaller gör små tjutare som övergår till framhjulslyft, luften räcker dock bara 402m i dare-devil läget :D