El veteran skoter

El veteran skoter

Inläggav Gunnar lindgren 09 jan 2014 00:12

Yamaha SL 300 C Europa 1967? encylindrig . Köpt hantags värmare från kina samt 3 röda led lister samt H4 led ,monterade hantags värmarna startade och slog på värmen samt glödlampan till strålkastaren jätte dåligt lyse. Har för mig att det sitter två spolar i svänghjulet hittade en grön kabel med ström vid tändningslåset som ej var ansluten
och även en tom vit som går till verktygslådan där finns plats för ett litet batteri och i lådan sitter en knepig likriktare , går nog att ha självstart så jag förband gröna strömtråden med den vita fick då likström där jag anslöt hantags värmaren men strålkastaren känner fortfarande av värmen . Böt ut strålkastar glödlampan mot en H4 led
och den lyste ett tag sen var den kaputt tänkte att den inte gillade växelström så jag satt en likriktare emellan och prövade på nytt lyste en stund sen var den kaputt.
Vad är det för fel motorn har bara gått på tomgång har inte mätt hur många volt den ger måste jag ha någon form av voltbegränsare .
Gunnar lindgren
 
Inlägg: 311
Blev medlem: 16 apr 2009 11:37

Re: El veteran skoter

Inläggav Bittämjaren 09 jan 2014 14:29

Spänningen från en svänghjuls magnetspole varierar kraftigt med varvtalet. För att detta ska fungera tillfredsställande måste belastningen vara konstant för att spänningen inte ska hamna utaför önskat/tillåtet värde.
Du behöver mäta spänningen vid olika driftfall för att se den är inom rimliga värden, det är nog därför dina LED lampor har slutat fungera, de har fått för hög spänning p.g.a. dess låga strömförbrukning.
Bli inte förvånad om du mäter upp mer än 100V växelström vid obelastad spole och du har två st och var och en är dimensionerad för en viss last t.ex framljuset, när den är inkopplad 12V och urkopplad 150V och sätter du i en lampa med halva effekten får du kanske 20V spänning. och utöver allt detta så varierar spänningen med varvtalet också. Så när du kopplar in extra belastningar (handvärmare) så varierar spänningen därefter också.
Glödlampor fungerar lika bra på växelström som likström, med LED lampan vill nog bara ha likström till sin interna drivelektronik, endast en "naken" LED går sönder ganska omgående om den får fel polaritet (mer än 5V), vilket växelström är halva tiden.
"Vad är det för fel motorn har bara gått på tomgång" där har du orsaken till att det "lyste en stund sen var den kaputt" så länge var den stunden den stod ut, hade du varvat upp motorn hade stunden varit ännu kortare !
"tom vit som går till verktygslådan där finns plats för ett litet batteri och i lådan sitter en knepig likriktare" det är nog en valig diod bara ingjuten i något plastmaterial med anslutningdon, jag har sett denna lösning på någon moped i min ungdom.
Batteriladdning är en annan historia där batteriets laddström kommer bli vad som behövs för att få rätt spänning, dock har du inget skydd för överladdning av batteriet.
Sen har jag förutsatt att det är 12V system du har men samma resonemang gäller vid andra systemspänningar.
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: El veteran skoter

Inläggav smidy 09 jan 2014 16:25

jag skulle tro att det fungerar bättre med ett batteri. vet inte men antar att laddningseffekten är rätt rimlig så att ett lite för "stort" batteri klarar av att hålla spänningen inom rimliga värden trots att batteriet är fulladdat, eller kanske den har en "lurig" spänningsregulator, på en utombordare jag hade för länge sedan blev spänningen aldrig högre än vad batterispänningen var när laddningen började...vet inte hur det fungerade eller om det fungerade som det skulle men med ett bra (laddat) batteri var det aldrig några problem fast båten hade både lanternor och stereo, t.ex om motorn varit svårstartad och spänningen var 11.8v när den startat och börjat ladda så blev det aldrig mer än 11.8v eller lägre än 11.8v med eller utan lanternor och stereo, samma visa om spänningen var högre, så hade man bra med ström (spänning) så var det aldrig problem, men om man av någon anledning laddat ur så var det bara att släpa hem batteriet och ladda... :roll:
smidy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 19 nov 2010 10:08

Re: El veteran skoter

Inläggav snurrevindan 27 mar 2014 11:02

H4 led
vem säljer dem?
:mrgreen:
Användarvisningsbild
snurrevindan
 
Inlägg: 46
Blev medlem: 08 feb 2009 13:51
Ort: ulricehamn

Re: El veteran skoter

Inläggav smidy 27 mar 2014 16:18

smidy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 19 nov 2010 10:08

Re: El veteran skoter

Inläggav McB 27 mar 2014 18:24

smidy skrev:http://www.ebay.com/bhp/h4-led-headlamp


Testat dom?
Köpte en omgång med P-ljus lampor, kan ju inte bli sämre då bägge bilarna käkar sådana lampor.
Senast redigerad av McB 27 mar 2014 18:29, redigerad totalt 1 gång.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: El veteran skoter

Inläggav smidy 27 mar 2014 18:29

nej jag har inte testat, jag knappade in "H4 led" på google och det där var första länken..
smidy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 19 nov 2010 10:08

Re: El veteran skoter

Inläggav RÖD@nörd 28 mar 2014 02:15

Hejsan hejsan.... Jag hör ni pratar om mopeder :D

Jag har mopeder som intresse sen några år tillbaka fast mest då gamla mopeder typ 50- och 60-tal.

Man kan tro att svänghjulsmagnetens effekt är en direkt funktion av varvtalet men så enkelt är det inte och då skulle lamporna heller inte hålla om man rusade motorn i tomgång och allra helst då trimmad.

Av någon anledning så planar spänning och effekt ut när motorn når maxvarvet låt säga 3500 rpm och ökas varvtalet mera så stiger spänningen bara marginellt och varför vet jag ej men så är det i all enkelhet med bara spole och magneter.

Däremot är det en väsentlig spänningshöjning mellan ex. vis 1500 - 3500 rpm och det kan röra sig om ett par-tre Volt vid 6 Volt systemspänning.

Har också tittat någon gång på magneter från moderna plastmoppar och det är kraftigare magneter och spolar där men för oss diggare av gammelmoppar hjälper inte det utan sånt modernt skräp åker omgående på skrothögen :mrgreen:

Bosch, Noris, Stefa eller möjligen Siba ska det stå på magneten och då har den en garanterad plats på en hylla och studeras och beundras någon gång emellanåt :wink:
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1705
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: El veteran skoter

Inläggav Bittämjaren 05 apr 2014 18:57

RÖD@nörd du säger:
"Av någon anledning så planar spänning och effekt ut när motorn når maxvarvet låt säga 3500 rpm och ökas varvtalet mera så stiger spänningen bara marginellt och varför vet jag ej men så är det i all enkelhet med bara spole och magneter."
Därför:
Hade varvtalet fortsatt att öka så hade spänningen vänt och börjat sjunka igen. Därför att den induktiva reaktansen i spolen blir högre med ökande frekvens och till slut blir så hög att den motverkar den högre spänningen som induceras i spolen får spänningen ut att sjunka.
Vid sjunkande varvtal är blir induktiva reaktansen så låg att den inte påverkar utspänningen längre.

Någonstans på varvtalet har du den maximala effekttoppen, och på var sida om denna sjunker uteffekten, vid lägre varvtal p.g.a. lägre inducerad spänning i spolen och vid högre varvtal p.g.a. att den högre inducerade spänningen i spolen äts upp av den högre induktiva reaktansen som orsakas av den högre frevensen i spolen.

Och så håller jag tyst om virvelströmsförluster i järnkärnan, kapacitiva förluster mellan lindningvarv, trådförluster och annat otyg som påverkar slutresultatet ganska marginellt. :?

Detta gäller även allt annat som är lindat som generatorer, motorer o.s.v.
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: El veteran skoter

Inläggav RÖD@nörd 09 apr 2015 23:20

Tack Bittämjaren, för väldigt bra och lättförståeligt svar :D

En till som är kunnig på sånt här är Jim Lundberg på Classic Motor :)
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1705
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37


Återgå till Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst