Regenerativ broms och elmotorer

Regenerativ broms och elmotorer

Inläggav urdjur 23 apr 2012 07:55

Jag ska bygga en velomobil med ett s.k. elkonverteringskitt som bygger på en navmotor. Tydligen finns det vissa modeller som har regenerativ broms och andra som inte har det. Det jag undrar är om inte alla elmotorer borde ha den principiella möjligheten till en "motorbroms" som laddar batteriet. Skillnaden mellan en generator och en motor är såvitt jag förstår bara åt vilket håll strömmen går om ni förstår hur jag menar. Borde inte alla navmotorer gå att använda som generatorer om man kopplar in dem på batteriet på ett fiffigt sätt? Jag skulle vilja kunna lägga på ett motstånd i nerförsbackar, då den aerodynamiska formen annars snabbt ger mycket höga hastigheter och stor påfrestning på bromsarna. Med en "elbroms" som dessutom laddar batteriet kan jag ha klenare bromsar på framhjulen.
urdjur
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 30 jun 2011 18:06

Re: Regenerativ broms och elmotorer

Inläggav McB 23 apr 2012 09:28

Då behöver du nog någon form av ställbar motorbroms, annars stannar du.
Kör truckar med den konfigurationen och det bromsar riktigt duktigt när man släpper gasen, använder aldrig den mekaniska bromsen annat än i duktiga backar och tung last.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Regenerativ broms och elmotorer

Inläggav Dygnet är för kort. 23 apr 2012 21:44

McB skrev:Då behöver du nog någon form av ställbar motorbroms, annars stannar du.
Kör truckar med den konfigurationen och det bromsar riktigt duktigt när man släpper gasen, använder aldrig den mekaniska bromsen annat än i duktiga backar och tung last.


Funkar sådär på vintern när det är halt när man släpper gasen :) , och i nedförslut ingen höjdare alls.
Nyare Hyster 3,5 tonnare, har något liknande elektroniskt system på sina dieseltruckar som är kass(tur det går att ställa bort).
Inte roligt alls när bromsen går i vid gassläpp och man har hög/svajig last, likaså på batteritruck.
Dygnet är för kort.
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 16 sep 2010 10:47

Re: Regenerativ broms och elmotorer

Inläggav Göran 13 maj 2012 22:02

I navmotorer för cyklar sitter det några kugghjul i plast som fungerar som frihjul. Det är bara att plocka bort kugghjulen, men frågan är om det är så klokt att göra det.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina


Återgå till Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster

cron