Transformatorolja i tanken
Postat: 02 apr 2012 10:13
Hej.
Nu har jag testat att blanda 50/50 med diesel och transformatorolja.
Både traktorn och bilen blir aningen mera svårstartad, men inte något som betyder något. Traktorn måste snurra några varv extra innan den startar.
Bilen brukar tända på alla fyra på en gång och gå rent, men med blandningen så tänder den på två direkt och går lite orent på alla fyra efter max en sekund, och den börjar gå rent efter 10-30 sekunder beroende på yttertemperatur. Är det -20 grader och man startar utan motorvärmare så är det 30 sekunder som gäller, och bilen ryker blått när man drar iväg. När motorn är varm så ryker den ingenting!
En positiv sak (förutom att bränslet kostar ~7:-/liter) är styrkan i motorn! På traktorn märks det när man drar slungan och det går tungt, Bustern blir grövre i rösten och behåller varvet längre. På bilen är det ungefär som när man monterat en KCR-box: Man känner skillnaden! På en sträcka där den normalt orkar upp till 130 km/h kämpar den sej upp till 150+ km/h med bonn-blandningen. Sen känns det som att man inte behöver gasa lika mycket; 80 km/h är bara någon cm ner med pedalen. Vridmomentet märks också, för när det går tungt på låga varv så morrar motorn djupt nere i strupen och spänner sina muskler som tidigare varit förtvinade...
Hur bränsleförbrukningen förändrats har jag ingen aning om, men uppriktigt sagt så struntar jag i det!
För er intresserade: Det är en VAG med 1Z-motorn (1.9 Tdi) som gått ~40000 mil.
Nu hade jag turen att få 2 *nya* fat med olja, men jag skulle aldrig tveka att köra på begagnad olja. Om du ser nått ställe där man byter transformator så sväng förbi och fråga grabbarna om du får "återvinna" lite i bilen. Det är värt att ragga upp några tomfat och ta släpvagnen på en "olje-tur"! Särskilt om man, som jag, benhårt tror på ett bränslepris på minst 20:- litern till semestern/hösten.
Nu har jag testat att blanda 50/50 med diesel och transformatorolja.
Både traktorn och bilen blir aningen mera svårstartad, men inte något som betyder något. Traktorn måste snurra några varv extra innan den startar.
Bilen brukar tända på alla fyra på en gång och gå rent, men med blandningen så tänder den på två direkt och går lite orent på alla fyra efter max en sekund, och den börjar gå rent efter 10-30 sekunder beroende på yttertemperatur. Är det -20 grader och man startar utan motorvärmare så är det 30 sekunder som gäller, och bilen ryker blått när man drar iväg. När motorn är varm så ryker den ingenting!
En positiv sak (förutom att bränslet kostar ~7:-/liter) är styrkan i motorn! På traktorn märks det när man drar slungan och det går tungt, Bustern blir grövre i rösten och behåller varvet längre. På bilen är det ungefär som när man monterat en KCR-box: Man känner skillnaden! På en sträcka där den normalt orkar upp till 130 km/h kämpar den sej upp till 150+ km/h med bonn-blandningen. Sen känns det som att man inte behöver gasa lika mycket; 80 km/h är bara någon cm ner med pedalen. Vridmomentet märks också, för när det går tungt på låga varv så morrar motorn djupt nere i strupen och spänner sina muskler som tidigare varit förtvinade...
Hur bränsleförbrukningen förändrats har jag ingen aning om, men uppriktigt sagt så struntar jag i det!
För er intresserade: Det är en VAG med 1Z-motorn (1.9 Tdi) som gått ~40000 mil.
Nu hade jag turen att få 2 *nya* fat med olja, men jag skulle aldrig tveka att köra på begagnad olja. Om du ser nått ställe där man byter transformator så sväng förbi och fråga grabbarna om du får "återvinna" lite i bilen. Det är värt att ragga upp några tomfat och ta släpvagnen på en "olje-tur"! Särskilt om man, som jag, benhårt tror på ett bränslepris på minst 20:- litern till semestern/hösten.