En liten haverist (trasig vattenpump i bil)
Postat: 14 feb 2012 22:04
Tänkte visa några bilder på en havererad VW/Skoda/Seat vattenpump.
Fick lite missljud från motorn vid körning, rasslande ljud som kom och gick
lät inte speciellt högt men boven i dramat var denna:
Pump som saknar 50% av kullagerkulorna
Lossade plastkåpan som skyddar kamremmen och hittade
vad som kan beskrivas som metalliskt vetemjöl....hmm vart kommer det ifrån?
Petade till på remskivan till vattenpumpen - Oj vad glappt!
Hittade ett gäng stålkulor längre på motorn så de hade mer eller mindre flugit ur pumpen.
Resterna av den del som sätter fart på kylvattnet, dvs knappt något kvar...
så det var inte så lustigt att kylvatten-tempen vart för hög.
Några stålkulor kvar i alla fall
Ett tips: Byt kylvattenpumpen i tid !
Sen förekommer det att plasthjulet lossnar från stålaxeln då cirkulerar
inte kylvattnet som det ska och följden blir överhettning - ett tips för de som har bil med VW-delar!
Kylvattnet läckte aldrig ur motorn ska tilläggas!
Fick lyckligtvis inget stort (och dyrt) motorhaveri så det stannade
vid byte av kamrem, spännrulle och av förståeliga skäl vattenpumpen
Var si sådär kul att kräla under bilen när det var tre-fyra minusgrader.
Det gick bra till slut, fast jag kontrollerade att kamremmen var
verkligen på rätt plats ett antal gånger innan ihopmonteringen påbörjades.
Sen är det bra att dra runt motorn med handkraft två (!) hela varv för
att förvissa sig om att allt är ok.
Var rätt spännande att göra första startförsöket, motorn brummade igång direkt.
Fick ett 15-tal motorstopp vid korsningar och dyl. Berodde nog på att
ECU (databoxen) till insprutningen var strömlös en längre tid.
De lär sig inställningarna på nytt efter en tids körning.
Fick lite missljud från motorn vid körning, rasslande ljud som kom och gick
lät inte speciellt högt men boven i dramat var denna:
Pump som saknar 50% av kullagerkulorna
Lossade plastkåpan som skyddar kamremmen och hittade
vad som kan beskrivas som metalliskt vetemjöl....hmm vart kommer det ifrån?
Petade till på remskivan till vattenpumpen - Oj vad glappt!
Hittade ett gäng stålkulor längre på motorn så de hade mer eller mindre flugit ur pumpen.
Resterna av den del som sätter fart på kylvattnet, dvs knappt något kvar...
så det var inte så lustigt att kylvatten-tempen vart för hög.
Några stålkulor kvar i alla fall
Ett tips: Byt kylvattenpumpen i tid !
Sen förekommer det att plasthjulet lossnar från stålaxeln då cirkulerar
inte kylvattnet som det ska och följden blir överhettning - ett tips för de som har bil med VW-delar!
Kylvattnet läckte aldrig ur motorn ska tilläggas!
Fick lyckligtvis inget stort (och dyrt) motorhaveri så det stannade
vid byte av kamrem, spännrulle och av förståeliga skäl vattenpumpen
Var si sådär kul att kräla under bilen när det var tre-fyra minusgrader.
Det gick bra till slut, fast jag kontrollerade att kamremmen var
verkligen på rätt plats ett antal gånger innan ihopmonteringen påbörjades.
Sen är det bra att dra runt motorn med handkraft två (!) hela varv för
att förvissa sig om att allt är ok.
Var rätt spännande att göra första startförsöket, motorn brummade igång direkt.
Fick ett 15-tal motorstopp vid korsningar och dyl. Berodde nog på att
ECU (databoxen) till insprutningen var strömlös en längre tid.
De lär sig inställningarna på nytt efter en tids körning.