En liten haverist (trasig vattenpump i bil)

En liten haverist (trasig vattenpump i bil)

Inläggav Emil 14 feb 2012 22:04

Tänkte visa några bilder på en havererad VW/Skoda/Seat vattenpump.

Fick lite missljud från motorn vid körning, rasslande ljud som kom och gick
lät inte speciellt högt men boven i dramat var denna:

Pump som saknar 50% av kullagerkulorna :shock:
Lossade plastkåpan som skyddar kamremmen och hittade
vad som kan beskrivas som metalliskt vetemjöl....hmm vart kommer det ifrån?
Petade till på remskivan till vattenpumpen - Oj vad glappt!
Hittade ett gäng stålkulor längre på motorn så de hade mer eller mindre flugit ur pumpen.

Pump1.jpg
Pump1.jpg (135.29 KB) Visad 2541 gånger


Resterna av den del som sätter fart på kylvattnet, dvs knappt något kvar...
så det var inte så lustigt att kylvatten-tempen vart för hög. :mrgreen:

Pump2.jpg
Pump2.jpg (117.45 KB) Visad 2471 gånger


Några stålkulor kvar i alla fall :D
Pump3.jpg
Pump3.jpg (97.48 KB) Visad 2474 gånger


Ett tips: Byt kylvattenpumpen i tid !

Sen förekommer det att plasthjulet lossnar från stålaxeln då cirkulerar
inte kylvattnet som det ska och följden blir överhettning - ett tips för de som har bil med VW-delar!

Kylvattnet läckte aldrig ur motorn ska tilläggas!

Fick lyckligtvis inget stort (och dyrt) motorhaveri så det stannade
vid byte av kamrem, spännrulle och av förståeliga skäl vattenpumpen :wink:

Var si sådär kul att kräla under bilen när det var tre-fyra minusgrader. :?
Det gick bra till slut, fast jag kontrollerade att kamremmen var
verkligen på rätt plats ett antal gånger innan ihopmonteringen påbörjades.

Sen är det bra att dra runt motorn med handkraft två (!) hela varv för
att förvissa sig om att allt är ok.

Var rätt spännande att göra första startförsöket, motorn brummade igång direkt.
Fick ett 15-tal motorstopp vid korsningar och dyl. Berodde nog på att
ECU (databoxen) till insprutningen var strömlös en längre tid.
De lär sig inställningarna på nytt efter en tids körning.
Emil
 
Inlägg: 222
Blev medlem: 08 mar 2010 09:01

Re: En liten haverist (trasig vattenpump i bil)

Inläggav RÖD@nörd 14 feb 2012 22:10

På Audi (VW?) har jag fått lära mig man alltid monterar ny vattenpump i samband kamremsbytet vid vissa intervaller.

Först undrade jag varför men senare fick jag veta att det är av just den anledningen som visas här ovan.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1705
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: En liten haverist (trasig vattenpump i bil)

Inläggav McB 15 feb 2012 21:17

På dom flesta bilar ska vattenpumpen bytas vid byte av kamrem, pumparna är väl byggda för att hålla lika länge som serviceintervallet på kamremen.
Är väl bara när det finns separat rem till vattenpump/generator man slipper byta pump.

Sur läxa att lära sig :cry:
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.


Återgå till Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst