Sida 1 av 2

elfordon

InläggPostat: 18 jul 2010 20:06
av Cleas
Hej,
Jag har tänkt att bygga en trehjuling som går på el med två st navmotorer och solpaneler. Jag kommer inte köra så jätte långt med den (max 1 mil) ska ha den mer som ett experiment. Jag planerar att börja bygga den nästa sommar. Men jag har lite frågor.

1. Finns det någon ritning på en trehjuling eller fyrhjuling?
2. Jag tänkte ha bakhjulsdrift men är det någon fördel med framhjulsdrift? Det är mycket upp och ner där jag bor och jag kommer bara använda den på sommaren.
3. Hur starka motorer behövs räcker 2 st 500 watt?
4. Vilken spänning är smartast att använda?
5. De flesta navmotorerna är gjorda för att man ska fästa dem på ett cykelhjul t.ex den här navmotorn http://www.electro-mobile.se/index.asp?Page=Produkter&action=Product&id=283&catid=71. Hur ska jag lösa det? Om det finns några andra sorters navmotorer så hjälp mig gärna?

Tack i Förhand/
Cleas

Re: elfordon

InläggPostat: 27 jul 2010 02:21
av Göran
Jag ligger också i startgroparna för ett sådant fordon, men med trampor och en navmotor på 250 watt blir den laglig. Det jag själv grubblar över är hur hjulen ska fästas. Ett cykelhjul känns för vekt för att bara fästa i ena sidan, men jag funderar på att ha liggande gafflar för då kommer den även att få ett ganska speciellt utseende.

Re: elfordon

InläggPostat: 17 mar 2011 16:01
av Cleas
Jag har nu bestämt mig för att använda 2 st 800 watts el motorer. Det här är vad jag ska använda
[url]

Foot Throttle for Electric Car or Boat
Item Number FSC-010 $98.00 tot 2

48V800W BLDC Motor for E-trike
Item Number BLT-800 $190.00 tot 2

24V-72V/300A Brushless Controller
Item Number HPC300A $385.00

Lithium Battery Rear Pack - 48V12AH
Item Number LFP-4812S $832.00 tot 2

Postage & Packing: $490.00 USD
Total Amount: $1,995.00 USD

alla dem produkterna finns hos http://www.goldenmotor.com/.

Bilen/Lådbilen ska ha fyra hjul och vara bakhjulsdriven. 1 motor per bakhjul. Motorn ska sedan drivas med kedja till hjulet. Det jag behöver hjälp är med vad ska jag använda för nav, vad ska jag använda för hjul och jag kan inte svetsa. Så på något sätt behöver jag få på 1 kugghjul på navet.

Så här hade jag tänkt mig:

Drift.png
Drift.png (12.88 KB) Visad 25133 gånger

Re: elfordon

InläggPostat: 20 mar 2011 14:33
av Cleas
hej igen,

Jag måste verkligen ha hjälp. Jag har ändrat mig och hittat en amerikansk hemsida. Ni har startat en tråd om en kille som byggde en 2000 w scooter tror jag. Och han länkade till den här hemsidan http://www.robotmarketplace.com.

Men jag hade tänkt köpa en motor på 3hp den heter ampflow http://www.robotmarketplace.com/products/MAG-S28-150.html. Det är ju ca 2300 watts motor. Tänkte växla ner den till 4:1 då blir det ca 1500 rpm.

Jag har tänkt bygga lådbilen till min son som väger ca 50 kg. Och jag skulle vilja att den gick i ca 45 km/h. Jag behöver liksom veta hur mycket kräm motorn ska ha. Jag behöver hjälp.

Re: elfordon

InläggPostat: 20 mar 2011 14:57
av M8e
Råkar finnas en kalkylator för sånt här på 24volt. :D
250w räcker ganska långt.

Re: elfordon

InläggPostat: 20 mar 2011 15:37
av Cleas
tack så mycket. men Cw det är ju luftmotstånd. Jag kommer inte göra någon ultra modern lådbil med så lågt luftmotstånd som möjligt. Fronten kommer väll vara rektangulär och ca 40 x 80 cm. Så hur räknar man ut luftmotståndet???

Re: elfordon

InläggPostat: 20 mar 2011 16:40
av M8e
Tror inte du behöver räkna med luftmotstånd med en så överdriven motor. 2300w skulle nog räcka till nästan 100km/h. :lol:
Om du vill begränsa hastigheten till 45km/h så skulle det nog gå att fixa med antingen elektronik eller med utväxlingen.

Med en motor på 6000rpm och hjul på ca 15tum så skulle det passa ganska bra med en utväxling på 10:1. Med en utväxling på 4:1 så måste hjulet vara ganska litet för att motorn ska maxa vid ca 45km/h.

Men själv hade jag nog tittat på detta kit eller liknande. Ett drivhjul bak och inga kedjor eller anda krångliga saker. :wink:

Re: elfordon

InläggPostat: 20 mar 2011 17:15
av Cleas
tänkte använda hjul som är 25,4 cm i diam eller 10 inch. Men jag skulle behöva lite hjälp med styrningen. Jag hade tänkt mig att man använder sig av såna här kugghjul http://www.robotmarketplace.com/products/gears_main_miter.html.

Så jag tänkte att man fäster hjulen som man skulle göra om man använde rep som styrning. Alltså med ett kullager i mitten. Sedan så sätter man en stål pinne och fäster ett kugghjul så att det står upp. Sedan så sätter du fast en ratt och längst ner kugghjulet. Men vet ni var man kan köpa såna kugghjul i Sverige till ett inte allt för dyrt pris.

Re: elfordon

InläggPostat: 20 mar 2011 18:06
av M8e
Vet inte hur lämplig den typen av styrning är i högre hastigheter.
Men lösningen nedan är nog tillräcklig lätt att bygga och den fungerar tillräckligt bra för gokarts i riktigt höga hastigheter. Sen slipper man kugghjulen.
http://buggies.builtforfun.co.uk/Kart/Images/Kart-Steering.jpg
http://buggies.builtforfun.co.uk/Kart/

Annars så skulle du kunna använda en kardanknut istället för de där kugghjulen i din lösning, då kan man även få ratten ställbar upp/ner.
Om man har två rör(fyrkantrör :?:) i olika diameter som styrstång(en inuti den andra) så skulle det även kunna bli ställbar framåt/backåt. Bra när sonen växer eller om du vill köra. :wink:

Ger kanske en viss säkerhet också? Styrstången skjuter ihop sig om man krockar illa...

Re: elfordon

InläggPostat: 20 mar 2011 18:17
av M8e
Har du förresten funderat något på differential eller liknande nu när du tänker ha en motor? Kan bli svårstyrt när bakhjulen alltid går lika snabbt och utan någon utväxling på styrningen.

Re: elfordon

InläggPostat: 20 mar 2011 19:23
av Cleas
M8e skrev:Vet inte hur lämplig den typen av styrning är i högre hastigheter.
Men lösningen nedan är nog tillräcklig lätt att bygga och den fungerar tillräckligt bra för gokarts i riktigt höga hastigheter. Sen slipper man kugghjulen.
http://buggies.builtforfun.co.uk/Kart/Images/Kart-Steering.jpg
http://buggies.builtforfun.co.uk/Kart/

Annars så skulle du kunna använda en kardanknut istället för de där kugghjulen i din lösning, då kan man även få ratten ställbar upp/ner.
Om man har två rör(fyrkantrör :?:) i olika diameter som styrstång(en inuti den andra) så skulle det även kunna bli ställbar framåt/backåt. Bra när sonen växer eller om du vill köra. :wink:

Ger kanske en viss säkerhet också? Styrstången skjuter ihop sig om man krockar illa...



Tack så mycket för länkarna. vet du var man kan köpa olika sådana delar.


M8e skrev:Har du förresten funderat något på differential eller liknande nu när du tänker ha en motor? Kan bli svårstyrt när bakhjulen alltid går lika snabbt och utan någon utväxling på styrningen.



vad menar du??

Re: elfordon

InläggPostat: 20 mar 2011 20:29
av M8e
Cleas skrev:Tack så mycket för länkarna. vet du var man kan köpa olika sådana delar.

Det mesta kan man förmodligen köpa i vanliga järn/bygg/vvs-affärer eller hos vissa plåtslagare. I alla fall om man fuskar lite. tex använder bladhylsor istället för kulleder.

Cleas skrev:vad menar du??

I en vanlig bil måste man vrida ratten (nästan) flera varv mellan fullt styrutslag åt båda hållen. Man vrider ratten massa grader och hjulen svänger ganska lite. Med dessa enklare lösningar så svänger hjulen ungefär lika mycket som man vrider ratten. Kan bli tungstyrt i låga hastigheter och fel underlag.

När man svänger till vänster så måste hjulen på höger sida gå en längre sträcka än de på vänstra och tvärt om. Men om det är ihopkopplade med en drivaxel utan diff så går de lika snabbt. Det betyder att det "yttre" hjulet kommer att gå långsammare än vad det egentligen ska och/eller det "inre" kommer att gå snabbare än vad det ska. Om dessa drivhjul har för bra grepp kan det resultera i att fordonet går rakt fram när man vill svänga, eller i alla fall bli understyrt.
Bäst att använda en diff eller två motorer så att de kan gå i olika hastighet.

Roligare att köra om man kan vända på en femöring eller köra på kurviga vägar i högre hastigheter.

Re: elfordon

InläggPostat: 20 mar 2011 20:59
av Cleas
grejen är att det blir sjukt dyrt hade tänkt mig max 10 k. Jag kanske uppgraderar den efter ett tag. Viktigast är att jag får tag i motor och sådana saker. I början så kanske jag till och med kör med repstyrning.

Men hur menade du med kardan knut i min lösning??

Re: elfordon

InläggPostat: 20 mar 2011 21:37
av M8e
Tror inte två små motorer blir så mycket dyrare är en stor. :? Alltså som du först tänkte.

Tänkte på axeln i mitten som går rakt uppåt och ska kopplas till styrstången på nåt sätt. Om man använder såna där kugghjul så är man fast vid en vinkel (tex 45grader) och den kanske inte passar. Med tex denna dubbel kullänk kan man få nästan vilken vinkel man vill.

Re: elfordon

InläggPostat: 20 mar 2011 21:54
av Cleas
problemet är att om man tar full gas då går det åt 285 ampere vilket är väldigt mycket. Jag skulle vilja ha en motor på ca 2-2,5 hp. Problemet med golden motors är att dem inte har allting komplett. Men jag funderar på att ändå köpa därifrån.


Jag får se hur styrningen blir. Det får jag göra bland dem sista sakerna.