Min elbil

Re: Min elbil

Inläggav deepforest 30 jun 2010 17:25

Jag gillar den också :roll: Man sitter med ett fånflin hela tiden man kör den. Dels för alla pengar man sparar och dels därför att den är så förbaskat rolig att köra. (Man kan skrämma tanter för att den går så tyst :roll: ) Sen så flinar alla man möter också :mrgreen:
Nu är den absolut inte till salu, men man vet aldrig med mig. Fattig som jag är så kanske jag måste sälja den senare. Det har varit en tuff vinter/vår ekonomiskt och sommaren tycks fortsätta likadant. Nu har jag alla fall jobb tom 16 Augusti, men sen???
Kylluften från motorn går bara rakt ut, men det är inte mycket. Motorn blir knappt ljummen när man kör. En gång har elfläkten startat och motorn var inte ens varm.
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Min elbil

Inläggav RÖD@nörd 02 jul 2010 01:21

Hur funkar det med skatt och försäkring på den här el-bilen?

Är det samma som om det vore en vanlig bil eller lastbil?

Är det möjligen en lastbil?
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Min elbil

Inläggav deepforest 02 jul 2010 08:16

Bilen är reggad som lätt lastbil och har därmed en skatt på 1380:- Försäkringen är däremot billig med 934:- trafik.
Om den varit personbilsreggad hade skatten varit endast 360: (miljöbil) men då kostar försäkringen av någon anledning 2460:- :shock: Fastän det är samma bil och samma antal passagerare (1)
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Min elbil

Inläggav Göran.W 11 jul 2010 01:14

Tänk den som haft en sån fin bil.
Blir allt lite avis nu :wink:
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett mig annat än Luftvärmepumpar
Användarvisningsbild
Göran.W
 
Inlägg: 467
Blev medlem: 30 aug 2008 16:04
Ort: Tomelilla

Re: Min elbil

Inläggav deepforest 12 jul 2010 20:17

Idag så besiktigade jag bilen, helt utan anmärkning. Jag fick faktiskt beröm för skicket. Den har inte varit besiktigad sen 2004.
Jag kan nu köra knappt 40 km på en laddning med en cell borta och två celler som inte är riktigt 100%, tror jag? Vi får se.
Varningslampan för borstarna/kolen i motorn vill lysa en aning ibland, så jag får nog byta dem.
Nu ska jag montera en stereo, centrallås och ev elhissar så blirr den perfekt :D
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Min elbil

Inläggav RÖD@nörd 24 jul 2010 23:29

Här är en liknande el-bil till salu:

http://www.blocket.se/orebro/Elbil_Citroen_Berlingo_28566027.htm?ca=18&w=3

Den kostar nästan hundratusen begagnad och batterierna byttes efter fem år vid 3600 mil. Undrar hur mycket batteribytet kostar?

Den går 7-8 mil på en laddning. Nja, lite längre borde batterierna räcka både i mil per laddning och total livslängd tycker jag men jag tror att när utvecklingen kommer igång på allvar så kommer prestanda att öka avsevärt.

Ska bli spännande att följa el-bilens utveckling nu. Det verkar som det börjar hända nå't.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Min elbil

Inläggav Göran 27 jul 2010 02:12

Verkligen kul! Nu blev jag också sugen.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Min elbil

Inläggav TonyMontano 27 jul 2010 20:15

Göran skrev:Verkligen kul! Nu blev jag också sugen.


Hurru det är vi två om men det får nog vänta tyvärr!
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

Re: Min elbil

Inläggav vonMartinsson 30 jul 2010 10:58

Får jag tipsa om följande produkt som kanske kan hjälpa dig på traven:
http://www.blocket.se/vi/25168050.htm

Jag har även skrivit till företaget för att få ett förtydligande och fick då detta svar:

Hej.
Med öppna celler menas sprucken balja eller att celler är kortslutna pga
frostskada eller tappat batteri i golvet eller vibrationer som har
kortslutit plattor.

Det är mycket enkelt att mäta. Efter full ladding med någon timme vila, är
spänningen under 10,9 eller 10,6V så är en cell "öppen"
Detta går inte att renovera.
Om vilospänningen är 12-12,6 men kapaciteten är väldigt dålig, då kommer BLS
att "Desulfatera", spjälka upp kristaller tillbaka till blysulfat som blir
aktiv igen.
Enkelt sammanfattat.


Kind Regards / Med vänlig hälsning

MD / Mr. Andrej Simson

Service 365 days / we are never closed!
Simson Motor Company AB
Vagnmakaregatan 12
S-415 07 Göteborg (Gothenburg)
Sweden
T&F 004631-260155
vonMartinsson
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 29 jul 2010 21:52

Re: Min elbil

Inläggav deepforest 30 jul 2010 16:40

Detta är en väldigt dyr vanlig trafo med likriktare, inget bra köp.
Den funkar som så att man laddar med hög spänning och låg ström under en längre tid.
Alla moderna "elektroniska" laddare har den funktionen i sig idag, eller så "pulsar" de ström till batteriet. Se t.ex CTEK http://www.ctek.com/SV/support/SulphatedBattery.aspx
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Min elbil

Inläggav Göran.W 30 jul 2010 18:24

Läste någonstans att man kan få samma effekt om man laddar med en laddare som bara har 1 diod i likriktaren dvs skickar en massa växelström samtidigt som man laddar.
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett mig annat än Luftvärmepumpar
Användarvisningsbild
Göran.W
 
Inlägg: 467
Blev medlem: 30 aug 2008 16:04
Ort: Tomelilla

Re: Min elbil

Inläggav deepforest 30 jul 2010 18:31

dvs skickar en massa växelström


Detta kallas rippel och är skadligt för batterierna.
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Min elbil

Inläggav Göran.W 30 jul 2010 20:33

Frågan är om det är skadligt på ett kasst batteri.
Man kan ju väcka helt döda batteri med en växelströms svets.
Har själv prova det och det funkar men är farligt ja tom mycket farligt för batteriet kan flyga all världens väg.
Den bästa metoden är nog puls laddning med hög spänning.
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett mig annat än Luftvärmepumpar
Användarvisningsbild
Göran.W
 
Inlägg: 467
Blev medlem: 30 aug 2008 16:04
Ort: Tomelilla

Re: Min elbil

Inläggav deepforest 02 sep 2010 23:11

Nu har jag fått tag i två nya celler så nu är det 36 rätt fräscha celler a 2 volt = 72 volt lika som original.
Bilen är pigg och skjuter iväg riktigt bra nu, den toppar ca 95, men då får det inte vara motlut eller motvind, minsta motstånd och den sackar rejält.
80 är nog mer realistisk toppfart.
Jag undviker stora vägar men att köra i stan och på "lilla" vägen in dit är kanon. Den drar ca 1,9 kWh per mil.
jag har inte instrumentet monterat nu därför att jag tagit bort bensinmätaren och tempmätaren och monterar en voltmeter i stället. Jag återkommer om körsträcka senare, men körde minst 4 mil idag och hade ganska mycket ström kvar. Batterierna är dock känsliga för kyla och funkar allra bäst vid ca 25 grader så det sitter elslingor under batterierna för att värma dem när det är kallt ute. De var inte inkopplade av de som gjort konverteringen till truckbatterier så jag ska koppla in dem igen. Jag satte en kupèvärmare i lådan i går natt och bilen gick mycket bättre med varmt batteri. Effekten sjunker tydligen med 1 % för varje grad temperaturen sjunker. Det sitter en batteritempmätare på panelen.
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Min elbil

Inläggav deepforest 17 okt 2010 19:33

Jag kan berätta att bilen går bra och värmaren fungerar utmärkt. Har satt en termostat på slingorna under batterierna då de blev lite väl varma när det är varmt ute.
Nu håller de 25 grader hela tiden. Jag väntar bara på den DC-DC omvandlare jag jag hittat på blocket. Då funkar allt som det ska.
Jag kör 4-5 mil på en laddning utan problem, som max har jag kört 6,3 mil men då var det trögt på slutet.
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

FöregåendeNästa

Återgå till Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster