Sida 1 av 2

Pannkaksgenerator som elmotor i solcellsbil

InläggPostat: 21 sep 2007 20:58
av Göran
Jag har gjort ett första test med vindkraftverkets generator som elmotor och vridmomentet var enormt, trots att jag bara hade en av de nio spolarna på plats. :P Med 12 volt in på spolen och utan elektronik gjorde den bara ett ryck (hoppade rakt upp), men vad jag såg var tillräckligt.

Nu är det bara en lokal och en säck pengar som saknas, innan jag kan börja bygga "perpetuum mobile", EU-moppen som genererar sin egen energi. :P

"Pannkakan" fungerar lika bra som generator, som motor och därför bör den vara perfekt i den här maskinen.

Bild

Re: Pannkaksgenerator som elmotor i solcellsbil

InläggPostat: 22 feb 2008 21:29
av Theladon
Den typen av motor börjar dyka upp i lite mer avancerade förslag på elfordon som navmotor....

Högt startvridmoment, men vad händer när man börjar varva....eftersom det inte blir tal om nån växellåda menar jag....

Intressant koncept...

Re: Pannkaksgenerator som elmotor i solcellsbil

InläggPostat: 22 feb 2008 22:59
av Göran
Jag vet inte vad som händer när man börjar varva, men den här typen av motorer sitter ju i solcellsbilarna och dom har ju skaplig toppfart, säkert runt 180 km/h.

Re: Pannkaksgenerator som elmotor i solcellsbil

InläggPostat: 22 feb 2008 23:02
av PowerMizer
En fråga från en utan koll:
Använder man en växelriktare för att få snurr på den, eller? Alltså variabel frekvens.

Re: Pannkaksgenerator som elmotor i solcellsbil

InläggPostat: 23 feb 2008 02:01
av Göran
Ja...Ehhh...jo, kanske det. :P
Nu har jag nästan glömt bort vad jag läst, men PWM brukar vara en vanlig metod. Jag har kopierat lite info om det hela + ett schema som ligger någonstans i all röra. Jag testad lite med pannkakan till vindkraftverket och kraften var så stor att testspolen flög iväg när jag kopplade in batteriet. :P

Re: Pannkaksgenerator som elmotor i solcellsbil

InläggPostat: 23 feb 2008 19:07
av HJFF1969
Göran, du skrev i en annan tråd om att problemet var att hålla reda på var magneterna är i förhållande till spolarna, behöver man det, räcker det inte att skapa ett roterande fält med olika frekvens?
Å andra sidan är det väl kanske enklare att konstruera nåt med PWM än frekvens?
Eller är det så att du får max vridmoment om du har koll på magneterna, blir väl som en stegmotor.....kanske drivdonen till sådana funkar???

Re: Pannkaksgenerator som elmotor i solcellsbil

InläggPostat: 24 feb 2008 03:40
av Göran
Jag kan ju så lite om det här, men om man tänker sig att cykeln har kaross och gaspedal :P och man trycker pellen i botten så hinner ju inte motorn hänga med och spänningen till spolarna blir inte synkad. Det gäller ju att växla riktning på spänningen hela tiden och att det sker när spolarna befinner sig i rätt förhållande till magneterna, annars vill ju motorn gå åt andra hållet. Det blir lite som att gunga, tror jag. Sparkar man med benen åt fel håll får man aldrig upp farten. :P

Re: Pannkaksgenerator som elmotor i solcellsbil

InläggPostat: 12 mar 2008 09:53
av PowerMizer
Sälj lite kinesiska pryttlar och köp en färdig motorsats! :mrgreen:
http://www.cyclesmaximus.com/electricassist.htm#lynch

Re: Pannkaksgenerator som elmotor i solcellsbil

InläggPostat: 17 mar 2008 11:59
av Tompaiuppsala
Som jag tidigare skrivit har jag testat att koppla ihop två PMG med varandra.

När jag snurrade den ena hängde den andra med i samma frekvens coh fungerade då som motor.
Problemet var om man snabbt ökade hastigheten eller gjorde ett ryck kunde motorn plötsligt börja gå åt det anda hållet.
Så vill man inte ha det i en solcellsbil :!:

Re: Pannkaksgenerator som elmotor i solcellsbil

InläggPostat: 17 mar 2008 12:08
av Göran
Precis och det är väl därför man måste ha något som känner av magneternas läge i motorn.

Re: Pannkaksgenerator som elmotor i solcellsbil

InläggPostat: 17 mar 2008 12:35
av Tompaiuppsala
Ja till dessa cykelhul med navmotorer ingår en elektronikbox som håller ordning på alla elektriska impulser. Motorn är 3-fas har jag hört och skall fungera bra som generator också.

Bild

Re: Pannkaksgenerator som elmotor i solcellsbil

InläggPostat: 17 mar 2008 13:54
av Göran
Ja, det där hjulet och elektroniken som hör till vill jag ha. :P

Re: Pannkaksgenerator som elmotor i solcellsbil

InläggPostat: 17 mar 2008 20:36
av Tompaiuppsala
Jaa mee!

Gärna ett par om man gör en trehjuling. 2 ggr 500W måste väl
kunna ge ganska bra fart på en sådan lätt konsturktion.

Men hur ska man få tillstånd att köra en sådan solcellsbil?
Man får ju inte köra en liten elscooter som har en 100W motor och gör 12 -15 km/h på allmän väg.

Re: Pannkaksgenerator som elmotor i solcellsbil

InläggPostat: 17 mar 2008 23:11
av Göran
Trampor, Tompa! Jag sätter trampor i bilen så är det grönt. Ingen ser ju om jag trampar, eller inte när jag sitter gömd under en glasfiberkaross. Världsrekordet för tvåhjuliga cyklar med kaross (velomobile) är 130 km/h, så att man "trampar" upp en 4-hjuling i 70 borde inte vara så konstigt. :P

Re: Pannkaksgenerator som elmotor i solcellsbil

InläggPostat: 17 mar 2008 23:20
av Göran
Förresten var jag och lyssnade på en polischef som pratade om framtidens polis under något politiskt spektakel och tro det eller ej, men polisen ska flytta in på biblioteken, det var i alla fall vad den polismästaren svamlade om. Det ska bli med polisen som det blivit med posten, ICA och OK/Q8. Vill man polisen något får man gå till biblioteket och prata med bibliotekarien i fortsättningen och henne kör jag ifrån med min cykelbil. :P