Sida 3 av 3

Re: Släpvagn

InläggPostat: 05 apr 2010 11:52
av Göran
Släpvagnen är ju en Åkland. En sådan har jag själv, registrerad som efterfordon för max 20 km/h. :P

Re: Släpvagn

InläggPostat: 05 apr 2010 12:43
av Karro
Den är en Bröderna Fransson, men tydligen hette sådana senare Fogelsta-släpet och numera Thule trailers. Kanske företaget har bytt namn fler gånger?
Har du en likadan så är den bromsad och kan köras i 80

Re: Släpvagn

InläggPostat: 05 apr 2010 14:38
av Göran
Den ser likadan ut, men när jag kom till bilprovningen för att besikta den (för första gången i min ägo), så sa de att den var registrerad som efterfordon och att jag därför inte behövde besikta den. Hur detta gått till hade de ingen aning om.
När jag sedan gav mig ut på vägarna blev jag stoppad av polisen som sa att bromsade släpvagnar inte kunde vara besiktade som efterfordon, så de skickade tillbaka mig till bilprovningen, men där hävdade de att den visst fick framföras på väg som den var, så jag gav mig på nytt ut på vägarna och samma visa upprepade sig.
Nu har jag gjort en egen bedömning av det hela och kommit fram till att släpvagnen får köras på norrländska grusvägar och i den fart föraren anser lämpligt. Eftersom det är ett efterfordon tolkar jag också bestämmelserna som OK för att ha ett vindkraftverk på släpet, 12 meter i diameter, men tillräckligt högt upp för att mötande trafik ska kunna passera under turbinen. :P

Re: Släpvagn

InläggPostat: 05 apr 2010 16:01
av RÖD@nörd
Karro skrev:
RÖD@nörd skrev:Kort sagt: Håll motorn i trim med justerad tändning och dito ventilspel, så tror jag du kan sluta med blytillsatsen redan i morgon!


Blyersättningen är endast för att motorn inte har härdade ventilsäten. När jag plockar toppen på den skurna motorn kan jag se om det ser ut som att ventilerna är angripna.



Karro!

Jag måste ta tillbaka mina råd om blyersättningsmedlet som inte ens verkar innehålla bly utan snarare kalium. Har kollat nätet nu. När jag skrev inlägget utgick jag endast från mina egna erfarenheter.

Men frågan är kontroversiell. Förståsigpåare hävdar att det är absolut nödvändigt medans erfarna mekaniker kan mena att det är humbug.

Själva kärnfrågan tycks bero på vad för slags material ventilsätet består av. I de bilar jag själv kört sedan den blyfria bensinen kom: Fiat, Volvo 343 (Renault-motor) och Audi 100 har det varit cylinderlock av aluminium med inpressade ventilsäten av stellit och då behövs inget blyersättningsmedel enligt expertisen.

Din bil vill jag minnas har cylinderlock utförda av gjutjärn och med ventilsätena frästa direkt i gjutjärnet. I det fallet fordras blyersättningsmedel enligt de som tycks sig veta.

Så fortsätt du med blyersättningsmedlet och glöm mitt första råd. :P


Som bilmekaniker skulle jag ändå försökt utan blyersättningsmedel men då ha uppsikt över om ventilspelet ändras mer än vad som förväntas. Skulle det så ske hade jag ha måst köpa flaskan med blyersättningsmedlet jag också.

Re: Släpvagn

InläggPostat: 05 apr 2010 16:49
av Jonas L
Göran skrev:...att ha ett vindkraftverk på släpet, 12 meter i diameter, men tillräckligt högt upp för att mötande trafik ska kunna passera under turbinen. :P

Vi vill se bildbevis :shock:

Re: Släpvagn

InläggPostat: 05 apr 2010 20:25
av Göran
Skojade bara, Jonas. Tre meter får det bli, inte mer.