Karro skrev:Rostig har den blivit. Vi får se vad besiktningen tycker snart.
Presenningen till vänster döljer en saab tilll och i mycket bättre skick. Bara att V4:an ligger i garaget. Antingen en totalrenoverad 1,7liters eller en normal 1,5liters. Vet inte riktigt vilken det blir. Så har jag två V4:or som behöver renovering, en med balansaxelläckage och en skuren. Vet inte riktigt om en skuren motor är fixbar bara. Jag körde mycket utan blytillsats och så gick ventilspelet till noll.... En cylinder har noll kompression, vad nu det betyder inut. Alltså 5 motorer, + delar till nästan en till. Jag har aldrig skruvat i en motor, men det finns lite att öva på om jag någon dag tycker jag har för lite att göra.......
När jag läser det du skriver får jag lätt det intrycket att du har allt som erfordras för ett ekonomiskt bilägande en lång tid framöver. Utom just en mekaniker.
Med den företagsamhet och tekniska kompetens som du verkar ha så tror jag dock du kan - i lång utsträckning - bli den mekanikern själv.
Tänk: Jag kan.
Lite omsorg och noggrannhet är också bra. Som reparatör av sin egen bil så finns inte heller kravet att det måste utföras på viss tid. Huvudsaken är ju att resultatet blir bra.
Det finns även bra "Gör det själv böcker" i handeln. En serie heter "Haynes" och jag har själv en sådan bok till min bil som är en Audi 100 2,3 E 1987 med insprutningssystem. Hela bilen är komplicerad, inte minst det elektriska systemet, så jag måste ha en sådan bok trots att jag själv i grunden är bilmekaniker.
Gamla bilar har fler fördelar än att de är skattebefriade. De är dessutom enkla till sin konstruktion. Säkert finns det dem som renoverat en gammal veteranbil från grunden utan att för den skull någonsin tidigare sysslat med bilar.
En annan sak jag reflekterat över är att du använder blytillsats i bensinen och att du relaterar det till ett minskat ventilspel. Är du verkligen säker på att avsaknaden av bly i bensinen var orsaken till haveriet?
Bilar, likväl som andra mekaniska ting, kräver ett visst underhåll. På somliga bilar måste man hålla lite extra koll här, på andra bilar där. Ventilspelet är något som kan vara just en sådan sak. Jag rekommenderar dig därför att kontrollera och justera ventilspelet exempelvis inom vart tusende mil eller någon gång om året beroende på vilket som inträffar först. Den åtgärden kan du enkelt klara själv och det behövs inte mer verktyg än att du ledigt kan hålla dem i en hand.
Jag har hela tiden tankat blyfri bensin ända sedan den kom på mackarna i slutet av 1970-talet. Alltid 95 oktan även om bilen ifråga krävt högre ett oktantal. Har aldrig haft något problem med någon motor som kan relateras till bensinen och då har jag kört känsligare bilar som exempelvis Fiat.
Den blyfria bensinen är dock aggressivare. T.ex. mot gummislangar. Akta dig också för att få den på din hud. Det är inte bra. Inga fingrar i förgasarens flottörhus m.a.o.
Kort sagt: Håll motorn i trim med justerad tändning och dito ventilspel, så tror jag du kan sluta med blytillsatsen redan i morgon!
Det är bra både för miljön och för din egen ekonomi.
Och du, byt olja och filter någon gång om året också.
Det lönar sig i längden och du fixar det enkelt själv!