Släpvagn

Släpvagn

Inläggav Karro 11 mar 2010 18:29

Jag har fått ett relatrivt akut behov av släpvagn.
Jag kollade in lite på blocket, men tycker de är ganska dyra.
Hur mycket ska man ge för en fungerande begagnad släpvagn i körbart skick?
För t.ex. 5000kr, vad får man då? En skrothög, eller en ganska fräsh?

Förutom det akuta behovet behövs ju också släpvagn för att hämta upp den minsta lilla pryl. Alla saker som vindturbiner, master, solpaneler, elverk, jag allt, är ju ganska skrymmande.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Släpvagn

Inläggav McB 11 mar 2010 20:10

Köpte en ny båttrailer för några år sen, EU-kärra för 7000kr inreggad och klar.
Nackdelen är ju mindre last pga obromsat, fördelar obromsat endast lyset att bry sig om inför besiktning.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Släpvagn

Inläggav RÖD@nörd 12 mar 2010 05:38

För 5000 kr skulle jag söka efter ett begagnat lågbyggt mindre släp med påskjutsbroms. Broms vill jag ha för det känns mycket säkrare vid körning och dessutom rullar inte släpet iväg vid tillfällen då man inte vill det.

Själv har jag ett sådant och är mycket nöjd. Det heter ÅTM och är tillverkat 1980 tror jag.

Plus för:

¤ skattefritt

¤ "trekantig" axel (rostar inte fast i fjädringen)

¤ otroligt kraftigt för sin storlek (tål mer last än vad det är avsett för)


Se upp för "fyrkantig" axel om den inte är galvaniserad.


Förutsättningarna kan vara lite olika för oss. Själv är jag f.d. bilmekaniker och flitig med oljekanna, fettspruta samt rostskyddsfärg där det behövs vilket underlättar att hålla en gammal släpkärra igång. Ett släp är dock så enkla grejer att en normalhändig person håller det iordning med lite allmän omsorg.

Lycka till!

Ett släp är nödvändigt för mig i alla fall. Har periodvis varit utan bil men aldrig utan släp sedan 1980.
Senast redigerad av RÖD@nörd 21 mar 2010 01:54, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Släpvagn

Inläggav Karro 12 mar 2010 07:43

Tack för tipset.

Min bil får lagligt dra 1000kg, men de flesta släp ligger på 750kg.

Din last ser tung ut. En kubik nysågad fast mått väger 1000kg, och det där ser ut som mer än en kubik. Överlast?

Jag kollade just på besiktningspriserna för släp. Huj vad mycket! Mer än för en bil.
Vilket otyg.

Hmm ingen vägskatt för släp under 750kg. Det är då alltså förklaringen.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Släpvagn

Inläggav RÖD@nörd 13 mar 2010 22:34

Tja, kanske lite. Släpet får lasta 400 kg men så värst mycket mer tror jag inte lasten här väger. Tror det rör sig om strax under 1½ kubik. Vikten är svårare att uppskatta när man lastar men jag brukar titta på däcken och får då en fingervisning om när det är "lagom".

Lasten är små granar som dessutom är torra. Jag hämtade dem i oktober så en del fukt var det väl i dom men de kändes ganska lätta när jag lastade dem. Inte de översta kanske som det regnat på.

Det är högt energivärde i de här granarna eftersom de är tätvuxna. Det är sådana smågranar som växt bland stora granar och inte fått så mycket sol på sig och därför inte kunnat växa så snabbt. Skogsägaren tog själv hand om dem innan skogsmaskinerna kom för slutavverkning i det skogspartiet.

Den skogsägaren är mycket bra att ha och göra med och jag hoppas få köpa fler sådana lass av honom. Det är inte så mycket arbete med den här veden. I princip bara kapa och elda. Bäst blir resultatet om veden fått ligga i pannrummet ett par veckor så fukten gått ur.


Jo, det är dyrt att besiktiga släpvagn, 400 kr tror jag det kostar, men å andra sidan så krävs det nu endast vartannat år.

Har man dessförinnan sett till så att vagnen är i ordning så blir blir det inget ytterligare heller.

Kanske enkelt att säga för en gammal bilmekaniker.... :roll:
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Släpvagn

Inläggav RÖD@nörd 13 mar 2010 23:00

Varför inte sätta en annons om "släpvagn köpes" i forumets annonsavdelning?

Många gånger är tillfället där man minst anar det. :P
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Släpvagn

Inläggav Karro 14 mar 2010 03:43

Är det någon här som ens bor närmare än 30 mil hårifrån?
Dvs. det blir långt (dyrt) att åka.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Släpvagn

Inläggav PowerMizer 14 mar 2010 18:47

Den här vagnen skulle jag nog slagit till på om jag haft behovet och pengarna: http://www.blocket.se/jamtland/Slapvagn_NIBO_Trailer_130_26279281.htm Om du besiktigar ner den till rätt totalvikt så har du en bra vagn, tror jag.

I "Jönnsel" står en vagn: http://www.blocket.se/vasternorrland/Slapvagn_25688066.htm

Det verkar finnas många bra vagnar runt 5000:- bara man bevakar blocket och har pengarna liggande.
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Släpvagn

Inläggav Karro 14 mar 2010 19:17

Den första ligger inom åkavstånd, men har totaltvikt 1300kg. Jag får dra max 1000kg med min bil.

Den i Junsele.....
Jag vet inte riktigt. 6000kr känns lite tufft just nu.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Släpvagn

Inläggav PowerMizer 14 mar 2010 20:53

Karro skrev:Den första ligger inom åkavstånd, men har totaltvikt 1300kg. Jag får dra max 1000kg med min bil.
PowerMizer skrev:Om du besiktigar ner den till rätt totalvikt så har du en bra vagn, tror jag.
Du kan alltså göra en registreringsbesiktning och "godkänna-ner" den till 1000 kg. Det som händer är att du får lasta 300 kg mindre, även fast vagnen tål mer OCH du får dra den med din bil. :wink:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Släpvagn

Inläggav Karro 15 mar 2010 03:20

Jag googlade runt lite och det är många som säger att det inte går.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Släpvagn

Inläggav RÖD@nörd 15 mar 2010 04:25

http://www.blocket.se/jamtland/Slapvagn_NIBO_Trailer_130_26279281.htm


Gillade den här vagnen. Skulle gärna ha den själv. Verkar som PowerMizer har rätta känslan för det här också. :mrgreen:

Detaljer som tilltallar mig är:

¤ 5-bultade hjul
¤ Sommar och vinterdäck
¤ Galvat chassi
¤ Max last 1000 kg (går att ta ett rejält vedlass...)
¤ Rätt flakmått
¤ Lastramp medföljer
¤ Löstagbar sladd till bil
¤ Lås till handsken
¤ Cirka 1 år till nästa besiktning
¤ Verkar ej misshandlad
¤ Runda skärmar med avbärare och stänklapp
¤ Stödhjul

Ett annat argument som talar för är att dessa årgångar på vagnar hade bromsar värda namnet.

Nya bromsade vagnar har så små bromsar att det nästan ser löjeväckande ut. :shock:

Ett frågetecken för mig är dock axeln. Eftersom dessa årgångar inte hade galvad sådan.

Därför uppstår frågan:
Fyrkantig eller trekantig?

Då vagnen finns i Norrland kanske det ändå inte spelar så stor roll eftersom vägarna där saltas mindre efter vad jag hört.

Sammanfattningsvis tror jag det är ett bra köp om den gummidämpade torsionsfjädringen fungerar och inte rostat fast.

Det går enkelt att kolla genom att man trycker ner vagnen kraftigt bak och samtigt ser om fjädringen rör sig.

Vad registreringsbesiktningen om sänkt totalvikt beträffar är det säkrast att ringa Bilprovningen. De har en särskild teknisk avdelning där man kan ställa frågor och då får man samtidigt veta vad det kostar.

Ett alternativ till ombesiktning är att byta ut den gamla SAAB:en.

Nu eller senare.

Ytterligare ett bra argument är att du i samband med hämtandet av vagnen har ett ypperligt tillfälle att hälsa på hos deepforest. :P
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Släpvagn

Inläggav Karro 15 mar 2010 06:22

RÖD@nörd skrev:Ett alternativ till ombesiktning är att byta ut den gamla SAAB:en.

Va, här gäller det nostalgi och Svenska folkhemmet.
Jag säljer aldrig min själ till kapitalet!
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Släpvagn

Inläggav RÖD@nörd 17 mar 2010 06:08

Kanske är jag fördomsfull men jag tror SAAB ägare i allmänhet är lite "speciella".

Ofta medvetna men sällan mekare.

En i min släkt körde SAAB både länge och väl. Den senaste hade han säkert ett femtontal år och det var sällan något fel på bilen enligt honom. Han var mycket nöjd.

Killen är musiklärare till yrket och har nog ytterst sällan hållit i en skiftnyckel så vitt jag vet.

Bilen fungerade likväl ändå.

För ett par år sedan bytte han dock bilmärke och köpte en Toyota Prius. Det var då för hybridteknikens skull. Han skulle få en bättre bilekonomi menade han.

Nöjda SAAB ägare i all ära men verkligheten kan också bli annorlunda.

Efter ett totalhaveri i växellådan kan nog den mest inbitne tappa förtroendet.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Släpvagn

Inläggav Karro 17 mar 2010 06:29

Är man väldigt envis och har en reservväxellåda, så ska man nog klara det också.
Hur svårt kan det vara?
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Nästa

Återgå till Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

cron