Karro skrev:RÖD@nörd skrev:Kort sagt: Håll motorn i trim med justerad tändning och dito ventilspel, så tror jag du kan sluta med blytillsatsen redan i morgon!
Blyersättningen är endast för att motorn inte har härdade ventilsäten. När jag plockar toppen på den skurna motorn kan jag se om det ser ut som att ventilerna är angripna.
Karro!
Jag måste ta tillbaka mina råd om blyersättningsmedlet som inte ens verkar innehålla bly utan snarare kalium. Har kollat nätet nu. När jag skrev inlägget utgick jag endast från mina egna erfarenheter.
Men frågan är kontroversiell. Förståsigpåare hävdar att det är absolut nödvändigt medans erfarna mekaniker kan mena att det är humbug.
Själva kärnfrågan tycks bero på vad för slags material ventilsätet består av. I de bilar jag själv kört sedan den blyfria bensinen kom: Fiat, Volvo 343 (Renault-motor) och Audi 100 har det varit cylinderlock av aluminium med inpressade ventilsäten av stellit och då behövs inget blyersättningsmedel enligt expertisen.
Din bil vill jag minnas har cylinderlock utförda av gjutjärn och med ventilsätena frästa direkt i gjutjärnet. I det fallet fordras blyersättningsmedel enligt de som tycks sig veta.
Så fortsätt du med blyersättningsmedlet och glöm mitt första råd.
Som bilmekaniker skulle jag ändå försökt utan blyersättningsmedel men då ha uppsikt över om ventilspelet ändras mer än vad som förväntas. Skulle det så ske hade jag ha måst köpa flaskan med blyersättningsmedlet jag också.