Sida 3 av 3

Re: Toyota Prius hybridbil - tekniken bakom

InläggPostat: 03 mar 2010 11:28
av TonyMontano
RÖD@nörd skrev:Förresten, har någon sett den här?

http://www.youtube.com/watch?v=WLKk00OYKhU

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:


Säger de samma ta den svarta^^

haha ne inte de^^

Re: Toyota Prius hybridbil - tekniken bakom

InläggPostat: 03 mar 2010 19:38
av deepforest
Saknar min pippi...

Re: Toyota Prius hybridbil - tekniken bakom

InläggPostat: 03 mar 2010 21:04
av PowerMizer
Jernet skrev:Ja nog lutar det år en gammal amerikansk gjutjärns 8 i sommar. . . Närmast till hands ligger dessa två kandidater.

Köp en Christine! Men var försiktig med henne så hon inte blir sur.... :shock:
Solfilm på rutorna? JAAAA! Låga varv, glidande i solnedgången och sån ljuvlig musik som när den misstände och det rök om den i filmen....*Mmmmmm*

deepforest skrev:Saknar min pippi...

Det var en klass-lös, men vacker bil! :P

Re: Toyota Prius hybridbil - tekniken bakom

InläggPostat: 03 mar 2010 21:59
av RÖD@nörd
När jag var i tonåren och även efter tyckte jag om att läsa tekniska tidskrifter typ Teknikens Värld och sån't. Minns att europeiska bilar alltid skärskådades i termer som köregenskaper, tekniska lösningar, ekonomi osv. När en amerikansk bil presenterades däremot så gällde det nästan helt och hållet bilens utseende, karosslinjer, instrumentbrädans form m.m.

Kom och tänka på det när jag såg bilden ovan. Det blev nog åtskilliga skisser och pennteckningar innan bilen fick den rätta formen.

Kanske är det just i utseendet mesta värdet finns?

I dag kostar sådana bilar många pengar men på sjuttiotalet kunde man få en för under 10.000 kronor minns jag. Då kunde dom vara i fint skick också. Gamla lyxbilar stod inte högt i kurs då.

Rätt läge för "motorburen ungdom" :mrgreen:

Även jag har haft en. Chevrolet Malibu SS, 2-dörrars "HardTop", V8 283 cu/in, årsmodell 1965. En ägare och i kanonskick. Köpte den för 7000 kr av en skollärare som hade haft den sen den var ny. Fyra dubbade vinterdäck följde också med. Även de i perfekt skick.

Två av vinterdäcken har jag kvar och kanske instruktionsboken ligger här någonstans. Förutom minnet av bilen förstås. V8:an spann som en katt och hördes knappt. Inte behövde man växla heller med Powerglide 2-stegs automat.

På vintern var däremot bilen inte särskilt bra förutom att den alltid startade lätt. Helt livsfarlig när det var halt på vägen. Rätt som det var kunde den bara helt plötsligt "gå på tvären". Kanske var det för jag inte använde vinterdäcken. Det var inte obligatoriskt då. Tur nog hände aldrig nå't.

I dag gäller framhjulsdrift, något annat vill jag inte ha.

Kanske en Volvo Duett förresten.... med el-motor och Lithium Jon batteri längst fram i skåpet. 8)