Toyota Prius hybridbil - tekniken bakom

Toyota Prius hybridbil - tekniken bakom

Inläggav PowerMizer 26 feb 2010 12:39

Hej å hallå!

Jag å kusinen satt o snackade bilar här-om-sistens. Han beskrev hur en Prius funkar, och jag tyckte att det verkade intressant. Det går ju att googla reda på textbeskrivningar och bilder, men en simulator är ju mera "pedagogisk" tycker jag. Faktum är att jag hittade en på nätet!!

Prius driving simulator
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Toyota Prius hybridbil - tekniken bakom

Inläggav tompas11 26 feb 2010 23:38

Simulator i all ära men provkörning i realiteten smäller högre. :D
Dock ingen höjdarbil med tanke på körupplevelse, seg och slö är väl bara förnamnet. :(
Mer info om Prius i bif. pdf. Hmm... för stor pdf får dela den i tre delar då.
prius_1.pdf
(646.76 KB) Nerladdad 745 gånger

prius_2.pdf
(417.27 KB) Nerladdad 660 gånger

prius_3.pdf
(519.83 KB) Nerladdad 672 gånger
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Toyota Prius hybridbil - tekniken bakom

Inläggav PowerMizer 27 feb 2010 00:08

Jo jag förstår att den är som ett gummiband.... Det som kan vara intressant med den är att det går att konvertera den till MERA elbil: En större batteripack och inbyggd laddare så att man laddar den när man parkerat och kan köra på el i mycket högre utsträckning.
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Toyota Prius hybridbil - tekniken bakom

Inläggav RÖD@nörd 27 feb 2010 03:48

Det här med el-bilar är något som intresserar mig en del. Skulle gärna vilja ha en sådan själv.

Tycker det är konstigt att det inte finns el-bilar allmänt på marknaden nu när batteritekniken kommit så långt (märk att jag säger marknaden för just inom teknik finns inget annat som överträffar "fri marknad" och konkurrens).

I dag finns ju tekniskt kunnande för att accumulera stora mängder elektrisk energi i jämförelsevis mycket mindre batterier med hjälp av Lithium Jon tekniken.

Varför används inte det till en el-bil? :roll:
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Toyota Prius hybridbil - tekniken bakom

Inläggav Karro 27 feb 2010 05:52

Om en elbil kan förflytta en från A till B billigt och effektivt så är det ingen som vill ha det om det inte samtidigt är med "körupplevelse". Min gamla SAAB ger en jäkla körupplevelse - det slamrar, bankar, skumpar, skakar och mullrar! Men så förflyttar den mig fint från A till B för ett pris som är ungefär bensinpriset + 10%. En otroligt seg bil. Varje år tänker jag - det här är sista året för den, men banne mig om den inte går ett år till. Så har jag hållit på i flera år nu. Fast i år är det nog sista året.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Toyota Prius hybridbil - tekniken bakom

Inläggav Jonas L 27 feb 2010 10:30

Visst används olika former av lithium-batterier i elbilar. Dock är de batterierna _dyra_. Därför är det inte lönt att placera de i hybridbilar som prius, eftersom man där ändå räknar med att bensinmotorn går in när man kör längre.

Jag har för mig att jag läste i Ny Teknik att om man gjorde bilar med lithiumbatterier till den del av världen som har bilar idag skulle det kosta 25% av jordens totala lithium-tillgångar. Och det går idag inte att återvinna i vettiga mängder.
Jonas L
 
Inlägg: 300
Blev medlem: 16 okt 2009 18:10

Re: Toyota Prius hybridbil - tekniken bakom

Inläggav RÖD@nörd 28 feb 2010 04:31

Tack Jonas L för intressant info. :)

Ska kolla vidare om det här.

Har för mig att det sitter Lithium Jon batterier i mobiltelefoner. Hur många sådana finns det då i världen?

Tycker alla har sådana nuförtiden. Jag själv är nog ett undantag eftersom jag inte har någon mobiltelefon.

En sak till,

Hur är det med livslängden på Lithium Jon batterier?
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Toyota Prius hybridbil - tekniken bakom

Inläggav Karro 28 feb 2010 05:36

Enligt wikipedia finns det ungefär lika mycket litium som nickel och bly.
Man kan tänka sig att man med nya metoder kan utvinna mer litium.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Toyota Prius hybridbil - tekniken bakom

Inläggav RÖD@nörd 28 feb 2010 21:58

Jo, det finns faktiskt en el-bil som drivs helt med ett Lithium Jon batteri. Tesla Roadster heter den och jag fann den på wikipedia. 40 mils räckvidd och en uppladdningstid på uppladdningstid 3,5 timmar. Inte dåligt tycker jag med tanke på att den har en 248 hästars motor.

För mig skulle det gott och väl räcka med en 48 hästars motor i en "vanlig bil" och då kan säkert batteriet minskas rejält.

Här är den i alla fall. Sportbil är inget för mig men riktigt läcker tycker jag den är ändå. :P

tesla_roadster.jpg
Bilden kommer från wikipedia. Det var tillåtet att använda bilden stod det.
tesla_roadster.jpg (35.9 KB) Visad 13392 gånger

Tesla Roadster

Acceleration: 0–100 km/h på under 4 s
Toppfart: 210 km/h

Motor:
3-fas, 4-poler elektrisk motor
Maximal effekt: 185 kW (248 hk)
Maximalt varvtal: 13 500 varv/min
Verkningsgrad: 80 % vid full effekt, 90 % i genomsnitt
Elförbrukning i stadstrafik: 133 Wh/km, vilket motsvarar 1,74 l bensin per 100 km.

Batteri:
Sträcka på en laddning: 40 mil
6 831 litium-jon-celler av standardtyp, kopplade för att ge 400 V till motorn.
Kapacitet 55 kWh
Vikt: 455 kg
Batteriet laddas fullt på 3,5 timmar
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Toyota Prius hybridbil - tekniken bakom

Inläggav McB 28 feb 2010 22:09

Om soppasiffrorna stämmer i den simulatorn så åker jag billigare i min micra från 87, kör på 0,55 landsväg.

Karro skrev:Om en elbil kan förflytta en från A till B billigt och effektivt så är det ingen som vill ha det om det inte samtidigt är med "körupplevelse". Min gamla SAAB ger en jäkla körupplevelse - det slamrar, bankar, skumpar, skakar och mullrar! Men så förflyttar den mig fint från A till B för ett pris som är ungefär bensinpriset + 10%. En otroligt seg bil. Varje år tänker jag - det här är sista året för den, men banne mig om den inte går ett år till. Så har jag hållit på i flera år nu. Fast i år är det nog sista året.


Känner igen det här, lappa minsta möjliga kör mesta möjliga!
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Toyota Prius hybridbil - tekniken bakom

Inläggav Tompaiuppsala 28 feb 2010 23:30

Tyvärr har väl batteritekniken inte kommit så långt till en rimlig penning. Att stirra sig blind på elpris/km blir väldigt tokigt på alla elfordon om man inte räknar med byten av batteripack. Har funderat på en el-scooter, med en otroligt liten kilometerkostnad, till den dag batteriet behöver bytas.
Vad gäller körupplevelsen blir den ändå hög då det är eldrift. Då räknas A till B mer än 0-100.
vill så det värker!
Användarvisningsbild
Tompaiuppsala
 
Inlägg: 813
Blev medlem: 23 mar 2007 17:21
Ort: Uppsala

Re: Toyota Prius hybridbil - tekniken bakom

Inläggav TonyMontano 28 feb 2010 23:45

JA ni som har testa en Ford Mondeo ST 220 eller äger en vet nog att den är av klass! Den slår ju inte en elbil i miljön men med 228 hästar på en 3 liter motor som drar 0.7 l landskörning vet att de är den bästa bilen för Pengarna den slår BMW med häst längder! om de fanns en Tesla bil lika som den blir de då att köpa den vad priset blir A och B är lika bra som 0 - 100 ;) Ni som inte tror kolla på top gears
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

Re: Toyota Prius hybridbil - tekniken bakom

Inläggav PowerMizer 01 mar 2010 12:06

TonyMontano skrev:JA ni som har testa en Ford Mondeo ST 220 eller äger en vet nog att den är av klass!

Jag har ägt många Fordar, mina kompisar har ägt många fordar. Du blandar in ett okänt begrepp när du pratar om Ford Mondeo: klass..... Trots många hästar och bra väghållning är det ändå bara en sketen Mondeo.

Min absolut härligaste bil, alla kategorier, är en viss Ford Granada 3.0 automat. Den har långhårig svart plysch på dörrsidor och säten, röd dimmbar "porrbelysning", tärningar i backspegeln, taklucka, en motor som gått 50 timmar i provbänk innan den helrenoverades och jag sänkte ner den med en renoverad C4-låda i pärlan. Med fyra pers och packning drog den 0.92 i snöslask. Jag älskar ljudet av motorn när den spinner mjukt på låg, låg tomgång.... Jag ryser när man drar den på växlarna i branta uppförsbackar....

Har den klass? Nej, men massor av charm!
För att en bil ska ha klass ska den vara nobel, gedigen och pålitlig. En sån Ford har jag inte ens hört talas om. :P
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Toyota Prius hybridbil - tekniken bakom

Inläggav Göran 01 mar 2010 13:00

Det här ser ut att kunna sluta med en kopp kaffe och semester i Säffle. :mrgreen:
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Toyota Prius hybridbil - tekniken bakom

Inläggav Karro 01 mar 2010 17:16

McB skrev:Känner igen det här, lappa minsta möjliga kör mesta möjliga!

Visst. Ibland tänker jag att jag ska rusta upp bilen, men jag är nog inte den typen. Men jag ger aldrig upp.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Nästa

Återgå till Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

cron