Regeringsmakt till varje pris?

Forum för allt som inte har med övriga ämnen att göra, ett forum för vardagsprat, skoj och spex

Re: Regeringsmakt till varje pris?

Inläggav PowerMizer 14 jul 2012 02:07

tompas11 skrev:Ja det är ju knappast oppositionen eftersom de inte sitter med regeringsmakten.
Hmm... vilka kan det då vara..? :roll:
Ja, få se.... Både Sossar och Moderater reser till dessa förhatliga Bilderbergmöten tillsammans med riksbankschefen och folk som Jonas Bonnier Lars Renström (Alfa Laval) och Jacob Wallenberg.
Källa: http://www.bilderbergmeetings.org/index.html

Oavsett vem som sitter i opposition så hejar dom i tysthet på den som "har makten" och gör neddragningar och inskränkningar... Mystiskt... Det är nästan som om dom vore överens bakom kulisserna?! :P

Kan det ha något att göra med gemensamma fester med Svenska mediaföretag och andra storföretag och utländska storfräsare inom banker, politik och media?! :roll:

Jag tycker att RÖD@nörd har en poäng när han påpekar att "Det finns inga ideal och det finns inget engagemang längre. Demokrati har blivit marknadsundersökningar och politik har blivit maktstrategier."


"Their motivation is, that the elite shall be able to act in secrecy. It is not because they are evil, but because they believe in what they are doing. International capital wants to remove all obstacles to globalisation - and all obstacles to the right of capital to act freely without constrictions such as regard for the environment, social responsibility or human rights. Demands from local democracies are such obstacles." Birger Schlaug, Swedish Green party
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Regeringsmakt till varje pris?

Inläggav RÖD@nörd 14 jul 2012 03:56

Tack ska du ha PowerMizer kul att jag kan säga något redigt för en gångs skull... :P

Den här gången var det inte något jag läst någon annanstans utan det kom mer fritt ur hjärtat... :)
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Regeringsmakt till varje pris?

Inläggav Göran 14 jul 2012 16:52

Politik handlar om makt pengar och korruption. Politiker som lyssnar till folkets vilja är sällsynta. Däremot försöker man smörja större grupper av väljare, men bara för att själva få trampa maktens korridorer. Demokrati är att fritt få välja diktator. Jag sitter själv i kommunfullmäktige och får detta ständigt bekräftat, om än i mindre skala, men istället i mycket extrema former.

Sverige är ett av världens mest extrema länder och där företag utsätts för ett ohyggligt skattetryck. Att skatteplanera torde därför ses som ett samhällsansvar för varje företag i vårt land, annars kommer vi helt att förlora vår konkurrenskraft och utan företag är depressionen ett faktum. Själv har jag inte tagit mitt samhällsansvar och skatteplanerat, men jag inser att jag måste göra det, för ert bästa. :wink:
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Regeringsmakt till varje pris?

Inläggav Martin 14 jul 2012 19:55

Kloka ord, Göran.
Martin
 
Inlägg: 831
Blev medlem: 30 mar 2008 21:50
Ort: Rimforsa

Re: Regeringsmakt till varje pris?

Inläggav PowerMizer 14 jul 2012 23:02

Välkommen till ett spännande samtal om utveckling och problematiken kring vårt ständiga tillväxtfokus!
Samtal med nätverket Steg 3: Utveckling - inte bara tillväxt
I panelen sitter Birger Schlaug, Lars Wilderäng och Mats Lindqvist från Steg 3, under ledning av moderator Josefine Fischer.
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Regeringsmakt till varje pris?

Inläggav RÖD@nörd 15 jul 2012 02:57

Intressant. Ska jag kolla men vill vara pigg då. Är trött nu.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Regeringsmakt till varje pris?

Inläggav Karro 15 jul 2012 05:47

"Their motivation is, that the elite shall be able to act in secrecy. It is not because they are evil, but because they believe in what they are doing"


Så onda (evil) personer tror inte på vad de gör?
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Regeringsmakt till varje pris?

Inläggav deepforest 14 nov 2012 12:14

Vart gick det fel? Hur kan de här pajasarna vara tredje största partiet? :shock: Skrämmande är ordet.
http://www.expressen.se/nyheter/sd-topp ... lla-horan/
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Regeringsmakt till varje pris?

Inläggav OlleP 17 nov 2012 22:32

Göran skrev:Politik handlar om makt pengar och korruption. Politiker som lyssnar till folkets vilja är sällsynta. Däremot försöker man smörja större grupper av väljare, men bara för att själva få trampa maktens korridorer. Demokrati är att fritt få välja diktator. Jag sitter själv i kommunfullmäktige och får detta ständigt bekräftat, om än i mindre skala, men istället i mycket extrema former.

Sverige är ett av världens mest extrema länder och där företag utsätts för ett ohyggligt skattetryck. Att skatteplanera torde därför ses som ett samhällsansvar för varje företag i vårt land, annars kommer vi helt att förlora vår konkurrenskraft och utan företag är depressionen ett faktum. Själv har jag inte tagit mitt samhällsansvar och skatteplanerat, men jag inser att jag måste göra det, för ert bästa. :wink:

Lite sent svar men ändå.
De flesta som ger sig in i politiken gör det av intresse för att påverka samhällsutvecklingen.
Det tar många år innan du kan få något som liknar lön. I Rättvik är det kanske tre personer som får levnadsbar lön från politiken men fullmäktige består av många fler.
Politiker är beroende av sina väljare, det är därför som blockpolitiken gör att partierna ligger så nära varandra.
Du kan inte avvika för långt från mainstream.
Men efter tjugo år med något blocks hegemoni, då kommer vi att märka skillnad.

Menar du verkligen att du sitter i fullmäktige för att gynna dina egna positioner.
OlleP
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 27 sep 2010 13:55

Re: Regeringsmakt till varje pris?

Inläggav Göran 20 nov 2012 04:42

OlleP skrev:
Göran skrev:Politik handlar om makt pengar och korruption. Politiker som lyssnar till folkets vilja är sällsynta. Däremot försöker man smörja större grupper av väljare, men bara för att själva få trampa maktens korridorer. Demokrati är att fritt få välja diktator. Jag sitter själv i kommunfullmäktige och får detta ständigt bekräftat, om än i mindre skala, men istället i mycket extrema former.

Sverige är ett av världens mest extrema länder och där företag utsätts för ett ohyggligt skattetryck. Att skatteplanera torde därför ses som ett samhällsansvar för varje företag i vårt land, annars kommer vi helt att förlora vår konkurrenskraft och utan företag är depressionen ett faktum. Själv har jag inte tagit mitt samhällsansvar och skatteplanerat, men jag inser att jag måste göra det, för ert bästa. :wink:

Lite sent svar men ändå.
De flesta som ger sig in i politiken gör det av intresse för att påverka samhällsutvecklingen.
Det tar många år innan du kan få något som liknar lön. I Rättvik är det kanske tre personer som får levnadsbar lön från politiken men fullmäktige består av många fler.
Politiker är beroende av sina väljare, det är därför som blockpolitiken gör att partierna ligger så nära varandra.
Du kan inte avvika för långt från mainstream.
Men efter tjugo år med något blocks hegemoni, då kommer vi att märka skillnad.

Menar du verkligen att du sitter i fullmäktige för att gynna dina egna positioner.


Nej, nej! Jag satt inte i fullmäktige för att gynna mina egna positioner, verkligen inte. Någon karriär inom politiken har aldrig varit aktuell för mig, jag ville göra en kort insats som bidrag till att rädda vår kommun, det var allt, men det har bara handlat om fulspel, korruption, elakheter och ren idioti, så jag har hoppat av.

Det är sant att det bara är ett fåtal som har politik som sitt levebröd, men dessa förser sig själva desto mer istället, och även sina släktingar, nära vänner och partitrogna.

Inom varje parti är det en (möjligtvis två) som bestämmer precis allt och kring denne flockar sig de övriga och deras uppgift är att fungera som röstboskap. De behöver därför inte engagera sig och ska heller inte tänka själva, bara lära sig att nicka vid rätt tillfällen. Därför är det också sant att man ska böja nacke, inte ha egna åsikter för sådant accepteras inte inom organisationer där oligarki fått växa till sig och det har den gjort inom alla partier och därmed existerar inte demokrati inom politiken. Vad väljarna väljer är diktator och det är vad vi kallar demokrati.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Föregående

Återgå till Fritt forum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster