Häftiga motorer

Forum för allt som inte har med övriga ämnen att göra, ett forum för vardagsprat, skoj och spex

Re: Häftiga motorer

Inläggav deepforest 08 mar 2012 01:12

"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Häftiga motorer

Inläggav Fritte 08 mar 2012 08:32

Efter att ha sett den där bilen så är jag inte så säker på att det var styrningen som var orsaken till kollitionen med väggen. Kan ju även ha med sikten att göra. :lol:
Fritte
 
Inlägg: 209
Blev medlem: 09 sep 2008 18:13
Ort: Linköping

Re: Häftiga motorer

Inläggav richard 08 mar 2012 21:02

Göran skrev:Världens första bil. Jag kommer inte ihåg årtalet, men jag vill minnas att den är från slutet av 1600-talet och den som byggde den hette Cugnot och var fransman.
Eftersom bilen var så tungstyrd blev den första resan inte så lång, den slutade visst rakt mot en vägg. Den här kopian funkar dock.

http://youtu.be/XsEbeCrPcA8


Lite-seg-i-starten-motor
Man vet inte riktigt när den startat. :D

http://youtu.be/vS_dnFVYGpA

ordet bil kommer från franska automobil,du hänvisar till en länk som visar en RETROmobil.
alltså inte en retro AUTOmobil
richard
 
Inlägg: 301
Blev medlem: 18 feb 2008 00:03

Re: Häftiga motorer

Inläggav Järnet 08 mar 2012 21:30

Kommer mig obönhörligen att tänka på något :mrgreen: http://www.youtube.com/watch?v=H5lHwDjkk7s
och jag hänvisar absolut inte till senaste inlägget här. :wink:
Det sägs att man lär av sina misstag, i så fall är jag ett geni!
Järnet
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 01 maj 2010 10:48

Re: Häftiga motorer

Inläggav MantaMania 08 mar 2012 22:15

Det finns mycket kul/häftigt/galet att hitta på vårt underbara www !

När det motorer och det dom sitter i så kan man ju alltid drömma.
Har alltid pysslat med motorer/motorsport och älskar det, men om man inte sitter på pluskan kan
man ju alltid gotta sig i allt kul som går att hitta på nätet !

Som omväxling kan jag visa nåt häftigt som står i mitt garage, inte Ferrari men inte långt därifrån :)

En Quizz kanske, vilken motor...vilken bilmodell ??

IMG_6413 (Small).JPG
IMG_6413 (Small).JPG (63.94 KB) Visad 10306 gånger
MantaMania
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 10 apr 2011 21:54
Ort: Bollnäs Gällö

Re: Häftiga motorer

Inläggav Järnet 11 mar 2012 12:03

Det sägs att man lär av sina misstag, i så fall är jag ett geni!
Järnet
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 01 maj 2010 10:48

Re: Häftiga motorer

Inläggav richard 03 apr 2012 21:53

Järnet skrev:http://www.youtube.com/watch?v=JoYV2zceA_4&feature=share


"Audi Quattro Sport S1 1000 ..."
Videoklippet är inte längre tillgängligt. Det beror på att YouTube-kontot som det är associerat med har avslutats på grund av flera anmälningar om intrång i upphovsrätten från tredje part, bland annat
•National Geographic Channel
•National Geographic Channel
•National Geographic Channel"

:mrgreen:

igentligen ganska konstigt att ni har glömt Koenigsegg här,inte att han eller hon har byggt motorerna själv men endå nånting att vara stolt over ,det skulle jag vara om jag var svensk... :mrgreen:
richard
 
Inlägg: 301
Blev medlem: 18 feb 2008 00:03

Re: Häftiga motorer

Inläggav Karro 05 aug 2012 08:59

En tändkulemotor på 240hk från 1955 av fabrikat Skandia.
IMG_1530.JPG
IMG_1530.JPG (81.6 KB) Visad 10149 gånger

Vad motorn sitter i.
IMG_1568.JPG
IMG_1568.JPG (38.8 KB) Visad 10170 gånger
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Häftiga motorer

Inläggav PowerMizer 05 aug 2012 14:18

Tack för bilderna, Karro!

Jag tycker dom var duktiga förr! Enkel teknik och låg bränsleförbrukning.
Okej, grejorna var tunga...men dom höll bra och tålde alla bränslen och var inte noga på smörjoljorna.
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Häftiga motorer

Inläggav RÖD@nörd 05 aug 2012 23:20

Ja, tack för bilderna. :) Jag antar du varit på lite sommar och semesterliv?

Vad heter båten och går den på någon speciell rutt?

För några år sedan hade dom en likadan motor som dom körde med på Motorns Dag i Målilla. Man kan inte säga den väsnades men man hörde, och framförallt kände att stora luftmassor var i rörelse vid motorn. Mina trumhinnor rörde sig i takt med kolvslagen och hade jag haft en barometer i näven så hade säkert visarnålen rört sig i samma takt.

Motorn var stor, man ser ju inte hela i en båt, och den var fastsatt på en lastbilstrailer med två axlar bak och koppling till vändskivan fram. Det var ingen avspärrning utan man kunde gå riktigt nära motorn när den gick. Avgasröret var ett galvat ventilationsrör säkert 30-40 cm i diameter.

Det här kunde ha varit 2005-2006 och jag hade ingen digitalkamera då så det är på någon pappersbild någonstans....

I går var jag på Motorns Dag i Målilla men jag hann bara med veteranmarknaden och knappt den förresten. Jag hade turen att få åka med ett par killar jag känner och efter fyra timmar hade dom gått igenom alltihop men jag hade på sin höjd bara börjat. Veteranmarknaden där blir större och större för varje gång och i år var det säkert en villatomts storlek till med knallar och bord och grejer i mängder. Motorns Dag är två dagar lördag och söndag och jag skulle egentligen behöva båda men så blir det ju inte för jag har 11 mil dit och inträdet kostar 100 kr för en dag men det är det är mycket för den hundringen. Tre kroppkakor + tillbehör och en läsk kostar 70 och det räcker väl för dagen om man också har en termos kaffe med något till i bagaget. Jag brände ytterligare c:a åttahundra på marknaden men det är inga köp jag ångrar, en 10" Bahco skiftnyckel för 40, några NOS cykel- och mopeddäck Värnamo och Trelleborg, lyktglas till mopeder, en Novolette ram + lite mera. Resan fri och när jag kom hem var jag mycket trött men nöjd. :|
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Häftiga motorer

Inläggav Dygnet är för kort. 06 aug 2012 00:16

RÖD@nörd denna?

Härliga vibrationer och krafter.

http://www.youtube.com/watch?v=EE00bo2x ... re=related
Dygnet är för kort.
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 16 sep 2010 10:47

Re: Häftiga motorer

Inläggav Karro 06 aug 2012 10:15

Motorn har 100 liters slagvolym, och högsta varvtal är 350 varv/minut. Vid backkörning kör man motorn baklänges!

Båten heter Dynäs II, och ägs av en entusiastförening här i närheten. Det är den enda kvar av hundratalet båtar som gick på älven i Ådalen. En av de få glimtar industrihistoria som är bevarad.

Tillfället var den lokala båtklubbens årliga festdag. Den enda andra motorn var en kulmotor, sådan som satt i båtar förr i tiden, som någon hade dragit dit, som stod och tuffade på land.

Jag har två videor, om de nu går att se på det här viset.
http://shaktitattva.se/Karro/mvi_1525.avi
http://shaktitattva.se/Karro/mvi_1571.avi
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Häftiga motorer

Inläggav PowerMizer 10 aug 2012 10:30

Karro skrev:Jag har två videor, om de nu går att se på det här viset.
Jag får aldrig kontakt med din server.... :cry:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Häftiga motorer

Inläggav Karro 11 aug 2012 06:50

Jag hade problem med servern ett bra tag, tack vare halvuppdaterad version av linux, men jag trodde det var fixat nu. Men så såg jag att den lilla script som uppdaterar DNS-adressen hade försvunnit. Den är ersatt nu, jag ser accesser i loggen så jag tror att det fungerar nu. Alla nya bilder, då de gamla går till en dns-adress som jag inte uppdaterar längre.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Häftiga motorer

Inläggav deepforest 30 mar 2013 20:33

Någon som vet vart Karro har tagit vägen? Hon har inte synts på forumet sen 13 Nov!
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

FöregåendeNästa

Återgå till Fritt forum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster