Vi har det för bra

Forum för allt som inte har med övriga ämnen att göra, ett forum för vardagsprat, skoj och spex

Vi har det för bra

Inläggav Järnet 26 nov 2011 13:06

Det pratas mycket i tråden "egen härd.." om hur illa ställ det är för oss här i sverige.
Jag har dessvärre brytt mig om annat, det vill säga djuren och då fram för allt hundar.
Det finns där, och en del bryr sig, och somliga inte.
En människa kan göra skuld till mycket, men ett djur...?
Finns det fler av samma sort som jag här på forumet?

http://www.wspa.se/din-hjalp/default.as ... mAod2UsA-w
Det sägs att man lär av sina misstag, i så fall är jag ett geni!
Järnet
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 01 maj 2010 10:48

Re: Vi har det för bra

Inläggav Soljagarn 26 nov 2011 17:55

Japp, det finns det! :P

Månadsgivare sedan några år, och en såkallad animal protector sedan drygt ett år! :D

Bra att du lade upp länken här. Vem vet, kanske finns det någon mer som har möjlighet och vill hjälpa till lite. Även ett litet enstaka bidrag någon gång ibland är ju välkommet!
Soljagarn
 
Inlägg: 127
Blev medlem: 06 jan 2009 21:08
Ort: Västerås

Re: Vi har det för bra

Inläggav deepforest 26 nov 2011 17:58

Jag gör så gott jag kan med den ekonomi jag har, eller brist på.....
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Vi har det för bra

Inläggav Ib-Arne 26 nov 2011 22:12

Vi bor som 1 del vet i Spanien sedan 11 år till baka på vintrarna. För 2 år sedan skulle frugan gå o slänga soper i de utplacerade tunnorna, i kvarteren. Hon hörde 1 svagt pipande från 1 plastpåse som var förseglad med tape. När hon öppnade den var det 1 5 dagar gamla hundvalp. Vi hade talat om att p.g.a vår SP vistelse kunde vi inte ha nån hund.

I da har vi honom som nu e 2 år, och han blev kär i 1 anna spansk tik som hade levt väldigt eländigt i 1 spansk familj.

Nu har vi 2 hundar som vi e tvungna att åka bil mellen SV o SP varje halvår. De gillar inte att åka flygplan i lastutrymmet.
Ib-Arne
 
Inlägg: 302
Blev medlem: 28 jan 2009 12:28
Ort: Nora / Fortuna Spanien

Re: Vi har det för bra

Inläggav Järnet 03 dec 2011 08:21

IB-Arne! Detta har du/ni en plats i himmelen för.

Jag tycker det är synd att inte fler reflekterat på denna tråden, men det är väl som alltid antar jag.
Många tror inte att djur har känslor eller lider precis som vilken människa som helst.
wspa:s "reklam" på tv:n orkar jag inte längre se, utan byter kanal när den kommer.

deepforest! Huvudsaken är att man gör det man kan. Ingen begär mer.
Det sägs att man lär av sina misstag, i så fall är jag ett geni!
Järnet
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 01 maj 2010 10:48

Re: Vi har det för bra

Inläggav OlleP 03 dec 2011 17:20

Ib-Arne skrev:Vi bor som 1 del vet i Spanien sedan 11 år till baka på vintrarna. För 2 år sedan skulle frugan gå o slänga soper i de utplacerade tunnorna, i kvarteren. Hon hörde 1 svagt pipande från 1 plastpåse som var förseglad med tape. När hon öppnade den var det 1 5 dagar gamla hundvalp. Vi hade talat om att p.g.a vår SP vistelse kunde vi inte ha nån hund.

I da har vi honom som nu e 2 år, och han blev kär i 1 anna spansk tik som hade levt väldigt eländigt i 1 spansk familj.

Nu har vi 2 hundar som vi e tvungna att åka bil mellen SV o SP varje halvår. De gillar inte att åka flygplan i lastutrymmet.

Nu är det inte att rekommendera att transportera djur över gränserna hejvilt.
Nyligen har dvärgbandmasken hittas, det är en parasit vi kunnat vara utan.

Vi har tack vare öresund varit förskonade från många elaka parasiter.
Varroakvalstret är numera etablerat i Sverige pga av flyttning av bin mellan länderna utan karantän.
OlleP
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 27 sep 2010 13:55

Re: Vi har det för bra

Inläggav Ib-Arne 03 dec 2011 21:00

OlleP
Du e dåligt påläst!!! För att transportera hundar mellan EU fordras 1 EU pass för varje hund. Där finns stämplar om alla sprutor, rabis o ca.5 andra sprutor. Sen måste man avmaska hunden ca. 1 vecka före transporten.

Förr var det karantän. Men inom EU är det inte nödvändigt länge bl.a p.g.a att det inte finns rabis.

Nu har du lärt dig någe nytt.

IB
Ib-Arne
 
Inlägg: 302
Blev medlem: 28 jan 2009 12:28
Ort: Nora / Fortuna Spanien

Re: Vi har det för bra

Inläggav cman 03 dec 2011 21:32

Ib-Arne skrev:.. Där finns stämplar om alla sprutor, rabis o ca.5 andra sprutor. Sen måste man avmaska hunden ca. 1 vecka före transporten.


Hmm.. låter som djurplågeri bara för att NI vill resa, djuren skall må bra så länge det inte inkräktar på ERA visioner och planer, finns ett ord för det.. hyckleri? :twisted: :evil:
Min blog: http://energy.compress.to
Favoritcitat: "det skall vara gött å leva, annars kan det kvetta"
cman
 
Inlägg: 305
Blev medlem: 12 okt 2009 15:39

Re: Vi har det för bra

Inläggav Järnet 03 dec 2011 21:53

cman skrev:
Ib-Arne skrev:.. Där finns stämplar om alla sprutor, rabis o ca.5 andra sprutor. Sen måste man avmaska hunden ca. 1 vecka före transporten.


Hmm.. låter som djurplågeri bara för att NI vill resa, djuren skall må bra så länge det inte inkräktar på ERA visioner och planer, finns ett ord för det.. hyckleri? :twisted: :evil:


Nä nu håller jag inte med dig cman.
Jag haft hund i hela mitt vuxna liv ( + lite till ) och kan med all säkerhet säga att en spruta för en hund känns knappast.
Jaha? och hur vet jag det? Jo jag har den erfarenheten hur en hund beter sig vid smärta.( jag har även rådfrågat våran veterinär om detta, då vi själva ämnar flytta utomlands inom en snar framtid ) Att avmaska en hund lär inte hunden veta något om då det är via medicinering, och detta görs kontinuerligt på hundar oavsett om dom skall vara i andra länder eller icke )
För övrigt tycker jag IB-Arne har gjort mer än väl i sin insatts att ta vara på inte bara en hund, utan två. ( fast sin ovilja till detta i början )
Det sägs att man lär av sina misstag, i så fall är jag ett geni!
Järnet
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 01 maj 2010 10:48

Re: Vi har det för bra

Inläggav OlleP 03 dec 2011 22:02

Ib-Arne skrev:OlleP
Du e dåligt påläst!!! För att transportera hundar mellan EU fordras 1 EU pass för varje hund. Där finns stämplar om alla sprutor, rabis o ca.5 andra sprutor. Sen måste man avmaska hunden ca. 1 vecka före transporten.

Förr var det karantän. Men inom EU är det inte nödvändigt länge bl.a p.g.a att det inte finns rabis.

Nu har du lärt dig någe nytt.

IB

Jag erkänner att jag inte är påläst om reglerna, men fortfarande stämmer att vi begåvats med dvärgbandmask och varroakvalster.
Kanske det är så att alla inte följer reglerna. Gränskontrollen har ju på gott och ont minskat rejält.

Angående sprutor och hund så minns jag från min hundtid att jycken verkade knappt märka att den blev stucken, det gick ju tom att köra in idchip utan protest från hunden.
Storlek som ett rejält vitaminpiller som stoppades in i en liten papillionvalp.
OlleP
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 27 sep 2010 13:55

Re: Vi har det för bra

Inläggav Ib-Arne 03 dec 2011 22:47

OK
Då e vi ganska överens om sprutona. När vi flög de första åren var vi tvunga att visa hundarnas pass innan vi kunde lämna dem till lastutrymmet. Nu visar vid passen vid gränspassagen.

Till dem som tycker att det e sämre för hundarna, ska ni veta hur de behandlar dem här i SP

Jag tror o hoppas vi har givit 2 hundar 1 mycket bättre liv nu.

Speciellt hon som har blivit dåligt behandlad. Varje morgon Hoppar hon upp i sängen o slickar oss i ansiktet, för att visa tacksamhet, samtidigt som hon blir väldigt rädd för flugsmälla, borste, damsugare. Tror hon har fått stryck av det tror jag.

2 Som vill behandla hundar o alla djur med känslor!!!!!

Ib och Inger
Ib-Arne
 
Inlägg: 302
Blev medlem: 28 jan 2009 12:28
Ort: Nora / Fortuna Spanien

Re: Vi har det för bra

Inläggav Ib-Arne 03 dec 2011 22:47

OK
Då e vi ganska överens om sprutona. När vi flög de första åren var vi tvunga att visa hundarnas pass innan vi kunde lämna dem till lastutrymmet. Nu visar vid passen vid gränspassagen.

Till dem som tycker att det e sämre för hundarna, ska ni veta hur de behandlar dem här i SP

Jag tror o hoppas vi har givit 2 hundar 1 mycket bättre liv nu.

Speciellt hon som har blivit dåligt behandlad. Varje morgon Hoppar hon upp i sängen o slickar oss i ansiktet, för att visa tacksamhet, samtidigt som hon blir väldigt rädd för flugsmälla, borste, damsugare. Tror hon har fått stryck av det tror jag.

2 Som vill behandla hundar o alla djur med känslor!!!!!

Ib och Inger
Ib-Arne
 
Inlägg: 302
Blev medlem: 28 jan 2009 12:28
Ort: Nora / Fortuna Spanien

Re: Vi har det för bra

Inläggav Göran 09 dec 2011 02:27

Jag adopterar orangutanger och är precis inne på min andra nu.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Vi har det för bra

Inläggav deepforest 09 dec 2011 03:20

Har du dem hemma? Och vad tycker Teddy... ähum... Fredriksson om det :mrgreen:
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Vi har det för bra

Inläggav Göran 11 dec 2011 00:20

Orangutangerna bor inte hemma och Fredriksson vet inte om att han har syskon som äter bananer. :D
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Nästa

Återgå till Fritt forum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster