Vi har det för bra

Forum för allt som inte har med övriga ämnen att göra, ett forum för vardagsprat, skoj och spex

Re: Vi har det för bra

Inläggav PowerMizer 11 dec 2011 21:22

Järnet skrev:Det pratas mycket i tråden "egen härd.." om hur illa ställ det är för oss här i sverige.
Jag har dessvärre brytt mig om annat, det vill säga djuren och då fram för allt hundar.
Det ena behöver inte utesluta det andra.... :wink:

Om man börjar jämställa djur och folk så har man ju stora problem, men det tror jag inte du gör.

För de stackare som gör det så rekommenderar jag att se en snutt av "CBS 60 minutes", men det är nyttigt för alla att se hur den rika västvärlden börjar se ut.
En artikel med inbäddad video: http://www.shtfplan.com/headline-news/a-hidden-america-living-in-cars-tents-and-cheap-motels_11292011
Bara inslaget här: http://www.youtube.com/watch?v=L2hzRPLVSm4
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Vi har det för bra

Inläggav Ib-Arne 12 dec 2011 00:25

Cman vad du tycker är att vår första hund skulle ha dött i soptunnan där frugan hitta honom. och att vi inte skulle bry oss om den andra hunden som misshandlades av de som hade henne först.

SÅ DET E SÅ SYND OM HUNDARNA NÄR DE FICK SPRUTOR BARA FÖR ATT VI TOG HAN OM DEM OCH BOR I SVERIGE??????
Ib-Arne
 
Inlägg: 302
Blev medlem: 28 jan 2009 12:28
Ort: Nora / Fortuna Spanien

Re: Vi har det för bra

Inläggav Järnet 20 dec 2011 10:55

PowerMizer skrev:Om man börjar jämställa djur och folk så har man ju stora problem, men det tror jag inte du gör.



Nej jag jämställer inte djur med människor, däremot kämpar jag för samtliga individers rätt till ett drägligt liv.
Har man som jag haft djur ( läs hund ) i hela mitt liv så förstår man dock mycket snart att ett djur kan ha lika mycket värde som en
annan människa för vissa personer. Ibland kanske t,o,m mer.
Så om man inte förstår eller vill förstå hur mycket ex,vis en hund kan betyda för en människa så bör man nog sätta sig in i det innan man uttalar sig.
Människor är för övrigt grymmare än djur.
http://tv.expressen.se/nyheter/utrikes/ ... fghanistan
Det sägs att man lär av sina misstag, i så fall är jag ett geni!
Järnet
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 01 maj 2010 10:48

Re: Vi har det för bra

Inläggav Järnet 20 dec 2011 11:00

Det sägs att man lär av sina misstag, i så fall är jag ett geni!
Järnet
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 01 maj 2010 10:48

Re: Vi har det för bra

Inläggav cman 20 dec 2011 23:02

Ib-Arne skrev:Cman vad du tycker är att vår första hund skulle ha dött i soptunnan där frugan hitta honom. och att vi inte skulle bry oss om den andra hunden som misshandlades av de som hade henne först.

SÅ DET E SÅ SYND OM HUNDARNA NÄR DE FICK SPRUTOR BARA FÖR ATT VI TOG HAN OM DEM OCH BOR I SVERIGE??????


Har jag aldrig påstått, dessutom; den informationen var för mig okänd, och ännu mer helt irrelevant i sammanhanget, men jag anser ändå att ni är egoister och hycklare som tvingar (ja, läs: TVINGAR hundarna ta spruta) bara för att ni skall åka utomlands och ha det trevligt, samtigt som ni anser djurens rätt till drägligt liv. Övergrepp tillhör inte den resonabla linjen oavsett dina argument.

Håll dig till kärnfrågan och sluta skrik.
Min blog: http://energy.compress.to
Favoritcitat: "det skall vara gött å leva, annars kan det kvetta"
cman
 
Inlägg: 305
Blev medlem: 12 okt 2009 15:39

Re: Vi har det för bra

Inläggav m_robban 20 dec 2011 23:23

Järnet, hur tänker du där med att du har hund, den är inte vegan antar jag.

Hundmatstillverkarna tänker väl föga på hur de djur som blir hundmat har det?

Jag är inte ute efter att provocera, är bara nyfiken och vetgirig. Jag är inte guds bästa barn själv direkt.
Användarvisningsbild
m_robban
 
Inlägg: 217
Blev medlem: 27 jan 2009 20:32
Ort: Lund

Re: Vi har det för bra

Inläggav Ib-Arne 20 dec 2011 23:59

Då tar jag det 1 gång till, vi bor sedan 12 år i Spanien på vintern. Frugan hittar 1 hund i soperna. Vad göra, lämna honom där? ta hem hunden? Vi måste åka hem till Sverige? Eller för hundens skull stanna i Spanien. Inte besöka 7 barn barn? Eller göra som spanjorerna släppa ut honom när vi åker hem. Vi tyckte det var bäst för hunden, inte oss, att han fick följa med oss hem, o nu till Spanien. Vad skulle du göra i vårt fall?. Vore kul o veta???

Några som inte tycker de e egoister utan djur vänner.
Ib-Arne
 
Inlägg: 302
Blev medlem: 28 jan 2009 12:28
Ort: Nora / Fortuna Spanien

Re: Vi har det för bra

Inläggav Ib-Arne 21 dec 2011 00:07

Hycklarna o egoisterna åkte 15 mil till 1 stad som hade 1 speciell mjölk så han hade 1 cans att överleva. Egoisterna Matade honom med 1 spruta varanna timme dygnet runt för att han skulle överleva. Sen kunde vi naturligt vis släppa ut honom till vi kom tillbaka 6 månader senare. Så han slapp sprutor.
Ib-Arne
 
Inlägg: 302
Blev medlem: 28 jan 2009 12:28
Ort: Nora / Fortuna Spanien

Re: Vi har det för bra

Inläggav Järnet 21 dec 2011 08:24

m_robban skrev:Järnet, hur tänker du där med att du har hund, den är inte vegan antar jag.

Hundmatstillverkarna tänker väl föga på hur de djur som blir hundmat har det?

Jag är inte ute efter att provocera, är bara nyfiken och vetgirig. Jag är inte guds bästa barn själv direkt.


Det är bara sunt att vara nyfiken och vetgirig, och jag förstår hur du tänker.

Vi väljer hundmat med omsorg, så det foder vi ger vår hund innehåller 20% slaktavfall från kyckling, resten är bl.a majs, sojabönor, mjöl m,m.
Jag skulle tro att dom flesta köttprodukter i hund och kattmat är från slaktavfall, dvs sådant som annars skulle slängas.
Så i detta fallet är det nog vi människor som äter kyckling, som måste fråga oss hur kycklingarna har det där dom föds upp.( det gör vi ju också i viss mån )
Att djur skulle födas upp och direkt gå till hundmatstillverkning har jag aldrig hört talas om, men det kanske finns?
Jag är inte arg eller bitter på att djur slaktas till föda, det jag blir så frustrerad över är hur en del djur plågas ihjäl pga dumma människor. ( se filmsnutten jag la in ovan )
Det är enligt mig barbarer som gör detta.
Det sägs att man lär av sina misstag, i så fall är jag ett geni!
Järnet
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 01 maj 2010 10:48

Re: Vi har det för bra

Inläggav Brummelisa 21 dec 2011 18:11

Hej Järnet och alla andra såklart.

Vilket trevligt inlägg som gör mig så himla glad i hjärtat. Både jag(Nina) och Göran älskar djur och jag har så länge jag minns hjälpt och brytt mig om dem till mina förädrars och syskons stora förtjusning och skräck :-)

Räddade fladdermöss-ungar som liten, tog hem ödlor och ormar så naturligtvis släpptes fria innan de far illa och när mamma hittade dem :-)

Djur behöver oss människor som kan stå upp för dem och deras rättigheter och de känner smärta och ångest precis som du och jag.

Vår katt Isak tog jag hand om för snart 21 år sedan när jag hittade honom 5 veckor gammal övergiven då hans mamma blivit överkörd. Jag jobbar emot pälsfarmer, hjälper katthem, adopterar apor ihop med Göran. Jag sprider information om förhållanden i svenska slakterier. Ja har jobbat för att förbjuda tidelag och kastrering av griskultingar utan bedövning, Ja försöker förbjuda Halalslaktat kött och jag är med i djurens vänner mm.

Att inte jämföra djur med människor beror på vad ni menar med att jämställa?

För mig ska allt levande behandlas med respekt, det är en självklarhet för mig och djur är inte onda med flit som många människor är mot dem.

Alla vi som gör vad vi kan behövs och är jätteviktiga enligt mig och människor som de Järnet och andra som bryr sig ger mig hopp.
Brummelisa
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 22 apr 2008 12:35
Ort: Vilhelmina

Re: Vi har det för bra

Inläggav Brummelisa 21 dec 2011 18:15

Ib-Arne. Det var väldigt fint gjort av er och ni räddade dem från ett långt utraget liv i svåra lågor! Att få sprutor för att bli friska, må bra och sedan få ett fint liv med er är ingenting mot hur de hade det och hade fått det annars.

Ja har själv sett på plats hur det är i många länder i sydeuropa tyvärr.
Brummelisa
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 22 apr 2008 12:35
Ort: Vilhelmina

Re: Vi har det för bra

Inläggav Järnet 22 dec 2011 07:45

Brummelisa skrev:Hej Järnet och alla andra såklart.

Vilket trevligt inlägg som gör mig så himla glad i hjärtat. Både jag(Nina) och Göran älskar djur och jag har så länge jag minns hjälpt och brytt mig om dem till mina förädrars och syskons stora förtjusning och skräck :-)

Räddade fladdermöss-ungar som liten, tog hem ödlor och ormar så naturligtvis släpptes fria innan de far illa och när mamma hittade dem :-)

Djur behöver oss människor som kan stå upp för dem och deras rättigheter och de känner smärta och ångest precis som du och jag.

Vår katt Isak tog jag hand om för snart 21 år sedan när jag hittade honom 5 veckor gammal övergiven då hans mamma blivit överkörd. Jag jobbar emot pälsfarmer, hjälper katthem, adopterar apor ihop med Göran. Jag sprider information om förhållanden i svenska slakterier. Ja har jobbat för att förbjuda tidelag och kastrering av griskultingar utan bedövning, Ja försöker förbjuda Halalslaktat kött och jag är med i djurens vänner mm.

Att inte jämföra djur med människor beror på vad ni menar med att jämställa?

För mig ska allt levande behandlas med respekt, det är en självklarhet för mig och djur är inte onda med flit som många människor är mot dem.

Alla vi som gör vad vi kan behövs och är jätteviktiga enligt mig och människor som de Järnet och andra som bryr sig ger mig hopp.


Tack för ditt inlägg Nina ( å Göran ). Det värmer gott att det finns flera av oss som verkligen bryr sig om djur och deras välbefinnande.
Det sägs att man lär av sina misstag, i så fall är jag ett geni!
Järnet
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 01 maj 2010 10:48

Re: Vi har det för bra

Inläggav Karro 22 dec 2011 08:14

Djur är inte människor, men människor är också djur!
Något att tänka på kanske.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Vi har det för bra

Inläggav Järnet 23 dec 2011 15:41

Karro skrev:Djur är inte människor, men människor är också djur!
Något att tänka på kanske.


Precis! Därför ska vi behandla människor och djur med samma omtanke. ( förhoppningsvis )
Det sägs att man lär av sina misstag, i så fall är jag ett geni!
Järnet
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 01 maj 2010 10:48

Re: Vi har det för bra

Inläggav Järnet 03 jan 2012 21:52

Det sägs att man lär av sina misstag, i så fall är jag ett geni!
Järnet
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 01 maj 2010 10:48

FöregåendeNästa

Återgå till Fritt forum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster