jordbävning - kärnkraftverk - elverk - katastrof!

Forum för allt som inte har med övriga ämnen att göra, ett forum för vardagsprat, skoj och spex

Re: jordbävning - kärnkraftverk - elverk - katastrof!

Inläggav M8e 30 jun 2011 09:51

PowerMizer skrev:Sen är ju min fråga: Hur mycket, i procent, av det "utbrända" kärnbränslet kan användas vid en laddning av reaktorn? Hur förändras dess strålning av en körning?

Vad spelar det för roll egentligen när lagringstiden och behovet av uranbrytning hur som helst skulle minskas?

Om "vi" inte forskar fram ny kärnkraftsteknik så kommer uranbrytningen att fortsätta och det "utbrända" kärnbränslet kommer att lagras i urberget och vara farligt i tusentals år.
Om man däremot fortsätter att utveckla nya "generationer" kärnkraft så kommer man att kunna stoppa brytningen och istället använda tidigare avfall som bränsle. Sen minskas lagringstiden med typ 90% :?: . ("Nuclear waste that lasts a few centuries instead of millennia")
Användarvisningsbild
M8e
 
Inlägg: 346
Blev medlem: 27 mar 2008 20:07
Ort: Ume

Re: jordbävning - kärnkraftverk - elverk - katastrof!

Inläggav PowerMizer 30 jun 2011 20:30

M8e skrev:Vad spelar det för roll egentligen när lagringstiden och behovet av uranbrytning hur som helst skulle minskas?


Ja, ja... Jag tycker bara att det är så hypotetiskt alltihop.. Det jag menar är att man helt säkert måste bryta uran ändå. Frågan är om det räcker mer 20% rent uran och 80% "skräp" eller om det bara går att procenta i en liten del skrot. Det finns ju ingen lösning på dagens gigantiska mängder av giftigt avfall, varför göra mera??

Jag säger inte att det är en helt igenom kass idé, men händer en olycka som "bara" har en halveringstid på ett par hundra år så är det ändå en oöverblickbar katastrof för många, många generationer. Nu skriver man ju "lasts a few centuries", men vad betyder det?? Halveringstid? 20% av ursprunget? 0,001% av ursprunget?

Där är skon som klämmer; Det presenteras antaganden om att en teoretisk modell kommer att minska strålvärdena med oidentifierad mängd under en obestämd tidsrymd.

Sen kan jag rekommendera en liten bok som heter "Vi har regn men inte vatten" skriven av Gudrun Utas.
Efter det kan man börja snacka om den "rena" kärnkraften!

Det finns en väg ur detta: minska elkonsumtionen, stäng kärnkraften och satsa på att ta omhand allt skrot som redan ligger runt världen och pyr. Barn förstår den logiken.

Kärnkraft förgiftar från brytning till slutförvar (som inte finns än!). Det kommer man inte runt, även om man kan minska brytningen med olika tekniker.
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: jordbävning - kärnkraftverk - elverk - katastrof!

Inläggav M8e 30 jun 2011 21:00

PowerMizer skrev:
M8e skrev:Vad spelar det för roll egentligen när lagringstiden och behovet av uranbrytning hur som helst skulle minskas?


Ja, ja... Jag tycker bara att det är så hypotetiskt alltihop.. Det jag menar är att man helt säkert måste bryta uran ändå. Frågan är om det räcker mer 20% rent uran och 80% "skräp" eller om det bara går att procenta i en liten del skrot. Det finns ju ingen lösning på dagens gigantiska mängder av giftigt avfall, varför göra mera??

Vad jag har förstått så ska man kunna använda 100% "skräp" om man "reprocesseras" det eller vad man nu ska kalla det, alltså tar bort det som "förgiftade" kärnreaktionen. Fast jag är ingen kärnfysiker så jag kan ha helt fel. Men det är bara vänta och se medan fransmännen forskar.

PowerMizer skrev:Det finns en väg ur detta: minska elkonsumtionen, stäng kärnkraften och satsa på att ta omhand allt skrot som redan ligger runt världen och pyr. Barn förstår den logiken.

Sättet att ta hand om "skräp/skrot" som strålar är att använda det i kärnkraftverk och omvandla strålningen till el och värme.
Användarvisningsbild
M8e
 
Inlägg: 346
Blev medlem: 27 mar 2008 20:07
Ort: Ume

Re: jordbävning - kärnkraftverk - elverk - katastrof!

Inläggav PowerMizer 30 jun 2011 23:39

M8e skrev:Sättet att ta hand om "skräp/skrot" som strålar är att använda det i kärnkraftverk och omvandla strålningen till el och värme.
Jo, där håller jag med! Funkar det så är det ingen dum idé.
Det primära i min tankevärd är att man inte bryter mera uran och brummar på som "man alltid gjort". Bevisligen medför det stora risker och enorma skador på människor och miljö vid brytningen och olyckor.
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: jordbävning - kärnkraftverk - elverk - katastrof!

Inläggav PowerMizer 22 aug 2011 23:52

Det är ganska dött i rapporteringen om olyckan i Japan...


Part 1 - The whole international press have blackout the worst catastrophe in modern history. So this is a humble reminder of what really is going on in Fukushima and beyond today ! There is a crime against humanity happening right under our nose and all we can hear is a deafening silence. Please spread this video as much as you can ... in the name of humanity ! Thanks !
Länk
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: jordbävning - kärnkraftverk - elverk - katastrof!

Inläggav deepforest 23 aug 2011 10:24

Men det är väl helt säkert nu :roll:

Det är storpolitik som ligger bakom. Det är ju farligt om pöbeln blir rädda/tveksamma till kärnkraft, olja, EU, banker, mm.
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: jordbävning - kärnkraftverk - elverk - katastrof!

Inläggav PowerMizer 23 aug 2011 20:44

deepforest skrev:Det är ju farligt om pöbeln blir rädda/tveksamma till kärnkraft, olja, EU, banker, mm.
Tro deee? :P
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: jordbävning - kärnkraftverk - elverk - katastrof!

Inläggav deepforest 23 aug 2011 23:40

FÖ är kreosot ofarligt hörde jag att EU bestämt........
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: jordbävning - kärnkraftverk - elverk - katastrof!

Inläggav RÖD@nörd 24 aug 2011 00:28

När jag tog mig en cykeltur för några veckor sedan stötte jag på den här stapeln och stanken av kreosot kändes lång väg. Jag har läst att stenkolstjära, kreosot och andra biproduker är cancerframkallande så jag kände visst obehag. Jag har inte vetat det så värst länge men efter att fått tag i en burk rätt gammal taktjära så fanns en varningstext på den burken och då kollade jag vidare med webben. Tidigare gick jag i en tro att sådant var helt ofarligt och tänkte inte vidare varför de inte fanns på marknaden längre.

På webben kunde jag också läsa att EU tillåtit kreosotanvändningen igen. Man kan undra varför och jag tror att affärsintressen ligger bakom och då går effektiva kemikalier långt före natur och människors hälsa där utvecklingen tycks börjat gå baklänges och vi befinner oss snart på sextiotalsnivå igen.

Kapitalism kräver effektivitet för att hävda sig i knonkuknansen och det vet både eu och hela tralliansen....

Bild

Uploaded with ImageShack.us
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: jordbävning - kärnkraftverk - elverk - katastrof!

Inläggav Karro 24 aug 2011 08:10

Ja, det är väl därför alla gamla järnvägsarbetare har dött knall och fall av cancer....... Eller?
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: jordbävning - kärnkraftverk - elverk - katastrof!

Inläggav PowerMizer 24 aug 2011 08:38

RÖD@nörd skrev:På webben kunde jag också läsa att EU tillåtit kreosotanvändningen igen. Man kan undra varför och jag tror att affärsintressen ligger bakom och då går effektiva kemikalier långt före natur och människors hälsa där utvecklingen tycks börjat gå baklänges och vi befinner oss snart på sextiotalsnivå igen.
Ja, det är sant. Mycket av logik får stå tillbaks för hyllandet av en ohållbar "tillväxt". Vad hjälper det egentligen att slänga pengar på forskning om man ändå inte handlar efter de logiska slutsatser man kommer fram till? :?
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: jordbävning - kärnkraftverk - elverk - katastrof!

Inläggav PowerMizer 24 aug 2011 09:39

Det verkar inte vara säkra anläggningar någonstans... Jag undrar hur det är här i Sverige.
Virginia nuke plant “venting steam” — Spokesman says “no release of radioactive material”
http://www.youtube.com/watch?v=LktK1mhnYIQ
ABC News: Virginia nuke plant has to “go to the backup to the backup” power supply — “That doesn’t sound good” (Nuclear Plants not Prepared)
http://www.youtube.com/watch?v=wFa48FPY0hw
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: jordbävning - kärnkraftverk - elverk - katastrof!

Inläggav PowerMizer 01 sep 2011 15:58

/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: jordbävning - kärnkraftverk - elverk - katastrof!

Inläggav OlleP 01 sep 2011 18:17

P1 sände idag på vetenskapsmagasinet att japsen var duktiga på att hantera den minskade energitillförseln.
Först rekommenderas att sätta luftkonditioneringen på 28grader sedan, det intressantaste, ändrad klädkod på jobbet.

Det är nu tillåtet att skippa kavaj och slips till förmån för Hawaiiskjortor kanske tom kortbyxor för att hantera den högre kontorstemperaturen.
OlleP
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 27 sep 2010 13:55

Re: jordbävning - kärnkraftverk - elverk - katastrof!

Inläggav PowerMizer 01 sep 2011 20:20

OlleP skrev:. . . det intressantaste, ändrad klädkod på jobbet.
Jo, jag hörde också det! :lol:
Att ekonomin inte är sååå dålig och detta om ändrade klädkoder hör man på radion, men att det är jätteproblem och att stora delar av uSA, Kanada, Ryssland(?) och Sydamerika har råkat ut för stora radioaktiva nedfall hör man inte.

Är det förresten någon som har hört på nyheterna om ett jordbävningsdrabbat kärnkraftverk i uSA?? Jag har i alla fall inte hört nått..
Ifall ni missat det: http://enenews.com/category/u-s-canada/us-nuclear-facilities/north-anna-va
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

FöregåendeNästa

Återgå till Fritt forum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster