jordbävning - kärnkraftverk - elverk - katastrof!

Forum för allt som inte har med övriga ämnen att göra, ett forum för vardagsprat, skoj och spex

Re: jordbävning - kärnkraftverk - elverk - katastrof!

Inläggav PowerMizer 16 mar 2011 10:53

Nej, det låter inte alls bra.... :(

Jag kan inte för mitt liv sätta mej in i hur dom har det där borta.
Jag försökte tänka mej hela byn och grannbyarna (och all skog) utbytt mot bråte och lera och dessutom en osynlig, radioaktiv fiende som lurar överallt, men det funkar ändå inte att förstå hur det verkligen är där... Sååå tragiskt. :cry:

Edit:
Det gör mej arg att höra om hur ekonomin påverkas, och alla funderingar omkring det. Det måste vara en senare fråga.
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: jordbävning - kärnkraftverk - elverk - katastrof!

Inläggav PowerMizer 16 mar 2011 10:59

Skärmbild-10.png
Skärmbild-10.png (100.87 KB) Visad 6060 gånger


Kallt, snöfall...
Ingen el och slut på fotogen...
Ingen mat på hyllorna...
Ingen säng att sova i...

:cry: :cry: :cry:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: jordbävning - kärnkraftverk - elverk - katastrof!

Inläggav TonyMontano 16 mar 2011 19:09

Ja de är så svårt att förstå och tycka synd! De blir bara värre och värre! Ingen jobbar med att kyla ner verket på ca 2h! Denna katastrof är värre eller lika som Tjernobyl! Myndigheterna kan inte gå ut med att evakuera 8 miljoner människor när stora delar av landet har spolats bort den andra delen får strömavbrott! Den sista flyr redan folk till och maten är slut på allt fler ställen!

Vart ska man be tokyoborna att fly?

Ihelg sa myndigheterna att läckan hade minskas och faran för allmänheten var typ 0! Någon timme senare fly USA flotta för att besättningsmän fått för hög dos på några min ca 15 mil bort!

Vad gör Sveriges elbolag? Jo höjer våra priser varför? Inte är det för att Tyskland stänger 7 gamla reaktorer de är för att visa vad som händer om vi ska stänga fler reaktorer Sverige JÄVLA GIRIGHET OCH DIKTATUR vi har! Nä hade jag inte bott i en lägenhet hade jag investera i offgrind för hela slanten.
Även om jag vill slänga upp solpaneler på balkongen!
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

Re: jordbävning - kärnkraftverk - elverk - katastrof!

Inläggav deepforest 17 mar 2011 00:56

Hade Tjernobyl hänt idag så hade det gått åt he___te ordentligt, för då var det Sovjet som styrde. Ett "land" som bara kunde kommendera dit folk för att hjälpa till, det kan inte Japan, de får be snällt om hjälp från "frivilliga".
I Tjernobyl fanns inte så mycket vatten som kunde förångas och ingen reaktorinneslutning som kan byggas upp tryck i. Så kanske lättvattenreaktorerna är farligare? För när trycket ökar och det slutligen smäller så förångas enorma mängder vatten och trycket som byggts upp :shock: Vilken smäll! Ungefär som man lindade isoleringsband runt kinapuffar när man var liten. Inte jag förstås....
I rysk TV visar de bilder från satellitkameror där strålningen "syns" De talar om höga nivåer.
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: jordbävning - kärnkraftverk - elverk - katastrof!

Inläggav TonyMontano 17 mar 2011 21:01

De media gör fel i är att inte säga värdera! Höga strålvärden kan ju vara över den dödliga dosen eller bara höga men hur mycket är det i värden :S
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

Re: jordbävning - kärnkraftverk - elverk - katastrof!

Inläggav HJFF1969 17 mar 2011 23:37

Det som retar mig är alla överpositiva i media som förskönar mätvärden och risker, tänker på stackarna som slitit för att hålla ekorrhjulet snurrande och nu dessutom får betala kalaset och nu får leva mitt i tsunamikatastrofen och som krydda på moset hotar radiaktiv strålning, företagens intjänade pengar borde nu ta hand om folket och slipsgubbarna i Trepco borde få ståda upp efter sig själva.
Användarvisningsbild
HJFF1969
 
Inlägg: 767
Blev medlem: 04 jan 2008 16:43

Re: jordbävning - kärnkraftverk - elverk - katastrof!

Inläggav TonyMontano 18 mar 2011 22:22

Ja när dem har spela så höga spel och förlorat så borde dem får börja från noll! Ett litet hus och jobba som städare på någon skolan! Pengarna deras ska infrastrukturen byggas upp med! Tycker de skulle vara 110% rimliga krav.
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

Re: jordbävning - kärnkraftverk - elverk - katastrof!

Inläggav M8e 20 mar 2011 17:11

http://xkcd.com/radiation/
Informativt.
En banan är farligare än en mobiltelefon. Men akta er för banantelefoner. :roll:
Användarvisningsbild
M8e
 
Inlägg: 346
Blev medlem: 27 mar 2008 20:07
Ort: Ume

Re: jordbävning - kärnkraftverk - elverk - katastrof!

Inläggav Karro 23 mar 2011 16:38

Jag såg en gång, för ganska länge sedan, en utställning med fotografier på mutationer av människor och djur i fd. Sovjetunionen. Hur gifter och radioaktivitet hade skapat de mest ohylliga skapelser av människorfoster och djur.
Jag tror helt säkert att myndigheterna i Sovjet sa - det är ingen fara, det är under gränsnivåerna.

Jag har också läst att runt Three Mile Island har också observerats konstiga mutationer i djur, och en ökad frekvens av cancer i människor. Även fast de officiellt sett inte släppte ut någon radioaktivitet där.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: jordbävning - kärnkraftverk - elverk - katastrof!

Inläggav Karro 24 mar 2011 06:06

Alla kärnreaktorer idag är moderna, datorstyrda, och inget kan hända.
????
tänk om. Bild från kontrollrummet till Fukoshima.
Kanske vi ska vara glada att det inte är datorstyrt, för skärmarna är ju svarta, men det finns fortfarande rattar, spakar och omkopplare att reglera med.
Bild

Tänk bara att, klädd i obekväma och varma plastdräkter, gå i mörka korridorer, krypa över högar med bråte, med en osynliga fara av radioaktivitet överallt. Skräcken griper i dig, och den säger att du nog inte kommer att överleva det, utan att dö en fruktansvärd och obehaglig död.
Bild

...För att slutligen komma fram till detta, och ditt jobb kan börja med att få en rätsida över systemet, där du inte vet vad som fungerar, vad som är spänningssatt, och vad som gör saken värre. Ändå får du slå i tjocka böcker, i mörkret, slå switchar, och hoppas att det ska göra någon skillnad.
Bild
Mysigt i mörkret?
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: jordbävning - kärnkraftverk - elverk - katastrof!

Inläggav Karro 27 mar 2011 06:44

25 juli 2006 hände det som svensk kärnkraftsindustri då inte trodde kunde hända. Ett elfel i ett externt ställverk, som försåg Forsmark med el, fortplantade sig in i kärnkraftverkets eget elsystem.

Två av fyra dieselgeneratorer vid reaktor 1 gick inte igång, inte heller gasturbinen. Vattnet ovanför reaktorhärden sjönk till hälften, från 4 till 2 meter. 22 minuter innan en härdsmälta bedömdes äga rum, lyckades personalen koppla in ett externt, mindre elnät och kylpumparna gick igång.25 juli 2006 hände det som svensk kärnkraftsindustri då inte trodde kunde hända. Ett elfel i ett externt ställverk, som försåg Forsmark med el, fortplantade sig in i kärnkraftverkets eget elsystem.

Två av fyra dieselgeneratorer vid reaktor 1 gick inte igång, inte heller gasturbinen. Vattnet ovanför reaktorhärden sjönk till hälften, från 4 till 2 meter. 22 minuter innan en härdsmälta bedömdes äga rum, lyckades personalen koppla in ett externt, mindre elnät och kylpumparna gick igång.


Det är så att man blir mörkrädd.

Det verkar som om hälften av dieselelverken inte räcker för att kyla reaktorn, så systemet har inte redundans, då alla krävs. Jag hade trott att ett dieselelverk ska räcka för att hålla nödkylningen igång, och de har fyrdubbel redundans.

Men alltså, fel gissat av mig.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: jordbävning - kärnkraftverk - elverk - katastrof!

Inläggav cman 27 mar 2011 09:45

Jag tror att detta slutar med en gigantisk sarkofag, enorm miljöförstörelse eftersom det ligger så när havet, en enorm kostnad och en ekonomisk katastrof som kommer att sprida sig och fungera som en gnista.. Senast så var det en enorm strålning på ca 1000 milisievert..
Min blog: http://energy.compress.to
Favoritcitat: "det skall vara gött å leva, annars kan det kvetta"
cman
 
Inlägg: 305
Blev medlem: 12 okt 2009 15:39

Re: jordbävning - kärnkraftverk - elverk - katastrof!

Inläggav TonyMontano 27 mar 2011 10:19

Nå säg va man vill men nu är kärnkraftverket Fukushima i samma klass som Tjernobyl! De bästa dem skulle ha gjort var att göra som i reaktor4 släng in sand och betong for som fan! Dessa reaktorer kommer ju inte att användas nå mer... Kärnkraftverken är säkra ;)
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

Re: jordbävning - kärnkraftverk - elverk - katastrof!

Inläggav PowerMizer 27 mar 2011 12:35

Använd denna länk för att se Japanska nyheter på engelska.

Funkar med VLC, Totem m.fl.
Även i Win/Mac gissar jag.

mms://nhk-world.gekimedia.net/nhkw-lowm

Det finns även högre upplösning att välja. Se vidare på: http://www3.nhk.or.jp/nhkworld/
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: jordbävning - kärnkraftverk - elverk - katastrof!

Inläggav deepforest 27 mar 2011 15:40

Det är skrämmande hur Svensk TV förnekar eller ignorerar problemet. Jag tittar på NTV.RU CNN, mfl för att få veta mer.
NTV rapporterar att strålningsnivåerna i havet utanför Ryssland är 1000 ggr högre än tillåtna nivåer och att arbetarna fått brännskador och är svårt skadade. Greenpeace var med där och berättade att strålningen utanför evakueringszonen är farligt hög, de boende får ett års tillåten strålning på 4 dagar!
De visar satellitbilder från kameror som "ser" radioaktivitet och det är skrämmande!
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

FöregåendeNästa

Återgå till Fritt forum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster