jordbävning - kärnkraftverk - elverk - katastrof!

Forum för allt som inte har med övriga ämnen att göra, ett forum för vardagsprat, skoj och spex

Re: jordbävning - kärnkraftverk - elverk - katastrof!

Inläggav Göran 27 mar 2011 17:04

Det här går mot den värsta katastrofen i mänsklighetens historia och var det hela slutar vet vi inte än.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: jordbävning - kärnkraftverk - elverk - katastrof!

Inläggav TonyMontano 27 mar 2011 18:04

Ja vet inte känns som att japan kanske försöker få ner katastrofen för att inte få problem när tokyoborna drar! Men att folk ännu säger att kärnkraftverk är ett säkert alternativ gör mig mörkrädd!
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

Re: jordbävning - kärnkraftverk - elverk - katastrof!

Inläggav Karro 29 mar 2011 07:01

Från en berättelse av en som jobbade i kontrollrummet på kärnkraftverket i Oskarshamn:
Som Tjernobyl

Bo Gillisson säger att han en annan gång var rädd att det skulle inträffa ett kärnkraftshaveri av samma orsak som Tjernobyl.

- Vi hade en galen driftschef som skulle köra på, trots uppmaningar om att gå ner i drift.

- Det är verkligen konstigt att det inte har hänt något ännu mycket värre med tanke på alla idioter som har fått ha ansvaret.

Bo Gillisson berättar om massor av snabbstopp för O1:an som uppstått på grund av att en driftschef trots varningar bestämt sig för att köra vidare reaktorn på full kapacitet. Snabbstopp som inneburit att OKG tvingats släppa ut radioaktiva partiklar i atmosfären.


Jag blir mörkrädd.

Det är inte bara i fd. Sovjet det fanns galna driftschefter. Det finns tydligen i Sverige också. Olyckan i Chernobyl orsakades alltså av en sådan galen driftsschef.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: jordbävning - kärnkraftverk - elverk - katastrof!

Inläggav M8e 07 apr 2011 17:47

Ny jordbävning utanför japans östkust. Denna gång bara 7.4 Richterskalan.
Användarvisningsbild
M8e
 
Inlägg: 346
Blev medlem: 27 mar 2008 20:07
Ort: Ume

Re: jordbävning - kärnkraftverk - elverk - katastrof!

Inläggav Karro 12 apr 2011 15:30

Kärnkraftolyckan är gamla nyheter i Sverige, och behandlas inte längre. Men under tiden har det inte stått stilla, utan olyckan har uppgraderats till nivå 7, den högsta nivån, och är därmed på samma nivå av farlighet som Chernobyl.

Men kunde inte experterna förutse detta i början? De är ju experter!
Eller är experterna i princip lika ställda som oss vanliga dödliga?
Ibland kan man verkligen undra.

Fast, man kan ju också undra hur Fukishima är uppgraderad till samma farlighetsnivå som Chernobyl, samtidigt som de säger att den alls inte ger samma mängd radiokativt utsläpp.

Det låter verkligen som något sorts retoriskt, reaktorolyckan är inte alls lika farligl, men den anses ändå vara på samma farlighetsnivå. Kan någon förstå det?

Just nu så står det 1-2-3-4 nukelära tryckkokare och kokar och ingen kan stänga av dem.

Farligheten verkar komma ifrån att de står med sina geiger-mätare utanför, och visarna går bara uppåt och uppåt med tiden, även om de inte ska göra det.

Undrar just hur det hela kommer att sluta.
Experterna vet nog inte mer än oss vanliga dödliga nu heller.. :twisted:
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: jordbävning - kärnkraftverk - elverk - katastrof!

Inläggav TonyMontano 12 apr 2011 19:15

TonyMontano skrev:Ja vet inte känns som att japan kanske försöker få ner katastrofen för att inte få problem när tokyoborna drar! Men att folk ännu säger att kärnkraftverk är ett säkert alternativ gör mig mörkrädd!


Där har du nog svaret! Tokyo ligger väldigt nära kraftverken och vindarna har vänt mot staden tokyo... Dess utsläpp är nog inte lika farligt men drar alla från huvudstaden kommer ju ekonomin i landet rasa de närmsta tiden!

Nästan teori kan ju vara all de är värre utsläpp men dem säger inte det :/
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

Re: jordbävning - kärnkraftverk - elverk - katastrof!

Inläggav PowerMizer 22 apr 2011 23:31

Tack vare EU så har vi säkrare livsmedel från Japan nu. Man har höjt gränsvärdena för radioaktivitet efter olyckan. Alltså är maten sundare nu! :roll:
Källa: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2011:080:0005:01:SV:HTML

Åhhhh, vad trygg jag blir! :evil:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: jordbävning - kärnkraftverk - elverk - katastrof!

Inläggav Karro 23 apr 2011 09:29

PowerMizer skrev:Tack vare EU så har vi säkrare livsmedel från Japan nu. Man har höjt gränsvärdena för radioaktivitet efter olyckan. Alltså är maten sundare nu! :roll:

Ja det låter ju logiskt - man höjer gränsvärdena, och alltså ökar säkerheten.
Men vänta ett ögonblick, nu. :roll:
Nej, vi blir ju lurade!
Maten blir säkrare om man sänker gränsvärdena i detta fall.

Kanske vi kan se ett samband med lägre matematikkunskaper i grundskolan. Vad än alla larmrapporter säger, verkar ju kunskaperna minska generation för generation.
Kanske det är önskvärt, kanske, egentligen.
För då kan ju befolkningen inte avgöra att en ökning av gränsvärdena är en försämring, utan de tror att ökning=förbättring.

Införandet av miniräknare i skolundervisningen måste vara dråpslaget.
Jag var lärarknadidat ett tag, dvs. en sådan där som skulle bli lärare, och fick lite insikt i hur eleverna tänkte.
De eleverna hade ungefär noll känsla för rimlighet, de bara knappade in i miniräknaren och accepterade sedan vad helst resultat räknaren gav.

Olle ska gå och handla, han får en krona av mamma och 2 kronor av pappa, hur många kola kan olle köpa om varje kola kostar 5 öre?
Knappa, knappa, på miniräknaren - svar 6 miljoner kolor!
Eleven måste känna sig riktigt lycklig att få ett sådant högt svar.
Ingen lär eleven att betrakta rimligheten i svaret.

Att läsa av diagram, tolka siffror, enklare matematik, procent, allt sådant är det många som inte kan. Så hur ska de då kunna avgöra sådana uppgifter som "att höja gränsvärdena" som annat än att det måste vara en förbättring?
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: jordbävning - kärnkraftverk - elverk - katastrof!

Inläggav PowerMizer 08 maj 2011 23:54

Media Ignores Fukushima Fire
Image captures of video footage from the Fukushima nuclear plant appear to show a fire. According to Alexander Higgins and other bloggers, the Japanese shut down the webcam after the images below appeared on the internet. Lucas White Field Hixson posted the images last night, according to Higgins. There is also an animation of the images posted on YouTube.

Fukushima is now almost entirely off the corporate media radar screen. If the photos below are accurate, the situation at the plant is out of control and still emitting dangerous levels of radiation. There is no mention of the fire or a possible explosion at the plant by the corporate media.
Läs mer: Infowars.com
Evidence Of Fukushima Daiichi Reactor Fire May 8th 2011
Fire at Reactor 3 and Orange Object or Glow at Reactor 4
A fire has broken out near the roof of Reactor 3
Also some sort of object has been placed into the hole on the side of Reactor 4. It could be some sort of emergency draining equipment, or a spraying apparatus. More to follow
Läs mer:
leakspinner
Alexander Higgins Blog


Nuclear Expert Says Feds Hiding Truth About Japan Nuclear Reactor Disaster
The Feds are hiding the truth about the Japan nuclear reactor disaster.
Nuclear industry expert gives a complete technical breakdown of the truth about what is happening at the reactors and points out all of the Doublespeak coming out of the US, Japan and French Federal Agencies.
Läs mer: Alexander Higgins Blog
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: jordbävning - kärnkraftverk - elverk - katastrof!

Inläggav PowerMizer 16 maj 2011 10:18

Alltså... Det är inte bra.
Strålningen där vid Fukushima är så hög att mätarna inte räcker till. I uSA hittar dom strålning i mjölk, vatten och en massa annat...
Bränslestavarna sticker upp ur vattnet, och det vatten dom pumpar in läcker ut och hamnar i havet... :(

Strålsäkerhetsmyndigheten:
I Sverige behöver du inte vara orolig
Du som bor i Sverige behöver inte oroa dig för strålningen från de japanska kärnkraftsreaktorerna.
Hur påverkas vi i Sverige?
Det kortfattade svaret är: inte alls.


Okej... Vi kan lita på att vi får korrekt information. -Eller kan vi? :?

Youtube: Famous Physicists - The Nightmare Is Not Over, Fukushima Is A Ticking Time Bomb


Deadly Silence on Fukushima
I received the following email a few days ago from a Russian nuclear physicist friend who is an expert on the kinds of gases being released at Fukushima. Here is what he wrote:

About Japan: the problem is that the reactor uses "dirty" fuel. It is a combination of plutonium and uranium (MOX). I suspect that the old fuel rods have bean spread out due to the explosion and the surrounding area is contaminated with plutonium which means you can never return to this place again. It is like a new Tchernobyl. Personally, I am not surprised that the authority has not informed people about this.

. . .

I have been following the Fukushima story very closely since the earthquake and devastating tsunami. I have asked scientists I know, nuclear physicists and others about where they find real information. I have also watched as the news has virtually disappeared. There is something extremely disturbing going on, and having lived through the media blackout in France back in April and early May 1986, and speaking to doctors who are deeply concerned by the dramatic increase in cancers appearing at very young ages, it is obvious that information is being held back. We are still told not to eat mushrooms and truffles from parts of Europe, not wild boar and reindeer from Germany and Finland 25 years later.

A special thanks to people like European Representative Michele Rivasi, who has followed this issue since Chernobyl: Rivasi, a Green MEP and founder of France's Commission for Independent Research and Information on Radioactivity, told EurActiv that she was worried the tests would cover up nuclear risks and reinstate business as usual.

"It's very important to have scientists who are not already paid by the nuclear power industry," she said. "If they are the same people from Euratom and national authorities they use today, why would they say anything different to what they say all the time?"
Läs hela artikeln: The Huffington Post

Bild
Fukushima Reactor 1 Radiation Levels Max Out Instruments, Hit Over 1,000,000 uSv per hour
Läs mer: http://blog.alexanderhiggins.com/2011/05/14/fukushima-reactor-1-radiation-levels-max-instruments-hit-1000000-usv-hour-22742/

Obviously, the effect on the environment, not just in Japan but throughout the Northern Hemisphere is almost unimaginable. It is not surprising that it is getting more difficult to find atmospheric models that would give us some idea of the possible dangers that we confront. The last I saw were models indicating that the intensity of radiation exposure throughout North America was increasing dramatically.
Länk: http://www.abovetopsecret.com/forum/thread703943/pg1

Youtube: Fukushima Radioactive Water into the sea reached 520 Tons at Least 21Apr2011
Kommentar:
keep in mind this is one power plant, effecting the entire globe which will damage DNA all around the planet, will cause birth defects, psychological damage, heart defects, and kill billions. The genetic defects will be passed on to children, and their children's children for the rest of humanity's existence. This is one plant doing all that, and the US alone has 62 plants. My God humans are retarded.


. . .

Caesium, Strontium, Plutonium and Radioactive Iodine are all deadly substances which are prone to attack the blood cells and produce cancers. Rather than wish to frighten or cause panic, the aim of this site is to inform you. Throughout you will find detailed analysis from a variety of independent bloggers, researchers and prominent Nuclear experts. You have the ability and right to inform yourself.
Läs mer: The People’s News Network


Det känns inte kul. Min frihet och rättighet är allvarligt begränsad. Jag kan inte odla mat på min gård som jag kan äta utan att undra om den är farlig. Andra har kränkt min fri- och rättighet genom att bära sej åt som grisar. Sånt är straffbart. :x
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: jordbävning - kärnkraftverk - elverk - katastrof!

Inläggav PowerMizer 06 jun 2011 20:41

Var ska detta elände sluta.... :(
Måtte dom hitta ett sätt att få stopp på detta elände.

Jag tycker att det är dax att stänga Svensk kärnkraft. Omställningen är nog nyttig för oss alla.

Record radiation levels at Fukushima (REUTERS VIDEO)
June 5th, 2011 at 12:32 PM

Expert thinks US West Coast might see contamination of water and fish by 2013
June 5th, 2011 at 10:57 AM

Top Cancer Doc: Nuclear radiation is the most carcinogenic thing that exists
June 5th, 2011 at 09:48 AM

Scientists: Average person in Seattle breathed in 10 hot radioactive particles a day during April
June 5th, 2011 at 08:51 AM

Pressure in Reactor No. 1 drops close to normal air pressure — Proves that ‘air’ inside reactor is escaping outside
June 5th, 2011 at 04:11 AM

Highest Yet: Radiation inside Reactor No. 1 drywell rises to 250 Sieverts per hour
June 4th, 2011 at 06:53 AM

Vast underestimation of radiation levels by Japan gov’t — Blames “calculation errors”
June 3rd, 2011 at 03:54 PM
Källa: Energy News


Sen har vi "expertisens" bedömning:
IAEA: Japan gov’t response to nuclear crisis has been “exemplary” — Long-term response “impressive and well organized”
Källa: Energy News
För att vara ironisk: IAEA kommer såklart att hjälpa till att förbättra säkerheten på och kring världens reaktorer så att man når Japansk, hög standard! :roll:


---
EDIT:
En video som släpptes den 4 juni 2011 som visar radioaktiv ånga som blåser ut ur golvet. Strålningen i närheten är 4 Sievert per timme (4000 mS/h).
Maxdosen för en arbetare (250 mS) uppnås enl. uppgift på 3 minuter, och akut förgiftning uppträder inom en kvart!
Det är den högsta strålning som uppmätts sen jordbävningen den 11 mars!
http://www.youtube.com/watch?v=diFpPx4ie5A


---
EDIT2:
Hoppas detta är helt grundlöst och skrivet av nån som bara är ute för att skrämmas:
http://www.godlikeproductions.com/forum1/message1499495/pg1
Tål att dubbelkollas... och trippelkollas. :?


Oavsett vad, så känns det som att denna dokumentation inte är helt fel att ladda ner nu: http://www.ki4u.com/guide.pdf
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: jordbävning - kärnkraftverk - elverk - katastrof!

Inläggav tompas11 07 jun 2011 16:52

PowerMizer skrev:Jag tycker att det är dax att stänga Svensk kärnkraft. Omställningen är nog nyttig för oss alla.


Frågan är vad den ska ersättas med. Man kan ju inte bara stänga och låtsas som om det regnar.
Vi har en hel del elintensiv industri, var ska elen komma ifrån?
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: jordbävning - kärnkraftverk - elverk - katastrof!

Inläggav OlleP 07 jun 2011 19:25

Det var många storföretag som under 90talet sålde bort sina vattenkraftverk, outsourcing.
Sen gnäller dom tio år senare på höga elpriser.

Vad betalar industrin i Tyskland?
OlleP
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 27 sep 2010 13:55

Re: jordbävning - kärnkraftverk - elverk - katastrof!

Inläggav PowerMizer 07 jun 2011 20:55

tompas11 skrev:Frågan är vad den ska ersättas med. Man kan ju inte bara stänga och låtsas som om det regnar.
Vi har en hel del elintensiv industri, var ska elen komma ifrån?
Min personliga syn på saken är att det är fel fråga som ställs.
Vi VET att uran är ett av världens giftigaste ämnen.
Vi VET att olyckor händer.
Vi VET att dom som bryter uran har förhöjd dödlighet.
Vi VET att det är skitsvårt att städa upp efter en olycka.
Vi VET att ingen har löst slutförvaringen ...än!
Dessutom håller vi just i detta nu på att få lära oss hur det blir när en olycka drabbat mera än en reaktor. Dessa radioaktiva partiklar åker med vindarna runt jorden. Jag vet inte hur höga värden som uppmäts här i landet, för jag hittar inga värden alls på nån statlig hemsida?!

Frågan tycker jag är hur vi ska rätta munnen efter matsäcken. Måste alla tillbuds stående medel utnyttjas för vår "välfärd"?
Här talas det om en bolånebubbla, men den farliga bubblan är väl ändå överutnyttjandebubblan.

Jag har tre barn som jag vill kunna se i ögonen när jag är gammal och säga att jag i allafall gjorde nått litet för att vända opinionen.

--
Jag har spanat efter geigermätare på nätet idag. Hittade en för 2500:- på Conrad.se. Sen hittade jag flera andra sidor utomlands, men nått som slog mej var att det alltför ofta stod "Out of stock." vid beställningsknappen. Man undrar ju varför.... :roll:


----------

Några av dagens rubriker.... :(
5.77 microsieverts per hour of radiation measured near Tokyo at ground level — Gov’t “is desperately trying to keep it quiet” (VIDEO)

BREAKING: More serious than a meltdown — Japan Gov’t now raising possibility that fuel had a “melt through” at all 3 reactors

“Very serious” possibility that pools of molten fuel in reactors could restart nuclear reactions

JUST IN: ‘Notification of Unusual Event’ declared at nuclear plant near Omaha — “They don’t expect any radioactive material to be released”

Japan gov’t now admits 40% of total Chernobyl radiation was released in just one week at Fukushima — Still a “wide margin of error”

Not Just Cancer: “How Low Doses Of Radiation Can Cause Heart Disease And Stroke”
Källa: Energy News
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: jordbävning - kärnkraftverk - elverk - katastrof!

Inläggav PowerMizer 07 jun 2011 23:07

PowerMizer skrev:Jag vet inte hur höga värden som uppmäts här i landet, för jag hittar inga värden alls på nån statlig hemsida?!
Jag har fortfarande inte hittat några svenska mätvärden, men i Finland finns det! :)

Här är en bild från Åland, Vårdö:
Skärmbild-51.png
Skärmbild-51.png (14.33 KB) Visad 6793 gånger

Källa: Strålsäkerhetscentralen

EDIT: Norges motsvarighet /EDIT


De mätstationer som övervakar eventuellt hemliga atomsprängningar har i veckan registrerat höga halter av cesium och radioaktivt jod från de radioaktiva utsläppen i Japan. Men värdena hemlighålls av bland andra svenska myndigheter.
Källa: Ny Teknik

Strålsäkerhetsmyndigheten's sida finns det inget att läsa om strålningsnivåerna....
Jag läste på sidan "Frågor och svar: jordbävningen i Japan och dess konsekvenser för kärnkraftverken" som verkar vara det enda om Fukushima-olyckan och där står faktiskt inte ett ord om hur läget i Sverige påverkas av olyckan.... :roll:

Däremot kan man läsa "Hos oss arbetar drygt 270 personer med kompetens inom områden som teknik, naturvetenskap, beteendevetenskap, juridik, ekonomi och kommunikation." på sidan "Om myndigheten"...

Beteendevetenskap och kommunikation.... :roll: Jag riktigt hör "Håll folket lugna! Dom får inte bli rädda!" :P
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

FöregåendeNästa

Återgå till Fritt forum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster

cron