jordbävning - kärnkraftverk - elverk - katastrof!

Forum för allt som inte har med övriga ämnen att göra, ett forum för vardagsprat, skoj och spex

jordbävning - kärnkraftverk - elverk - katastrof!

Inläggav Karro 12 mar 2011 07:46

Det rapporteras att 3 kärnkraftverk i Japan har kylproblem efter att de blivit snabbnedstängda, och att i ett av dem beror det på att diselgeneratorn som ska ge ström till kylvattenpumparna "inte startade".

För mig verkar det som en sinister följetong att dieselbaserade reservkraftgeneratorsystem INTE STARTAR, för det är ju inte första gången det händer.

Vad är det som är så förbaskat svårt att sparka igång en dieselmotor i ett reservkraftaggregat?

Kanske det inte är som förr i tiden, då det alltid fanns en knapp man kunde trycka på, om automatiken strejkade. Eller att man provkörde dieselelverket en gång i månaden och torrsimmade automatiken. Eller så har man aldrig provkört med belastning.

Håller mänskligheten på att fördummas?
Eller så görs allt så överkomplicerat att det inte fungerar längre?
Producerar dagens skolsystem fackidioter, som har extrem specialkunskap, men inte kan knyta sina egna skor, om skosnörena lossnar?

Jag bara sitter och förundras.

Kanske högteknologi i själva verket är vägen till undergång?
Att Amish-folket har en poäng i att stanna på 1800-talets nivå?
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: jordbävning - kärnkraftverk - elverk - katastrof!

Inläggav M8e 12 mar 2011 10:14

Att amishfolket har stannat på 1800talet är ren lögn. De är nämligen experter på dieselgeneratorer, då de måste ha el till belysning och tvättmaskinerna. :lol:
Användarvisningsbild
M8e
 
Inlägg: 346
Blev medlem: 27 mar 2008 20:07
Ort: Ume

Re: jordbävning - kärnkraftverk - elverk - katastrof!

Inläggav PowerMizer 12 mar 2011 10:20

M8e skrev:Att amishfolket har stannat på 1800talet är ren lögn.
Hmmm... Jag köper det inte helt. Jag vet att några av dom driver företag, men där har man på ett "ärligt" sätt gjort ungefär som vid skatteplanering: Man gör en konstruktion där andra äger moderniteterna. :wink:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: jordbävning - kärnkraftverk - elverk - katastrof!

Inläggav PowerMizer 12 mar 2011 10:25

Karro skrev:Kanske högteknologi i själva verket är vägen till undergång?
Jo, det kanske är så... Om inte annat så tror jag du fick in en fem-etta när du skriver om skosnörena.
Jag älskar teknisk "glittervadd", men jag törs inte lita på det när det gäller livskritiska saker! Enkelhet är helt enkelt så mycket bättre! :P
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: jordbävning - kärnkraftverk - elverk - katastrof!

Inläggav Karro 12 mar 2011 11:31

Kanske de tycker dieselmotorn är ok, för den uppfanns ju på 1800-talet?

Problemet är att man inte kan leva helt självhushållande, utan behöver vissa saker från samhället omkring sig. Så någonstans får man göra en kompromiss. Det är väl dilemmat för alla självhushållare inklusive extrema religiösa.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: jordbävning - kärnkraftverk - elverk - katastrof!

Inläggav PowerMizer 12 mar 2011 14:50

Karro skrev:Så någonstans får man göra en kompromiss. Det är väl dilemmat för alla självhushållare inklusive extrema religiösa.
Ja, det tror jag också. Jag läste om hur man framställer järn ur myrmalm, och det är inte direkt tvär-gjort! Då är det bättre att köpa högkvalitetsstål om man har möjlighet till det. Socker och salt är också lite lurigt att framställa själv, visst kan man skrapa saltkristallerna av torkad koskit men det är lite väääl.... :roll: Som sötningsmedel finns det en växt som är 300 ggr sötare än socker. Den verkar inte så dum, och jag har en vän som har provodlat dock med meiokert resultat (1 försök). Vi ska prova att odla stevia också.
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: jordbävning - kärnkraftverk - elverk - katastrof!

Inläggav RÖD@nörd 12 mar 2011 16:28

Här inträffar det som med 99,999999% säkerhet absolut inte kan inträffa:

http://playrapport.se/video/2356183
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: jordbävning - kärnkraftverk - elverk - katastrof!

Inläggav M8e 12 mar 2011 17:50

Karro skrev:Kanske de tycker dieselmotorn är ok, för den uppfanns ju på 1800-talet?

Fanns solceller?
De använder nämligen såna också, och det är utan att hyra/låna dem. :)
Användarvisningsbild
M8e
 
Inlägg: 346
Blev medlem: 27 mar 2008 20:07
Ort: Ume

Re: jordbävning - kärnkraftverk - elverk - katastrof!

Inläggav M8e 12 mar 2011 17:58

Undrar hur mycket "radioaktivitet" dessa två kärnkraftsverk släpper ut i luften nu när de måste ventilera bort ångan jämfört med vad en normalt kolkraftverk släpper i normalfallet. :?:
Användarvisningsbild
M8e
 
Inlägg: 346
Blev medlem: 27 mar 2008 20:07
Ort: Ume

Re: jordbävning - kärnkraftverk - elverk - katastrof!

Inläggav Karro 12 mar 2011 19:10

Vid alla tidigare reaktorolyckor har de ljugit om hur mycket radioaktivitet som släppts ut.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: jordbävning - kärnkraftverk - elverk - katastrof!

Inläggav Karro 13 mar 2011 08:05

Kärnkraftsproblemen har förvärrats. Men överst på Sveriges nättidningar finns någon deltävling av melodifestivalen, eller något. Ack, melodifestivalen var något som gick på TV:n i bakgrunden när man hade fyllefest på 70-talet när jag var tonåring. Det glada 70:talet?

Kanske detta blir dråpslaget mot kärnkraftsutbyggnad i Sverige? Men politikerna gör ju vad de själv vill, oberoende av folkopinionen och utan folkomröstningar, så man vet aldrig. Nya moderaterna klarar nog av att dribbla bort den här passningen och lura alla Svenskar att vi ska fortsätta körnkraftutbyggningen, att det inte är någon fara i Sverige.

Ågesta-reaktorn i Sverige fick nästan härdsmälta 1969, när elen slogs ut på grund av översvämning, så det är inte direkt ett okänt scenario ens i Sverige. Fast den gången mörkades det totalt, så få vet ens om att vi hade en mycket allvarlig reaktorincident i Sverige nästan mitt i Stockholm. Efter incidenten ökade man kraven på installationer rejält. Det var typ vanliga rörmokare som drog rören i Ågesta. Men tittar man nu på Japan så hjälper tydligen inte ens detta ökade säkerhetstänkande. En översvämning blir fortfarande förödande. Fast nu evakuerar man i alla fall.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: jordbävning - kärnkraftverk - elverk - katastrof!

Inläggav TonyMontano 13 mar 2011 09:21

Vet inte! Experterna tror att de var någon form av vätska som exploderade! Kan de vara så att kylvatten i reaktorn omvandlades till vätgas! De ser ut som en jv*la smäll tror inte så mycket kan spränga bort betongsidorna :S

Sen att kärnkraftverk är säkra och miljövänliga stämmer inte! Ett misstag och skiten blir mer allvarlig än en fördämd älv! Dem flesta olyckor har just haft med kylsystemet att göra... Och våra kärnkraftverk är ju inte ens ordentligt underhållna :D Men ta mig fan att det inte är renaste och bästa sättet att producera el på!

Sen undrar jag hur stor miljöpåverkan har inte utbrytningen av uran?
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

Re: jordbävning - kärnkraftverk - elverk - katastrof!

Inläggav Karro 13 mar 2011 15:56

För den som tycker om snygga teckningar kommer en här:
Bild
Det är reaktor 1, som exploderade först. Hela överbyggnaden ritat med någon typ av zig-zag-stålbjälkar blåstes bort, vilket man kan se på fotografier i media.

Det här är en äldre GE (General Electric)-konstruktion, och i modernare varianter har de ersatt överbyggnaden med en ståldom, just för att innesluta ångexplosioner.

Förutom denna yttre inneslutningen som inte finns i reaktorn i Fukoshima, så har den i alla fall två inneslutningar till, dels en fyrkantig i betong, och dels själva reaktorkärlet som tål några extra atmosfärers övertryck. Typiskt alltså, att det alltid är de äldre reaktorkonstruktionerna som det blir problem med. Samma sak i Chernobyl, det var en äldre konstruktion. Men det hindrar ju inte att det fortfarande finns reaktorer av Chernobyltyp, utan någon reaktorinneslutning alls, i drift fortfarande. Och inte ska man tro att alla reaktorer av denna typ, som visat sig otillräcklig, kommer att stoppas efter detta inte.

I Fukoshima har de två reaktorinneslutningar, men i senare reaktorer från GE har de tre. Helt klart räcker det inte ens med två, men räcker tre? Hur många reaktorinneslutningar behöver man egentligen för att vara säker?

I Sverige har vi också äldre reaktorer i drift, som helt säkert har sett många förbättringar i nybyggnationer, så om något händer kommer de nog att säga "det vet vi att det är en svag punkt, nyare konstruktioner har inte det problemet". Ja, som de kommer nog att säga så om Fukoshima också.

Javisst finns det alltså inneslutningar, redundanta kylsystem på flera nivåer, men det hjälpte inte mot en liten jordbävning med efterföljande Tsunami. Undra just om något hjälper mot det?

Det var nog riktigt sunt av Sverige att stoppa kärnkraften och jag hoppas innerligt att nybyggen stoppas efter detta. Eller så kommer media att vrida till det och lura oss, så vi tror det blir bra ändå, för att energibolagen ska kunna tjäna mer pengar. Som om de inte tjänar tillräckligt redan.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: jordbävning - kärnkraftverk - elverk - katastrof!

Inläggav Gunnar lindgren 13 mar 2011 16:20

Den som har vill ha mer och helvetet blir alldrig fullt. Tänk att mista allt på några minuter och desutom änglas för osynlig strålning och vi gnäller för snö och kyla.
Gunnar lindgren
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 16 apr 2009 11:37

Re: jordbävning - kärnkraftverk - elverk - katastrof!

Inläggav Karro 14 mar 2011 15:39

Nu verkar det som om reaktor 1, 2 och 3 har partiell härdsmälta. Reaktor 1 och 2 har fått vätgasexplosioner.
Känrkraftskramare verkar tycka att allt är under kontroll, och det är ingen fara. Kanske det är en fråga om kontrollerad katastrof. Fast det beror ju lite på hur man definierar "kontrollerad". Men alla som bor i närheten av tidigare känrkraftsolyckor är ju konspirationsanhängare och crackpots, så om man inte lyssnar på dem är allt ok. Konstigt bara hur konspirationsanhängare bosätter sig runt kärnkraftverk som kommer att förolyckas, innan olyckan händer. Hur vet de?
Men det finns mycket underligheter i den här världen.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Nästa

Återgå till Fritt forum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster

cron