tompas11 skrev:Måhända är det så med flintamotorn att namnet härrör från dess kantiga form.
Flinta användes ju förr för att göra upp eld och just flintstenen är ju kantig till formen.
Det låter mycket troligt det du säger. Jag bara tänkte på Familjen Flinta eftersom det är företeelser från samma tidsperiod.
Bra du uppmärksammade prisskillnader på boken. Jag ska banne mig höra hos bokhandlarna i stan innan jag beställer boken på nätet.
I dag har jag fått ny tandrem per post. Den som sitter i motorn är trasig. Som jag minns kallades remmarna för "synchroflexrem" och så står det också på den remmen jag fick hem. Närmare bestämt: SYNCHROFLEX V 337/7
Kan det möjligen härledas till "flexibel rem med synkron gång"
De här remmarna diskuteras på mopedforumen. En del säger si och andra säger så och mycket handlar om vad man ska använda för olja. Har du några erfarenheter?
Vad jag har fått fram är det en oljebeständig rem av poluretan. De flesta föreslår en "rak 30 olja" men mo-ped.se säger växellådsolja SAE 80 utan EP-tillsats. En cykelhandlare här i stan rekommenderade och visade upp en literflaska OK/Q8 SAE 30 för 90 kronor. På mopedforumen säger en del att "gräsklipparolja" SAE 30 är det rätta.
Ja, här finns mycket att välja på. På "min" tid, alltså i sjuttiotalets början, har jag för mig man bara använde en helt vanlig motorolja. Det fanns då svarta remmar som såldes som ersättning men de remmarna kunde svälla upp av oljan och bli helt obrukbara.
Den här remmen kostade 480 kr med frakt men jag minns att de inte var särskilt billiga 1970 heller. Skulle gissa 75 kronor då eller något liknande.