Mopedsug

Forum för allt som inte har med övriga ämnen att göra, ett forum för vardagsprat, skoj och spex

Re: Mopedsug

Inläggav RÖD@nörd 03 mar 2011 00:47

tompas11 skrev:Måhända är det så med flintamotorn att namnet härrör från dess kantiga form.
Flinta användes ju förr för att göra upp eld och just flintstenen är ju kantig till formen.

Det låter mycket troligt det du säger. Jag bara tänkte på Familjen Flinta eftersom det är företeelser från samma tidsperiod.

Bra du uppmärksammade prisskillnader på boken. Jag ska banne mig höra hos bokhandlarna i stan innan jag beställer boken på nätet.

I dag har jag fått ny tandrem per post. Den som sitter i motorn är trasig. Som jag minns kallades remmarna för "synchroflexrem" och så står det också på den remmen jag fick hem. Närmare bestämt: SYNCHROFLEX V 337/7

Kan det möjligen härledas till "flexibel rem med synkron gång" :roll:

De här remmarna diskuteras på mopedforumen. En del säger si och andra säger så och mycket handlar om vad man ska använda för olja. Har du några erfarenheter?

Vad jag har fått fram är det en oljebeständig rem av poluretan. De flesta föreslår en "rak 30 olja" men mo-ped.se säger växellådsolja SAE 80 utan EP-tillsats. En cykelhandlare här i stan rekommenderade och visade upp en literflaska OK/Q8 SAE 30 för 90 kronor. På mopedforumen säger en del att "gräsklipparolja" SAE 30 är det rätta.

Ja, här finns mycket att välja på. På "min" tid, alltså i sjuttiotalets början, har jag för mig man bara använde en helt vanlig motorolja. Det fanns då svarta remmar som såldes som ersättning men de remmarna kunde svälla upp av oljan och bli helt obrukbara.

Den här remmen kostade 480 kr med frakt men jag minns att de inte var särskilt billiga 1970 heller. Skulle gissa 75 kronor då eller något liknande.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Mopedsug

Inläggav tompas11 03 mar 2011 01:49

Hör och häpna!
Hittade faktiskt en "Instruktionsbok för mopeder" i en låda i källaren. Hur och när jag fått tag i denna vete gudarna. I varje fall så står det i denna bok att ILO-motorn ska ha motorolja SAE 20 i växellådan och mängden ska vara 0,2 liter. Dessutom så ska den bytas var 300:e mil. Står även en hel del annat smått och gott på de 35 sidor som boken är på. Några bilder från boken som exempel.

moppe-01.jpg
moppe-01.jpg (168.82 KB) Visad 9814 gånger

moppe-02.jpg
moppe-02.jpg (176.14 KB) Visad 9801 gånger

moppe-03.jpg
moppe-03.jpg (168.8 KB) Visad 9808 gånger
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Mopedsug

Inläggav tompas11 03 mar 2011 16:34

Idag kom Mopedboken i brevlådan, snacka om snabb leverans och den verkar vara mycket bra - rekommenderas! :D
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Mopedsug

Inläggav RÖD@nörd 06 mar 2011 22:58

Tack för hjälpen tompas11, men vart köper man motorolja SAE 20 idag?

Har för mig sådana oljor kallades "singeloljor". Stämmer det?

Ibland kunde det vara ett "W" efter viskositetstalet, ex. SAE 20W. Vad betydde "W":et?
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Mopedsug

Inläggav tompas11 06 mar 2011 23:53

Jo det stämmer att de kallas för singelolja.

Ja du, det är nog inte helt lätt att få tag i SAE20 singelgrade olja nuförtiden. Annat var det förr. Ett alternativ är nog att köpa olja till gräsklippare men då får man hålla till godo med SAE30, den är ju något tjockare men det bör nog inte vara något problem.

Beteckningen W står vinter. Exempelvis 10W30, men då är det inte fråga om en singelolja utan en s.k. multigradeolja, som täcker ett bredare temperaturområde. När det gäller t.ex. gräsklippare så är de ju allt som oftast luftkylda och därmed har de en högre arbetstemperatur än en vattenkyld motor varför man bör använda en singelolja. Dock så kör jag med vanlig multigradeolja i min gräsklippare, måhända förkortar jag därmed livslängden på motorn en smula.

Hur går det med nyförvärvet, har du bytt kuggremmen i transmissionen än?
Har du köpt mopedboken?
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Mopedsug

Inläggav PowerMizer 07 mar 2011 19:35

tompas11 skrev:Jo det stämmer att de kallas för singelolja.
Begreppet "en rak olja" förekommer också.
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Mopedsug

Inläggav tompas11 07 mar 2011 20:02

PowerMizer skrev:Begreppet "en rak olja" förekommer också.


Jo det stämmer, men här lite längre söderöver så är vi lite mer internationella, så vi säger singelolja eller när vi vill vara ännu mera internationella - singelgrade oil. :D
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Mopedsug

Inläggav PowerMizer 07 mar 2011 22:55

tompas11 skrev:här lite längre söderöver så är vi lite mer internationella
Åhåå... Det var värst... :D
Ja, du vet ju att jag är en riktig bakåtsträvare. Går det så kör jag gärna med en fläsksvålsbit som lager! :roll:
Jag har sagt det förr:
Det VAR bättre förr! :mrgreen:

BildBild
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Mopedsug

Inläggav RÖD@nörd 08 mar 2011 00:10

Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Mopedsug

Inläggav RÖD@nörd 08 mar 2011 00:35

tompas11,

Ursäkta jag krånglar till det lite men det här om oljebeteckningar har jag aldrig lärt mig grundligt utan bara lite allmänt.

Om man då jämför en singelgrade 20 olja är den då lite tjockare än 20W olja som var avsedd att användas på vintern?

Jag undrar lite också hur man förändrade oljorna så de spände över bredare temperaturförhållanden. Vad det kanske genom kemiska tillsatser?

Om mopedmotorn inte hade haft den här Synchroflexremmen hade jag förmodligen använt vanlig motorolja men jag vet inte säkert om remmen klarar eventuella kemiska tillsatser som finns i sådan olja.

I dag används mycket syntetiska oljor och de är väl uppbyggda på ett helt annat sätt än mineraloljorna.

Kan är syntetisk olja är allra bäst för en tandrem, vem vet?

Det lutar nog åt att jag vänder mig till något företag som sysslar med trädgårdsmaskiner och frågar om de har någon singelgradeolja, eller "rak olja" som en del säger.


Jag har inte bytt tandremmen än men jag har provat så den nya passar och det gjorde den perfekt.

Lars Golbes Mopedbok har jag inte köpt än men det är på G. Kanske vi kan ha lite intressanta spörsmål när den är införskaffad och någorlunda genomläst?
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Mopedsug

Inläggav RÖD@nörd 08 mar 2011 00:39

tompas11 skrev:När det gäller t.ex. gräsklippare så är de ju allt som oftast luftkylda och därmed har de en högre arbetstemperatur än en vattenkyld motor varför man bör använda en singelolja.

Låter fackmässigt. Den förklaringen köper jag gärna. :wink:
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Mopedsug

Inläggav PowerMizer 08 mar 2011 00:46

RÖD@nörd skrev:Bara för dig PowerMizer
Ja, dra på trissor!!! Nu blev det en promenad ner efter minnenas allé! :P
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Mopedsug

Inläggav tompas11 08 mar 2011 19:42

Det första man brukar se på oljeflaskan är oljans viskositetsklass enligt SAE-systemet, t.ex. SAE 5W-40.
Beteckning talar om för oss hur trögflytande oljan är vid kallstart och hur lättflytande den är vid varm motor och belastning.
SAE-beteckningen har inget med oljans kvalitet att göra, som många tycks tro, utan talar endast om oljans flytegenskaper.

SAE-systemet består av ett antal ”vinterklasser”, 0W, 5W, 10W, 15W samt ett antal ”sommarklasser”, 20, 30, 40, 50, 60. Ju högre siffra inom respektive klass desto tjockare olja.
Om det endast står t.ex. SAE 20 eller SAE 30 på oljeflaskan, så talar man om en singelgrade olja.
Nu för tiden är det dock vanligare med s.k multigrade oljor, som är en kombination av vinter- och sommarklasser
t.ex. 5W-40.

Vissa av dagens syntetiska motoroljor kan innehålla ända upp till 20% tillsatser eller additiv.
Additiv är komplicerade kemiska substanser som tillsätts oljorna i noggrant bestämda proportioner för att oljan ska få de speciella egenskaper som man vill uppnå. Dessa tillsatser är oftast också väldigt dyra vilket naturligtvis höjer literpriset på oljan.

Samtilga motoroljor på marknaden (mineral, delsyntet, helsyntet) baseras på en basolja som i grunden är en mineralolja.
Genom tillsatserna så förändrar man oljans egenskaper i den riktning som man önskar.

Har saxat en del från denna som är klart läsvärd för ytterligare kunskaper om och kring oljor.
http://mckryddan.mrlarsson.com/news_info/Olja.pdf
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Mopedsug

Inläggav RÖD@nörd 08 mar 2011 20:51

Jättetack tompas11! :D

Nu börjar jag äntligen fatta :oops: . "W"-oljorna är således de lägre viskositetsklasserna. Någon motorolja "SAE 40W" finns då inte.

Jag trodde också att helsyntetoljorna inte innehöll någon mineralolja alls men det gör de alltså. Annars kanske det inte skulle bli olja av det. :?

Jag har gått fordonsmek en gång men just det här om oljor gick väl in i det ena örat och ut genom det andra....

Växellådsoljor har jag förstått har en annan indelning. En SAE 80 växellådsolja ska då motsvara en SAE 30 motorolja i viskositet.

Det finns då växellådsolja SAE80W-90 och det borde då vara en olja som funkar sommar såväl som vinter.

När jag hade cykelrepverkstad hände det att jag servade en och annan utombordmotor. Där var det ofta växellådsolja SAE140 i växelhuset. En väldigt tjock olja som såldes i tuber. Jag tror jag har någon sådan tub kvar.

Ha en bra kväll tompas11 :)
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Mopedsug

Inläggav M8e 08 mar 2011 21:11

Nu när vi pratar om luftkylt och oljor. :wink:
Bild
Användarvisningsbild
M8e
 
Inlägg: 346
Blev medlem: 27 mar 2008 20:07
Ort: Ume

FöregåendeNästa

Återgå till Fritt forum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst