PowerMizer skrev:....mindre gnistor.
Gnistor är inget att ha. Det ökar joniseringen av luften sägs det vilket i sin tur ökar risken för överslag i tändspänningskretsen.
Hur det är med huvudvärken? Jo, tackar som frågar, jag har känt av den ikväll, som om det vore åska i luften men kanske inte just här utan på avstånd. Kanske är det joniseringen av luften jag också känner av?
Kan heller inte kommentera riktigt bra nu för bredbandet bryts och kommer tillbaka ideligen (och det sprakar i telefonen). Det blir samma elände varje regnperiod under sommarhalvåret då det inte är tjäle i jorden. Jag är säker på att det är något kabelfel och telias lejda reperatörer har varit här flera gånger under några års tid. En gång förvånades de att jag kunde ringa överhuvudtaget men det har ibland dröjt innan de har kommit och då kan de ha torkat upp så det börjar funka igen. Dom har också hotat med att jag får betala utryckningarna själv om det inte är något fel. Jag vet inte vad jag ska göra, jag får väl försöka leva med det här. Ett är i alla fall säkert och det är att jag är helt övertygad om att de har order om att göra minsta möjliga på kopparnätet här. De har dragit in fiber i området här men jag vill inte vara med för det kostar bara massa pengar för något jag inte använder. Jag har ingen TV t.ex. Lite surt känns det att betala för bredbandet när det inte är att lita på. Det känns som om Telia inget hellre önskar än att få bort det gamla hederliga kopparnätet. För mig, och säkert många andra duger det fortfarande mer än tillräckligt när man nöjer sig med en vanlig telefon och ett vanligt surfbredband.
tompas11, vad fint du gör...
Nu ser jag inte riktigt på bilden men papperspackning funkar inte på avgasflänsen. Måste vara den tjockare packningen som tål värme.
Ärligt talat vet jag inte om det kallas "splineshylsa". Det var något som jag bara kom på.
Jag brukar leta fackuttryck men det är på något sätt för "ordningens skull".
Det har varit en skön kväll och jag var ute och cyklade en timme minst. Brukar cykla till stationen och kolla när tåg kommer in och lok och vagnar växlas i stickspåren. Ikväll var många vagnar från Kalmar Veterantåg där. De ska säkert ut och resa snart på sträckan Kalmar-Narvik. En av vagnarna var gjord 1956 på Kalmar Verkstads AB och samma år som jag föddes. En annan vagn hade en stor likströms generator driven av en vinkelväxel från ett hjulnav. Generatorn satt någon meter ifrån och var kopplad via en kardanaxel stor som på en mindre lastbil ungefär. Längs undersidan på vagnen satt olika lådor för batterier, säkringar, kopplingslådor etc. Jag tror det är NIFE celler i lådorna, i varje fall var det så förr.
Moderna tåg vill gärna frysa fast på rälsen vintertid och kommer då ingenstans. Gamla tåg har ungefär metern mellan räls och undersida på vagnen och klarar därför snön mycket bättre. Det är roligt att se de idag gamla ASEA Rapid-loken fortfarande göra fullgod tjänst.
Ser lite otäckt när loken kopplas och kopplas ifrån då det klättrar ned någon mellan buffertarna och hanterar kopplet och bromsslangarna under tiden loket rör på sig.
- P6270481.JPG (53.85 KB) Visad 7081 gånger