Mopedsug

Forum för allt som inte har med övriga ämnen att göra, ett forum för vardagsprat, skoj och spex

Re: Mopedsug

Inläggav tompas11 22 jun 2011 20:29

Blev inte så mycket gjort i dag, har mest flängt runt i bilen till olika ställen och butiker.

Styrstången är nu fixad så den kan jag lägga till handlingarna. Skarvade på den med en bit massivt stål, som jag dessförinnan borrat ett 10mm hål i och svarvat till rätt dimension. Sedan monterades styrstången i fräsen och ett urtag för styret frästes.

När jag skulle lossa skruvarna som höll fast kablarna på signalhornet så gick dom förstås av.
Monterade signalhornet i fräsen och borrade ur skruvarna med 2,5mm borr, gängade sedan med M3 och monterade nya
skruvar. På med lite färg och så var den saken kirrad.

Har köpt och monterat nya gummin till kick, bromspedal och växelspak, även nya gummin till fotpinnarna. Nya handtag finns också hemma. Har också införskaffat ett nytt däck som ska monteras fram, ersätter det dubbade däck som nu är monterat.

Har gått igenom och rengjort och lagt i nytt lagerfett i bakhjulets nav. Framhjulet återstår dock.
Det mesta är nu lackerat, förutom tanken, fattas bara klarlack. Beställt ett nytt framdrev, framlyse, baklyse och ett sidostöd. Bakdrevet så väldigt bra ut så det byter jag inte, ny kedja blir det däremot.
styrst03.jpg
styrst03.jpg (166.8 KB) Visad 7402 gånger

signh01.jpg
signh01.jpg (168.74 KB) Visad 7372 gånger

signh02.jpg
signh02.jpg (170.2 KB) Visad 7398 gånger

regl.jpg
regl.jpg (129.97 KB) Visad 7348 gånger
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Mopedsug

Inläggav tompas11 23 jun 2011 21:10

I dag regnade det så hängmattan fick stå oanvänd.

Blev inte så mycket gjort i dag. Framhjulets lager är rengjorda och återinfettade.
Därefter slipning och lackering av båda fälgarna. I original så var de kromade men kromet var i uselt skick så det fick bli lack i stället.

I morgon är jag ledig, det är ju midsommarafton. Då blir det bland annat femkamp och jag vet att en av grenarna blir luftgevärsskytte vilket passar mig bra. :D

Ha en trevlig midsommar!

hjul.jpg
hjul.jpg (154.08 KB) Visad 7283 gånger
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Mopedsug

Inläggav tompas11 25 jun 2011 20:47

Kom på en hedervärd tredjeplats i femkampen med totalt elva deltagare. Får väl anses acceptabelt. :D

Hjulen är klara, lackade och däck monterade.

Tillverkade ett fäste till chokeraglaget, som saknades.

Svarvade nya bussningar till länkaget i framgaffeln. Bytte material från plast till mässing, torde ha en betydligt längre livslängd.

hjul2.jpg
hjul2.jpg (138.35 KB) Visad 7271 gånger

bussningar.jpg
bussningar.jpg (154.86 KB) Visad 7229 gånger

monterade.jpg
monterade.jpg (121.59 KB) Visad 7285 gånger
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Mopedsug

Inläggav RÖD@nörd 25 jun 2011 22:22

Snyggt tompas11...

Det finns två olika sorters människor. Först dom som bara snackar å se'n så finns dom som verkligen gör något.. :mrgreen:

Har gjort lite i alla fall men mest haft ont i huvudet för det har varit åska i luften i flera dagar nu men åskeländet är visst på väg bort nu. En liten högtrycksrygg är visst att vänta. Sol och lite varmare. :)

Värst vad däcken ser fina ut... Har du målat dem med någonting?
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Mopedsug

Inläggav tompas11 26 jun 2011 22:17

RÖD@nörd skrev:Värst vad däcken ser fina ut... Har du målat dem med någonting?


Nejdå, framdäcket är nyinköpt, bakdäcket är det som satt på från början, bara rengjort.

Har lagt några lager lack på tanken, några till ska dit plus klarlack.

Ljuddämparen var inte i bästa skick, flera rosthål, så nytt avgassystem är beställt.

Har börjat lite med motorn och upptäckte då att detaljen som kicken ska fästas på har en spricka. Ska ge mig på och försöka laga den.
Behöver även en ny flottör och en trottelnål, även dessa är beställda.
Annars så går allt sin gilla gång...

tank01.jpg
tank01.jpg (153.21 KB) Visad 7244 gånger

ljudd.jpg
ljudd.jpg (203 KB) Visad 7183 gånger

stump.jpg
stump.jpg (208.14 KB) Visad 7210 gånger
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Mopedsug

Inläggav RÖD@nörd 26 jun 2011 23:50

    1. Första gången jag ser rosthål på en mopedljuddämpare... :shock:

    2. Kan du laga splineshylsan till kicken är du rätt duktigt... :wink:

När jag ser den kommer jag ihåg att jag sett något sådan spricka förut när jag var i femtonårsåldern. Något enstaka fall men det var inte ofta.

Vart beställer du delar?

Lokal cykelhandlare eller via nätet?
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Mopedsug

Inläggav tompas11 27 jun 2011 10:11

Ja det är nog inte alltför vanligt med rosthål på en moppeljuddämpare eftersom avgaserna är en smula feta.

Aha, detaljens benämning är alltså splineshylsa, visste inte vad jag skulle kalla den. Reparationen blir en utmaning, vi får se hur det går i dag...
Funderar på om inte hårdlödning vore bäst. Förstör i och för sig kromet, men det får jag väl ta i så fall.

Har dels beställt delar från Waldens Motor, som håller till i Hallstahammar och dels på nätet från Mopedentusiasterna.

Hur är det med huvudvärken, bättre i dag?
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Mopedsug

Inläggav tompas11 27 jun 2011 21:33

Började med att ta tag i reparation av splineshylsan. Vid närmare undersökning så visade det sig att det fanns ytterligare en spricka, inte så stor som den första men ändå en spricka.
Rengjorde och avfettade splineshylsan, klämde ihop sprickorna med en svetstång och tände gassvetsen och hårdlödde de båda sprickorna. Inga problem att löda, lite filning och blästring efteråt. Nu bör det hålla. :D

Fortsatte med regöring av cylinder och topp samt motorblocket. Topp, cylinder och kolv såg bra ut. Kommer nog att byta ringarna senare.

Demonterade svänghjulet och brytarspetsarna. Hade faktiskt en avdragare för Bosch svänghjul, har även en passande för Stefa. Brytarna var knappt brända så lite putsning med fint vattenslippapper, innan justering till 0,4mm återställde brytarna till fullt acceptabelt skick. En lite klick Bosch specialfett på brytarnocken och lite låsvätska på vevens gängor innan återmontering.

Tillverkade några packningar till inlopp, utlopp och cylinderfot.

splineshylsa.jpg
splineshylsa.jpg (196.99 KB) Visad 7106 gånger

cyl.jpg
cyl.jpg (134.18 KB) Visad 7113 gånger

motor.jpg
motor.jpg (217.13 KB) Visad 7119 gånger
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Mopedsug

Inläggav PowerMizer 27 jun 2011 22:57

Ett litet tips angående kontakter (t.ex. brytaren på moppen).

När det gäller alla kontaktytor så är det viktigt att få dom så polerade som möjligt. jag brukar i värsta fall använda en kontaktfil men sen övergå till ett vanligt A4-papper. Det tar sin tid men pappet är jättebra för att polera upp kontaktytor! 8)

Nu vet jag inte hur nogat det är på en moppe, men teorin bör stämma där också. Längre livslängd och mindre gnistor.
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Mopedsug

Inläggav RÖD@nörd 28 jun 2011 00:07

PowerMizer skrev:....mindre gnistor.


Gnistor är inget att ha. Det ökar joniseringen av luften sägs det vilket i sin tur ökar risken för överslag i tändspänningskretsen.

Hur det är med huvudvärken? Jo, tackar som frågar, jag har känt av den ikväll, som om det vore åska i luften men kanske inte just här utan på avstånd. Kanske är det joniseringen av luften jag också känner av? :?

Kan heller inte kommentera riktigt bra nu för bredbandet bryts och kommer tillbaka ideligen (och det sprakar i telefonen). Det blir samma elände varje regnperiod under sommarhalvåret då det inte är tjäle i jorden. Jag är säker på att det är något kabelfel och telias lejda reperatörer har varit här flera gånger under några års tid. En gång förvånades de att jag kunde ringa överhuvudtaget men det har ibland dröjt innan de har kommit och då kan de ha torkat upp så det börjar funka igen. Dom har också hotat med att jag får betala utryckningarna själv om det inte är något fel. Jag vet inte vad jag ska göra, jag får väl försöka leva med det här. Ett är i alla fall säkert och det är att jag är helt övertygad om att de har order om att göra minsta möjliga på kopparnätet här. De har dragit in fiber i området här men jag vill inte vara med för det kostar bara massa pengar för något jag inte använder. Jag har ingen TV t.ex. Lite surt känns det att betala för bredbandet när det inte är att lita på. Det känns som om Telia inget hellre önskar än att få bort det gamla hederliga kopparnätet. För mig, och säkert många andra duger det fortfarande mer än tillräckligt när man nöjer sig med en vanlig telefon och ett vanligt surfbredband.

tompas11, vad fint du gör... :P
Nu ser jag inte riktigt på bilden men papperspackning funkar inte på avgasflänsen. Måste vara den tjockare packningen som tål värme.

Ärligt talat vet jag inte om det kallas "splineshylsa". Det var något som jag bara kom på. :oops: Jag brukar leta fackuttryck men det är på något sätt för "ordningens skull". :roll:

Det har varit en skön kväll och jag var ute och cyklade en timme minst. Brukar cykla till stationen och kolla när tåg kommer in och lok och vagnar växlas i stickspåren. Ikväll var många vagnar från Kalmar Veterantåg där. De ska säkert ut och resa snart på sträckan Kalmar-Narvik. En av vagnarna var gjord 1956 på Kalmar Verkstads AB och samma år som jag föddes. En annan vagn hade en stor likströms generator driven av en vinkelväxel från ett hjulnav. Generatorn satt någon meter ifrån och var kopplad via en kardanaxel stor som på en mindre lastbil ungefär. Längs undersidan på vagnen satt olika lådor för batterier, säkringar, kopplingslådor etc. Jag tror det är NIFE celler i lådorna, i varje fall var det så förr.

Moderna tåg vill gärna frysa fast på rälsen vintertid och kommer då ingenstans. Gamla tåg har ungefär metern mellan räls och undersida på vagnen och klarar därför snön mycket bättre. Det är roligt att se de idag gamla ASEA Rapid-loken fortfarande göra fullgod tjänst.

Ser lite otäckt när loken kopplas och kopplas ifrån då det klättrar ned någon mellan buffertarna och hanterar kopplet och bromsslangarna under tiden loket rör på sig.

P6270481.JPG
P6270481.JPG (53.85 KB) Visad 7081 gånger
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Mopedsug

Inläggav RÖD@nörd 28 jun 2011 00:13

edit..

Ser det är original otrimmad cylinder på din moped tompas11... Sådana är jättesvåra att hitta idag. De var ju också speciella för Sverigemarknaden.. En sådan cylle är idag hårdvaluta i Zündappkretsar. Du kan säkert få samma summa för den som hälften du gav för hela mopeden... :mrgreen:
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Mopedsug

Inläggav tompas11 28 jun 2011 22:54

I dag har jag sett över vajrarna, rengjort och smort. Fick även göra om styrstången så till vida att det saknades ett mothåll för fastspänning av styret. Svarvade en ring av mässing som jag sedan hårdlödde fast på styrstången med ett lod med något lägre smältpunkt än vad jag lött med tidigare. Detta för att inte påverka tidigare lödning.
Tillverkade också en sprint för wirefästet till frambromsen. Har även svarvat en distans till bakaxeln.
Annars så har jag sysslat med diverse monteringsarbete.

Och det är alldeles rätt att brytarna ska var spegelblanka och det blir dom om man använder våtslippapper grovlek 1000. Beträffande packningen till avgasflänsen så får jag väl göra en ny i ett annat material.

Lite kul då att cylindern är otrimmad och den skall så förbli enligt min mening. :D
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Mopedsug

Inläggav RÖD@nörd 28 jun 2011 23:58

tompas11 skrev:Lite kul då att cylindern är otrimmad och den skall så förbli enligt min mening. :D


Så vill jag också ha det. Känns bättre köra lagligt och så gillar jag den lugna gången på en otrimmad mopedmotor. Att idag ge sig på och "fila" på en otrimmad Zündapp cylle är ren idioti för då minskar värdet på den direkt... Det är ju veterangrejer idag som är mycket "svårfångat".

I kväll har jag varit på en träff med veteranfordon i Kalmar Folkets Park. Det är varje tisdagskväll hela sommaren. Det har hållit på i några år men av någon anledning har jag aldrig varit där tidigare. Det är mest bilar och amerikanska men det finns även en och annan mindre bil och rätt mycket motorcyklar och även mopeder. Jag tog en del bilder och här har jag valt ut två av dem. Bilen är till salu enligt lapp i rutan. Jag gillar bilen och ser den som "högt nostalgivärde" men det är inget jag egentligen vill ha för den tar massa plats och fordrar underhåll till det lilla man använder den. Den andra bilden är en bakdel på en motorcykel. Tycker den är läcker och jag har faktiskt aldrig sett någon sådan förut.

P6280519.JPG
P6280519.JPG (67.74 KB) Visad 7018 gånger



P6280535.JPG
P6280535.JPG (70.81 KB) Visad 7053 gånger

Dubbla överliggande fiskstjärtar... :mrgreen:


En bild till förresten....

P6280527.JPG
P6280527.JPG (67.77 KB) Visad 7042 gånger

Visst är den häftig... :P

Kvällen "ljudminne" blev en SAAB 93 Rally Sport. Killen som körde trampade till på gasen då och då när han körde ut... :lol:
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Mopedsug

Inläggav PowerMizer 29 jun 2011 00:08

Åhhhh! Jag har fått se en gammal Taunus! :mrgreen:
Tack, RÖD@nörd!!

Jag har många roliga minnen av dessa bilar! TS-modellen är finare, men den på din bild var vacker. :D
Bild
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Mopedsug

Inläggav tompas11 29 jun 2011 08:59

Ja Taunus P3 kommer man ju ihåg, tycker dock att P2:an är snyggare, den ser ut som en krympt jänkare.
Bilderna på hojarna var ju läckra. :D

Ser ut att bli ytterligare en varm dag.
Har dock behaglig inomhustemp eftersom jag kör luftvärmepumpen i AC-mode. Blir så mycket lättare att sova då. :D

Edit.
Har tagit reda på vad splineshylsan egentligen kallas - ledklämma ska det vara.
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

FöregåendeNästa

Återgå till Fritt forum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster