Lycka till med moppeköpet tompas11.
Jag har aldrig haft någon sådan moped själv men jag minns dem väl. Zündapps motorer går som en dröm och den du visar tror jag var ganska lågvarvig och så där 3.000 r/m vid fullgas. Ingen hets, bara glida fram.... 1-hästarsutförande och en sådan motor blir så gott som outslitlig tror jag. Skulle i så fall vara vevstakslagret som kan ge upp på de äldre motorerna med alumiumvevstake men då ska det vara efter många mil och tuff körning.
I dag måste man ha hjälm vid mopedkörning. Har du någon sådan tompas11?
För några år sedan var det en utförsäljning på en bilskrot några mil från mig. Där hittade jag en moped- (motorcykel-) hjälm av 60-70 tals stuk. Hjälmen kostade 50 spänn och jag knep den av ren reflex. Innan jag var 15 körde jag lite "knattecross" med en hemtrimmad Monark ILO Piano och då köpte jag en SVEMO "potthjälm" sprillans ny. Modellen var utgången så de såldes ut billigt då. Tror jag gav bort den sedan för den hade inget värde. I dag tror jag de däremot är "hårdvaluta".
Gunnar,
Kul du svarade på mopedbilden. Kroons moped du hänvisar till tror jag är en Monarped marknadsförd som en Kroon moped. Monarks i Varberg gjorde så av någon anledning. De kunde heta Marathon, Vimpel, Vici, Erlan m.fl.
Efter en stunds kollande på nätet kan jag konstatera att det från början var en Monarped M54 årsmodell 1956 men det var ingenting jag funderade över på den tiden. Jag vill minnas jag köpte den som en moped där motorn fattades. Mopeden hade haft en 2-växl. Pilot FM504 motor. När jag kollade lite noga så kom jag på att motorfästena var precis desamma som Husqvarnas E-motor (Flintamotorn). Jag råkade ha en sådan 3-växlad motor då som suttit på en Monarks 3-hjulig transportmoped och den passade precis överallt. Inget behövde ändras på. E-motorerna som monterades på transportmopederna hade primärtransmission med rullkedja istället för tandrem. Det gav bättre hållbarhet men rullkedjan väsnades betydligt mer än tandremmen som var extremt tystgående. I dag finns det sådana remmar på i stort sett varje bil och då som transmission till kamaxel m.m.
Kroons egentillverkade mopeder tycker jag har väldig vacker formgivning. Vissa av de äldre Fram/King mopederna hade liknande vackra former. Varför inte en Kroon K7 Express. Jag mekade med en sådan Express-motor åt en kompis för länge, länge sedan. Har för mig det var en Panter eller något annat hoppande fyrfotadjur som symbol på svänghjulskåpan.
Jag var iväg och besökte farbrorn med mopeden dagen efter. Mopeden fanns kvar och affär blev det också. Är man heltänd så är man och priset var lagom och okej. Det är en Monarped från omkring 1960. Den är inte så mycket gjord av rör utan är mer utförd av pressad plåt. Färgen är gräddvit och grön och alltsammans utstrålar tidigt 60-tal. Kanske inte så mycket till kvalitetsmoped men nostalgikänslan är MAX.
- P2230255.JPG (80.04 KB) Visad 15154 gånger
Fotot är tänkt som stilbild och ett minne från köpet. En solig eftermiddag, och fyndet lutad utanför garaget där det upptäcktes för några år sedan. Digitalkamera bör alltid finnas med.
Tänk, framöver kan jag kanske pyssla lite med mopeden här utanför på tomten en solig vårdag. Yippeeee, vilken känsla.....
Nej, inga fler nyskicksprojekt, bara lite sådär att den fungerar. Ingen putstrasa. Dammet, smutsen och ytrosten är härmed fredat....
I dag kallas sådant "patina" och har någon form av värde....