Mopedsug

Forum för allt som inte har med övriga ämnen att göra, ett forum för vardagsprat, skoj och spex

Re: Mopedsug

Inläggav tompas11 13 jul 2011 11:50

Nej då ingen risk för skador på övergången mellan cylindermaterialet och kromfodret. Toppackningen är mycket riktigt av tunn aluplåt.

Ang. Audin så är det säkert på det viset som du skriver att det är den eldrivna vacuumpumpen till centrallåset som drar ström emellanåt. Har varit med om just detta fel på en Audi A4.

Trist att vara så påverkad av vädret, vi får väl hoppas att luften blir torrare och mindre bemängd med åska. :)
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Mopedsug

Inläggav tompas11 18 jul 2011 12:38

Fick tag i nya kolvringar som var något för tjocka, 0,3mm.
Diameter och bredd var det däremot rätt mått på. Svarvade en hylsa och monterade en kolvring i hylsan. Svarvade sedan ur 0,3mm på insidan på respektive kolvring så nu passar de perfekt. :D

kolvring.jpg
kolvring.jpg (196.18 KB) Visad 7776 gånger
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Mopedsug

Inläggav RÖD@nörd 18 jul 2011 13:13

Det var snillrikt gjort måste jag säga...

Såg också din moped nu inlagd raketbasens hemsida :P

Mopeden ser lite anonym ut. Mustangdekaler och ev. någon annan dekal kanske kunde vara på sin plats.

Fick tag på en del dekaler hos Bernt's Bil El. I samlingen ingick även sådant. Det mesta bilrelaterat men en tändstiftdekal är väl ganska allmän?

Kan nog vaska fram något passande om du är intresserad....

Fanns även en karta självhäftande dekaler "Ägarens Namn och Adress". Har inte kollat om klistret fortfarande funkar men jag tror det.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Mopedsug

Inläggav MantaMania 18 jul 2011 13:20

Trevliga moppeprojekt !

Har också som så många andra gått i ungdom igen och har sen några år 2-takts soppa i ådrorna igen.

Hittade "liket" av en Cresent 1126 som jag tyckte skulle passa mig, inte fin nog att göra finmoppe av
men jag tillhör släktet som gillar ligiststuket med viktkompensering, så den var perfekt för mig :lol:


Vill ni se ?

Ok här är den.........

räsern 001 (Small).jpg
räsern 001 (Small).jpg (61.68 KB) Visad 7715 gånger


räsern 002 (Small).jpg
räsern 002 (Small).jpg (56.27 KB) Visad 7701 gånger


räsern 004 (Small).jpg
räsern 004 (Small).jpg (61.02 KB) Visad 7719 gånger
MantaMania
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 10 apr 2011 21:54
Ort: Bollnäs Gällö

Re: Mopedsug

Inläggav tompas11 18 jul 2011 17:19

RÖD@nörd skrev:Mopeden ser lite anonym ut. Mustangdekaler och ev. någon annan dekal kanske kunde vara på sin plats.

Fick tag på en del dekaler hos Bernt's Bil El. I samlingen ingick även sådant. Det mesta bilrelaterat men en tändstiftdekal är väl ganska allmän?

Kan nog vaska fram något passande om du är intresserad....


Jo du har helt rätt, det ser lite väl anonymt och tomt ut. Nya dekaler är dock beställda både för tank och bakskärm.
Måste dock lägga på en klarlack som är någorlunda bensintålig på tanken innan dekalerna kommer på plats.

Visst är jag intresserad av någon passande dekal som du kan ha liggande. Hur ser de ut och vad har du?

MantaMania - Hur mycket viktkompensering har du på din räser?
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Mopedsug

Inläggav MantaMania 18 jul 2011 22:26

tompas11 skrev:
RÖD@nörd skrev:Mopeden ser lite anonym ut. Mustangdekaler och ev. någon annan dekal kanske kunde vara på sin plats.

Fick tag på en del dekaler hos Bernt's Bil El. I samlingen ingick även sådant. Det mesta bilrelaterat men en tändstiftdekal är väl ganska allmän?

Kan nog vaska fram något passande om du är intresserad....


Jo du har helt rätt, det ser lite väl anonymt och tomt ut. Nya dekaler är dock beställda både för tank och bakskärm.
Måste dock lägga på en klarlack som är någorlunda bensintålig på tanken innan dekalerna kommer på plats.

Visst är jag intresserad av någon passande dekal som du kan ha liggande. Hur ser de ut och vad har du?

MantaMania - Hur mycket viktkompensering har du på din räser?


Känslig fråga det där... 8)
Lagom kanske man kan säga, eller som RollsRoyce skulle svarat....tillräckligt ! :D
MantaMania
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 10 apr 2011 21:54
Ort: Bollnäs Gällö

Re: Mopedsug

Inläggav RÖD@nörd 19 jul 2011 01:47

En tilltalande dekor är faktiskt rätt viktigt. Se bara vad det gör med de korta bitarna pepitarutig tejp på mopeden här ovan.

I kväll tompas11, har jag sorterat ut åtta olika dekaler ur den lilla plåtlådan (som från början varit kärnkaffe i) från Bernt's. Det är sent nu så jag orkar inte scanna dem. Det får bli i morgon kväll eller så. Någon eller ett par dekaler borde passa tycker jag. "NGK tändstift" tycker jag ser fin ut och skulle passa bra. Jag hade åtta av dem så en sådan får du gärna av mig. Den lilla rektangulära dekalen "Ägarens Namn och Hemvist" måste vara obligatorisk för entusiasten och på den tiden var det t.o.m. ett lagkrav.

Resten då? Ja, du får säga vad tycker själv när du får se dem senare.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Mopedsug

Inläggav tompas11 19 jul 2011 10:13

Intressant! NGK är ju dessutom de bästa tändstiften. :D
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Mopedsug

Inläggav RÖD@nörd 30 jul 2011 03:10

Här är lite dekaler... De små bruna längst ner till vänster har jag massor av. NGK får du en av. Har fem av dem. Den gula dekalen i mitten längst upp är kanske överspelad eller... :roll: men du får den gärna som ett minne från tiden innan... :lol:

IMG001a.JPG
IMG001a.JPG (66.53 KB) Visad 7594 gånger
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Mopedsug

Inläggav tompas11 30 jul 2011 11:18

RÖD@nörd - du har PM!
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Mopedsug

Inläggav tompas11 25 sep 2011 16:18

Köpte en förgasare för en tid sedan. Faktiskt en likadan som sitter originalmonterad. Den har jag viktkompenserat en aning.
Blev lite bättre "drag" än det var tidigare. Har även inköpt en annan tank som är helkromad, sitter nu monterad på moppen. En kugg större motordrev blev det också. En sats nya lameller ligger i moppelådan och en sats motorlager likaså. Allt inhandlat på Tradyra. Behöver komplettera med packboxar och en packningssats inför vinterns motorrenovering.
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Föregående

Återgå till Fritt forum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster