Mopedsug

Forum för allt som inte har med övriga ämnen att göra, ett forum för vardagsprat, skoj och spex

Re: Mopedsug

Inläggav tompas11 06 jul 2011 21:57

Nu är ju det mesta monterat på mopeden. Dock är jag inte nöjd med kedjeskyddet, det skaver och tar i där det inte borde. Det får nog bli som så att jag tillverkar ett kedjeskydd av egen konstruktion.

En bild på mopeden före och två efter, dock ännu ej provkörd.

Mustang_64_01.jpg
Mustang_64_01.jpg (211.39 KB) Visad 8705 gånger

Mustang_64_02.jpg
Mustang_64_02.jpg (192.14 KB) Visad 8713 gånger

Mustang_64_03.jpg
Mustang_64_03.jpg (210.61 KB) Visad 8713 gånger
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Mopedsug

Inläggav Göran 06 jul 2011 23:12

Snyggt jobbat, den är ju som ny!
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Mopedsug

Inläggav okim 06 jul 2011 23:32

Blev väldigt fin.
Användarvisningsbild
okim
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 11 okt 2009 09:39
Ort: sydvästra närke

Re: Mopedsug

Inläggav RÖD@nörd 06 jul 2011 23:49

Ja, den blev riktigt fin. Hoppas du får några sköna turer på den redan i sommar. :P Jag tror det är bra gemenskap i mopedklubbarna men jag är inte med i någon sådan själv.

Syns på bilderna att det nya avgasröret är ett par millimeter grövre än originalet. :wink:
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Mopedsug

Inläggav tompas11 07 jul 2011 18:55

Tack för omdömet! :D

RÖD@nörd skrev:Syns på bilderna att det nya avgasröret är ett par millimeter grövre än originalet.


Måste vara en synvilla. Det är faktiskt exakt samma diameter som original.

Tillverkat ett nytt enkelt kedjeskydd i plåt.
Signalhornet fungerade inte. Tog bort det och borrade ur nitarna som håller ihop det. Rengjorde och monterade ihop men det fungerar ändå inte. Kan få det att fungera emellanåt men funktionen är osäker. Får bli ett nytt. Dessutom så måste jag lacka om tanken med en klarlack som tål bensin. Den klarlack som sitter på nu tål inte bensin. Annars så är den väl så gott som klar förutom dekaler som ska sitta på tanken.

Ropade in en cylinder och en topp på Tradera, båda i bra skick och otrimmat. :D

Kedjesk.jpg
Kedjesk.jpg (193.88 KB) Visad 8636 gånger
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Mopedsug

Inläggav RÖD@nörd 07 jul 2011 22:18

tompas11 skrev:Det är faktiskt exakt samma diameter som original.

Ropade in en cylinder och en topp på Tradera, båda i bra skick och otrimmat. :D


    a 26 millimeter då?

    b Det var som f*n... :? För hur mycket?

    c Motorn ser ren och fin ut mellan kylflänsarna. Hur har du burit dig åt?
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Mopedsug

Inläggav tompas11 07 jul 2011 22:42

a. Jajamensan, 26mm.

b. Päroncylinder med tillhörande topp - 460kr - billigt va?

c. Tunn skruvmejsel, bågfilsblad med bortslipade tänder, enradig stålborste, lite lättare blästring med en enkel blästerpistol.
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Mopedsug

Inläggav RÖD@nörd 08 jul 2011 01:23

Trodde inte 26 mm rören gick att få tag på längre men där ser man...

Jo, det var ett bra pris. Kanske spekulanterna var bortresta på semester. Ska man sälja mopeddelar där bör det nog vara på tidig vår då det börjar "rycka lite" men folk fortfarande sitter inne vid skärmen och glor och känner suget om de ser något intressant.... Jag själv reagerar så i alla fall... :roll:

Tyckte det såg för blankt ut för att vara blästrat men du har väl haft lite stålull lindat om bågfilsbladet förstås.... :wink:
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Mopedsug

Inläggav tompas11 08 jul 2011 08:50

Letade upp min gamla svarta jethjälm, tillverkad -84. Det var ingen vacker syn som mötte mig när jag inspekterade insidan av hjälmen. Skumgummistoppningen var i stort sett helt pulvriserad. Skulle behöva ersättas med ny skumgummi. Kanske finns det skumgummi att köpa hos någon tapetserare eller dyl. Tills vidare så tror jag att det kommer att fungera med en mössa invändigt.

jethjälm.jpg
jethjälm.jpg (171.75 KB) Visad 8579 gånger


Får se hur det går när man ska ut och provköra. Har vissa misstankar om att jag kan få problem med bränsletillgången. Tänker då på att tanken var ganska rostig och med tiden så släpper en del och sätter igen bensinkranen. Nåja, vi får väl se hur det går...

Hur är det själv, RÖD@nörd, har du fått fart på någon av mopederna så du kan ta dig en tur?
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Mopedsug

Inläggav Göran 08 jul 2011 12:21

Nu har jag blivit sugen på att plocka fram mitt projekt för renovering.

moppe.jpg
moppe.jpg (87.19 KB) Visad 8564 gånger
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Mopedsug

Inläggav tompas11 08 jul 2011 12:33

Göran skrev:Nu har jag blivit sugen på att plocka fram mitt projekt för renovering.


Det är riktiga (2)takter Göran! :D

Men den där moppen ser ju inte ut att behöva så värst mycket renovering. Är väl nästan bara att fylla på soppa och sparka igång den, stampa in ettan och dra en repa.
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Mopedsug

Inläggav deepforest 08 jul 2011 15:19

Det är inte moppen som behöver renovering, det är Göran....... :mrgreen:
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Mopedsug

Inläggav RÖD@nörd 08 jul 2011 17:06

Göran skrev:Nu har jag blivit sugen på att plocka fram mitt projekt för renovering.

Det var som... :shock: Har duuu??? Det här kom verkligen helt oväntat... Synd det är så långt mellan oss här annars kunde vi bildat en klubb och gjort lite småutflykter tillsammans...

Jag har inte berättat det än men jag har faktiskt fått tag på en navmotor. Funderar på att göra en tvåhjulig transportcykel eldriven med den men tills dess får det faktiskt duga med 2-takt. Förvisso bensin men jag ska köra på akrylatbensinen och det här tror jag är kul pyssla lite med som hobby.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Mopedsug

Inläggav RÖD@nörd 08 jul 2011 17:10

Förresten deepforest... Jag har idag hämtat hem axelkopplingarna. Ska mäta fota m.m. så återkommer jag till dig... Blir nog som bild här under säljes så jag samtidigt informera andra lite vad som finns....

Mopeden ser fin ut Göran och den är treväxlad fot också. Dom där är nog inte helt gratis idag tror jag...
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Mopedsug

Inläggav tompas11 08 jul 2011 19:18

Jaha så var det dags då för premiärtur. Det gick inte så bra, inte till att börja med i alla fall.
Jag kom inte längre än 3-400m innan problemen hopade sig. Svarade allt sämre på gasen tills den dog.
Kickade och fick igång den och kom några meter. Så där höll det på tills jag nästan var hemma igen.
Sista biten fick jag leda mopeden. :(

Ner i garaget och bort med förgasaren. Precis som jag misstänkte - rostpulver i flottörhuset vilket medförde att nålventilen på flottören stängde så ingen bensin kom fram. Rengöring och hopsättning. Skam den som ger sig, ut igen på en förnyad provtur. Och nu gick det bättre, inga stopp eller andra problem, allt tycks fungera. :D
Ett bränslefilter får jag nog se som ett måste, ska inhandlas å det snaraste.

Men är de här gamla mopederna så slöa? Inte händer det mycket när man drar gasrullen i botten. :?
Börjar förstå de som trimmar sina mopeder för att få lite mera "bett".

Har tecknat en trafikförsäkring gällande helår i dag. Var inte särskilt dyrt - 570kr hos Länsförsäkringar.
Senare i höst, när det är slutåkt, så är det bara att ringa försäkringsbolaget och säga upp försäkringen och resterande pengar återbetalas.
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

FöregåendeNästa

Återgå till Fritt forum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster