Mopedsug

Forum för allt som inte har med övriga ämnen att göra, ett forum för vardagsprat, skoj och spex

Mopedsug

Inläggav RÖD@nörd 22 feb 2011 05:11

Har de senaste dagarna drabbats av akut mopedsug. Kan nu förstå det bildats mopedklubbar över hela landet.

Är det fler här som haft nostalgiska mopedböjelser?

Hur är det deepforest, har du någon gammal relik i garaget? :mrgreen:
Senast redigerad av RÖD@nörd 09 mar 2011 00:20, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1705
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Mopedsug

Inläggav deepforest 22 feb 2011 10:04

Hur är det deepforest, har du någon gammal relik i garaget


Nope. Inte nu längre.
Min första moped var precis en sådan Crescent "raketarscle" men min hade Sachsmotor.
För 5 år sedan köpte jag en ny Baotian moped, den gick oförskämt bra, fyrtakt, variator, elstart, mm.
Jag sålde den och köpte en ny till min dotter. Gick också bra. Förra året sålde hon den och köpte en Lifan 125.
Går kanon!
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Mopedsug

Inläggav Gunnar lindgren 22 feb 2011 10:32

http://mo-ped.se/bike/kron_.htm Röd Din mopedbild kan det vara en N S U K2 lyx 57 a
Gunnar lindgren
 
Inlägg: 311
Blev medlem: 16 apr 2009 11:37

Re: Mopedsug

Inläggav tompas11 22 feb 2011 18:46

Undrar om det smittar RÖD@nörd eftersom även jag drabbats.

Har faktiskt en på gång, som jag ska åka och titta på när utetemperaturen blir lite mera mänsklig.

Märke och modell ses här:

must62b1c.jpg
must62b1c.jpg (18.73 KB) Visad 9798 gånger

Borde väl passa en man i sina bästa år. :D
Pris någonstans mellan 2 och 3 tusen.
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Mopedsug

Inläggav RÖD@nörd 22 feb 2011 21:43

tompas11 skrev:Har faktiskt en på gång, som jag ska åka och titta på när utetemperaturen blir lite mera mänsklig.

Nämen tompas11, när du säger så där vet jag ju faktiskt om en moped på några mils avstånd och situationen är närmast klassisk: Ett litet hus på landet, en äldre man, och en moped ej körd på massor av år som står i ett rödfärgat uthus. 8)

I morgon ska jag skaka liv i Audin och ge mig iväg till varje pris... och kanske, kanske, kanske.....

Hoppas dom rostiga bränslerören håller för jag har inte bytt dem än och i kväll är det 15 minusgrader ute så det blir ingenting av med det. Fy vad jag är trött på vintern nu. De senaste dagarna har det varit envisa snöbyar som drivit in från Östersjön så nu är marken helvit igen.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1705
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Mopedsug

Inläggav PowerMizer 23 feb 2011 00:09

tompas11 skrev:Undrar om det smittar RÖD@nörd eftersom även jag drabbats.
Vad ÄR det här??? Moppevirus?! :lol:
Jag hade en moped som troligen härstammade från militären eller något liknande. Den var helt kamouflagefärgad, fälgar och rubbet. Sadeln var av tjockt svart gummi. Insuget mynnade uppe vid pakethållaren bakom sadeln.

Originalmotorn bytte jag mot en modernare med 3 växlar och kickstart. Förgasare, insug, cylinder och topp fick en lättare översyn. Andra tjocklekar på topp- och cyliderfotspackningen hörde till översynen. Kolven anpassades både vid kolvtoppen (kanalerna) och nere vid insugsröret. Dreven byttes och en egen slutdämpare med lämpligt mottryck byggdes av en korvburk och en hydraulkoppling.
75 km/h i snitt på 7 mils resa!

Den var stadig som tåget och gick klanderfritt. Inte en loppa, aldrig en trasig kolv.... Den bara fungerade!

Det var en 1959 års Zündapp Combinette S 423... 8)

Tyvärr har den bytt ägare, men den kan vara kvar i Ö-vik...
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3800
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Mopedsug

Inläggav RÖD@nörd 25 feb 2011 05:11

Lycka till med moppeköpet tompas11. :) Jag har aldrig haft någon sådan moped själv men jag minns dem väl. Zündapps motorer går som en dröm och den du visar tror jag var ganska lågvarvig och så där 3.000 r/m vid fullgas. Ingen hets, bara glida fram.... 1-hästarsutförande och en sådan motor blir så gott som outslitlig tror jag. Skulle i så fall vara vevstakslagret som kan ge upp på de äldre motorerna med alumiumvevstake men då ska det vara efter många mil och tuff körning.

I dag måste man ha hjälm vid mopedkörning. Har du någon sådan tompas11?

För några år sedan var det en utförsäljning på en bilskrot några mil från mig. Där hittade jag en moped- (motorcykel-) hjälm av 60-70 tals stuk. Hjälmen kostade 50 spänn och jag knep den av ren reflex. Innan jag var 15 körde jag lite "knattecross" med en hemtrimmad Monark ILO Piano och då köpte jag en SVEMO "potthjälm" sprillans ny. Modellen var utgången så de såldes ut billigt då. Tror jag gav bort den sedan för den hade inget värde. I dag tror jag de däremot är "hårdvaluta".



Gunnar,

Kul du svarade på mopedbilden. Kroons moped du hänvisar till tror jag är en Monarped marknadsförd som en Kroon moped. Monarks i Varberg gjorde så av någon anledning. De kunde heta Marathon, Vimpel, Vici, Erlan m.fl.

Efter en stunds kollande på nätet kan jag konstatera att det från början var en Monarped M54 årsmodell 1956 men det var ingenting jag funderade över på den tiden. Jag vill minnas jag köpte den som en moped där motorn fattades. Mopeden hade haft en 2-växl. Pilot FM504 motor. När jag kollade lite noga så kom jag på att motorfästena var precis desamma som Husqvarnas E-motor (Flintamotorn). Jag råkade ha en sådan 3-växlad motor då som suttit på en Monarks 3-hjulig transportmoped och den passade precis överallt. Inget behövde ändras på. E-motorerna som monterades på transportmopederna hade primärtransmission med rullkedja istället för tandrem. Det gav bättre hållbarhet men rullkedjan väsnades betydligt mer än tandremmen som var extremt tystgående. I dag finns det sådana remmar på i stort sett varje bil och då som transmission till kamaxel m.m.

Kroons egentillverkade mopeder tycker jag har väldig vacker formgivning. Vissa av de äldre Fram/King mopederna hade liknande vackra former. Varför inte en Kroon K7 Express. Jag mekade med en sådan Express-motor åt en kompis för länge, länge sedan. Har för mig det var en Panter eller något annat hoppande fyrfotadjur som symbol på svänghjulskåpan.


Jag var iväg och besökte farbrorn med mopeden dagen efter. Mopeden fanns kvar och affär blev det också. Är man heltänd så är man och priset var lagom och okej. Det är en Monarped från omkring 1960. Den är inte så mycket gjord av rör utan är mer utförd av pressad plåt. Färgen är gräddvit och grön och alltsammans utstrålar tidigt 60-tal. Kanske inte så mycket till kvalitetsmoped men nostalgikänslan är MAX.


P2230255.JPG
P2230255.JPG (80.04 KB) Visad 9718 gånger

Fotot är tänkt som stilbild och ett minne från köpet. En solig eftermiddag, och fyndet lutad utanför garaget där det upptäcktes för några år sedan. Digitalkamera bör alltid finnas med.

Tänk, framöver kan jag kanske pyssla lite med mopeden här utanför på tomten en solig vårdag. Yippeeee, vilken känsla..... :D

Nej, inga fler nyskicksprojekt, bara lite sådär att den fungerar. Ingen putstrasa. Dammet, smutsen och ytrosten är härmed fredat....

I dag kallas sådant "patina" och har någon form av värde.... :lol:
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1705
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Mopedsug

Inläggav tompas11 25 feb 2011 12:00

Stort grattis och lycka till med nyförvärvet RÖD@nörd! :D

Mopeden ser ju verkligen härlig ut och att döma av bilden är den i orört bruksskick.

Jag avvaktar för närvarande med mitt ev. köp. Kommer inte att åka och titta på den förrän vädrets makter kommit på bättre tankar och solen börjat värma så där skönt som den bara kan framåt våren. Eja vore vi där!

Hjälm har jag, inte en sådan där integralhistoria utan en öppen typ i glasfiber och svart till färgen.
Har ju tidigare ägt några MC. Det började med en NV från -54 med 125 kubiksmotor. Därefter blev det inköp av en Norton Commando S 750cc årsmodell -69. Sedan föll min blick på en Yamaha TX 750-73 som var till salu för det facila priset 2500kr, vilket var omöjligt att motstå. Det låga priset berodde på att endast fyran och femmans växlar gick att få i. När hojen väl var hemma så monterades transmissionskåpan bort och jag kunde konstatera att det endast var en liten skruv som lossnat och som var orsaken till trubblet med växlarna. Yamahan var av en ganska ovanlig modell, det såldes endast 200ex i Sverige. 2 cyl 4-takts twin.

Sedan hägrade fordon med två hjul till och motorer med mera muskler. Amerikanska bilar med V8 motor blev det för hela slanten. Under den rådande bensinransoneringen kom jag över en Oldsmobile F85-65 med en V8-motor på 330 kubiktum, till ett lågt pris. Bilen bogserades hem eftersom den inte var körbar på grund av en trasig topplockspackning. Denna bil fixades till och blev i min ägo tre år innan den såldes och en Oldsmobile Cutlass Supreme -69 inhandlades. Hade även denna bil i tre år innan den såldes. Och nu åker man Volvo...
Senast redigerad av tompas11 02 mar 2011 12:46, redigerad totalt 1 gång.
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Mopedsug

Inläggav RÖD@nörd 01 mar 2011 04:09

Kul höra dig berätta gamla minnen tompas11, man ska ju ha lite tur någon gång också som du med Yamaha TX750 motorcykeln.... Vill också minnas det var aluminiummotor på Oldsmobile F85. Var det så? Inte så vanligt på jänkebilar kanske. Man förväntar sig en jättelik motor i äkta gjutjärn under den likaså jättelika motorhuven...

Hoppas du köper mopeden och ger dig av på lite småturer hit och dit. När jag var i mopedåldern brukade jag om somrarna åka iväg tidigt på söndagsmorgnar på turer i stan och runt omkring. Fanns mycket att titta på. Bakom SJ:s lokstallar på en personalparkering stod tre svarta Volvo PV A-modell med utslagna rutor och nedhoppade tak. Intressant undersökningsobjekt för en motorintresserad 15-åring... Vad jag säkert minns var att bilarna hade varit i riktigt gott skick innan de blev förstörda.

Ett trettiotal mopeder och ett tjugotal motorcyklar i varierande storlek (mest mindre) hade jag sammanlagt då men mycket lite japanskt. Den enda japanska var en Honda SS50 årsmodell mitten av sextiotalet. Det var en lätt motorcykel och jag var bara 14-15 då så det blev ingen längre körning med den. Minns att motorcykeln var mycket liten, som för pygméer ungefär. Motorn gick fint och krånglade aldrig så något mekande blev det inte med den. Typiskt japanskt kanske......

Såg en moped på Blocket tidigare ikväll.... Har haft en sådan en gång och nu väcks minnen till liv... 8)

http://www.blocket.se/kronoberg/Monarpe ... ?ca=18&w=2

http://213.132.112.100/images/33/3354345764.jpg

Vill ha! Vill ha! Vill ha! Vill ha!

Husqvarna E-motorn var en lyckad konstruktion och den hade framtidens design. Gillar bäst de första med tandrem. De gick så tyst.

Har nu lärt mig att "tandremmen" är en kuggrem av poluretan med stålwire inlägg. Säkert är de remmarna som säljs idag bättre än de som tillverkades då. Ersättningsremmarna var ofta svarta och sämre kvalitet. De tålde inte heller alltid olja. Idag tror jag det kunde varit gummiremmar istället för poluretan.


En tändstiftgänga är dålig på min Audi. Nu funderar jag på att köpa en Helicoilgängsats för M14 x 1.25. Satsen finns i en Blocketbutik för 500 spänn.

Då kan man utifrån gänga upp hålet med gängtappen som medföljer satsen. Därefter gängas spiralen ned med ett verktyg men nu kommer problemet. Längst in (= gängans längd) finns en ände på spiralen som gör att spiralen kan gängas in och som ska brytas av efteråt.

tompas11, eller någon annan, hur gör man för att den lilla biten (av rostfritt stål) inte ska trilla ned i motorns cylinderlopp och förstöra hela motorn?

Lång spetstång kanske går???

Eller bättre förslag?
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1705
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Mopedsug

Inläggav tompas11 01 mar 2011 10:34

Äldre modeller av Olds F85 hade mycket riktigt alumotor, dock inte den modell som jag hade. I den satt det en äkta amerikansk gjutjärnsmotor originalmonterad. Kraftöverföringen skedde med en automatlåda som endast var av tvåstegstyp, gjorde 110 km/h på ettan.

Den där Husqvarna E-motorn kallades den inte för flintamotor?

Det är ju aldrig roligt med trasiga tändstiftsgängor. Går ju att fixa med Helicoil men jag gillar faktiskt Time-Sert bättre, finns bl.a. att köpa hos Wurth. Men om du nu väljer Helicoil så se till att vrida runt motorn så kolven i den aktuella cylindern befinner sig i ö.d. Den lilla tappen på helicoilgänginsatsen kan du ganska lätt suga upp med en dammsugare. Dock krävs det att du monterar en slang med liten diameter på dammsugarmunstycket. Biltema har faktiskt ett tillbehörsset som bör passa som handsken för detta ändamål. http://www.biltema.se/sv/Kontor---Teknik/Dator/
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Mopedsug

Inläggav smidy 01 mar 2011 19:13

@ RÖD@nörd om du bara ska fixa ett tändstiftshål så skulle jag välja detta http://biltema.se/sv/Verktyg/Skarverkty ... iftsganga/ isf blocketbutikens 500spänn så får du gängan fixad för 80kr, men det är klart du kanske får flera/olika gängor i 500kr satsen, i feltemas så är det bara 4st tändstiftsgängor och tillhörande tapp och av bilden att döma så krävs inget fiske i cylindern efteråt, men jag har aldrig testat dessa. helicoil använde jag på en moped när det begav sig, vill minnas att den ville följa med stiftet vid byte...men det kan nog skyllas på en 12-13årig mekaniker :D
smidy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 19 nov 2010 10:08

Re: Mopedsug

Inläggav tompas11 01 mar 2011 20:20

Ja de där Biltemagrejorna ser ju faktiskt ut som Time-Sert så de bör nog funka.
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Mopedsug

Inläggav RÖD@nörd 02 mar 2011 04:44

Tack för tipsen med tändstiftproblemet. Det där med dammsugaren låter vettigt. Själv tänkte jag mig en lösning genom att binda fast en sytråd på delen som ska slås av med en dorn och sedan fiska upp den ur tändstifthålet men nu finns två lösningar som inte motsätter varandra.

Biltemas bussningar är en prisbillig lösning men hur ska man göra för att bussningen inte gängas loss vid nästa tändstiftbyte? Loctite kanske??


tompas11,

Jodå, Husqvarnas E-motor kallades även "Flinta-motorn". Jag tror det associerar till en populär TV-serie på den tiden som även jag gillade då när jag var liten. Hur det riktigt hänger ihop vet jag ej men det skulle vara intressant att få reda på. Förhållandena bakom utveckling och marknadsföring stannar oftast inom fabriken men allt är historia nu så det kanske går att finna någonstans på nätet.

E-motorn tror jag kom till vid ett skede av en fusion mellan "de tre stora" dvs. Monark, Crescent och Husqvarna som sedan blev MCB eller Monark-Crescent bolagen. Vad gäller E-motorn minns jag att det kunde stå både Monark, Crescent eller Husqvarna på motorkåporna.

Den enda missen på E-motorn, vad jag kommer ihåg, var en liten hjärtformad fjäder på den treväxlade fotväxlade som ofta gick tvärt av och då gick det inte längre att växla. Fjädern sitter inne i motorn så den måste plockas ned helt och hållet.

Tyvärr har jag ytterst lite mopeddelar kvar från den tiden. Det mesta åkte på tippen vid en utrensning i början av åttiotalet. Inte tänkte jag då att det skulle bli så populärt igen.

Jag har besökt veteranmarknader i några år nu och kan bara konstatera att gamla mopeddelar bara blir dyrare och dyrare. Under 1990-talet tycktes mopedintresset bli allmänt igen och jag kollade bl.a. in en väldigt tidig Monark med 2-växlad JLO-motor i en loppisbutik. Modellen heter M36 och tillverkades 56-57. Först begärde de någon femhundring men sedan steg priset till sjuhundra har jag för mig. Dumt nog köpte jag den inte utan sålde istället av de mopeder jag hade kvar vilket var några Novoletter, två blå 52-or och två röda 54-or samt en udda fransk moped som hette "Follis". Uttalas: Foll'i. Follis hade en stor utanpåliggande tändspole under främre ramröret. Min Follis hade även vita däcksidor som var populärt för länge sedan. 8)

Jag tror de mopederna finns hos en mopedsamlare idag. Kommer i alla fall med säkerhet ihåg hans belåtna min då vi drog upp mopederna ur min källare. Något som inte alls bekom mig på den tiden.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1705
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Mopedsug

Inläggav RÖD@nörd 02 mar 2011 04:57

Jag blev plötsligt i kväll vääälllldigt sugen på den här boken:

http://www.lafri.se/product.asp?product=2390

"320 sidor i format 17x24 cm.
Rikt illustrerad med 188 svartvita och 281 färgbilder."

Jo, jag tackar jag, 320 sidor och 469 bilder totalt. Priset 275 kr är också helt OK tycker jag. Nyskrivna böcker om sådant här brukar vara riktigt bra. Jag kollade in en liknande bok fastän om cyklar på biblan för några år sedan och fastnade med den på en stol i ett par timmar minst...

Nä, det här köpet blir svårt att hålla sig ifrån...
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1705
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Mopedsug

Inläggav tompas11 02 mar 2011 12:36

Ja boken ser ju verkligen läcker ut.
Finns att köpa lite billigare på Adlibris (205kr)
eller för en tia mer på Bokia.

Måhända är det så med flintamotorn att namnet härrör från dess kantiga form.
Flinta användes ju förr för att göra upp eld och just flintstenen är ju kantig till formen.

Edit.
Tack för tipset om boken, nu är den beställd! :D
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Nästa

Återgå till Fritt forum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst