VÄDRET Kom igen och bara fyll på...

Forum för allt som inte har med övriga ämnen att göra, ett forum för vardagsprat, skoj och spex

Re: VÄDRET Kom igen och bara fyll på...

Inläggav Göran 08 nov 2012 00:30

Den lilla snö vi fått hade nästan helt töat bort, det var bara några fläckar kvar, men säg den glädje som varar. I dag fylldes det på med en halvmeter här i Vilhelmina och det mesta av det på bara några timmar.

48 cm för att vara exakt :wink:
sno1.jpg
sno1.jpg (111.65 KB) Visad 8158 gånger


Jag var ute vid 11-tiden och då gick det bra att köra (Volvon bakom med mindre snö på), men vid 16-tiden såg det ut så här.
sno3.jpg
sno3.jpg (94.06 KB) Visad 8145 gånger


En annan bil på vår parkering
sno2.jpg
sno2.jpg (64.39 KB) Visad 8150 gånger


...och en till.
sno4.jpg
sno4.jpg (70.01 KB) Visad 8152 gånger


Ingen plogning idag, men kanske imorgon, så dem som ville ut fick plöja sig fram.
sno5.jpg
sno5.jpg (73.79 KB) Visad 8152 gånger


Och en film från Stekejokk (maj månad i år)

http://www.dontenter.ru/view.php?video=7LPxc-sqTNw&title=Vildmarksv%C3%A4gen+sn%C3%B6r%C3%B6js+i+maj+2012%21
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: VÄDRET Kom igen och bara fyll på...

Inläggav Karro 08 nov 2012 14:55

O jisses!
Jag är glad att jag inte bor i Vilhelmina. Jag vill gärna ha snöfritt några dagar till.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: VÄDRET Kom igen och bara fyll på...

Inläggav Göran 08 nov 2012 16:21

Snöfritt året om vore det bästa.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: VÄDRET Kom igen och bara fyll på...

Inläggav Karro 08 nov 2012 18:27

Som i skåne då.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: VÄDRET Kom igen och bara fyll på...

Inläggav Karro 08 nov 2012 20:48

Dn spår en varm vinter:
http://www.dn.se/ekonomi/mildare-vader- ... l-i-vinter

Hela 2 grader varmare!
Kanske -30 istället för om det normalt skulle vara -32?
En normalstor villa kostar 33000kr i uppvärmning?
Jisses!
Fast det beror väl på om det är norrbotten eller skåne?
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: VÄDRET Kom igen och bara fyll på...

Inläggav tompas11 08 nov 2012 23:59

Det handlar om medeltemperatur.
Men dom kan spå hur dom vill för egentligen så är det ingen som vet. Ungefär som att spå i kaffesump, sannolikheten för att spådomen ska slå in är lika liten.
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: VÄDRET Kom igen och bara fyll på...

Inläggav RÖD@nörd 09 nov 2012 02:28

Jag är väderpåverkad så väderprognoser kollar jag ofta. För att få en jämförelse har jag nu börja parallellkolla Kalmar med en annan stad och då valde jag Sofia i Bulgarien. Jag började jämförelsen för fjorton dagar sedan och jag kan konstatera vi har ett mycket oroligt väder och klimat här och åtminstone där jag bor. Det regnar, det blåser mest hela tiden varvat med lite sol och svaga vindar någon gång då och då.

I Sofia däremot verkar vädret vara lugnt mest hela tiden. Mer soligt, ibland molnigt och lite regn någon gång ibland. Ja, det vädret tilltalar mig verkligen, jag skulle trivas med det men hur det är för övrigt i Sofia och Bulgarien vet lite om. Det jag däremot vet är att västra Europa är synnerligen kasst om man inte gillar det "växlingsrika vädret" förstås. :mrgreen:
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: VÄDRET Kom igen och bara fyll på...

Inläggav Järnet 10 nov 2012 15:43

RÖD@nörd skrev:. Jag började jämförelsen för fjorton dagar sedan och jag kan konstatera vi har ett mycket oroligt väder och klimat här och åtminstone där jag bor.


:shock: Hur kan man konstatera detta efter bara 2 veckor?
Det sägs att man lär av sina misstag, i så fall är jag ett geni!
Järnet
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 01 maj 2010 10:48

Re: VÄDRET Kom igen och bara fyll på...

Inläggav m_robban 10 nov 2012 16:20

Här i Lund är det en mild höst. Temperaturen går ofta över 10 på dagarna fortfarande.

Idag har jag varit i stadsparken och promenerat i det härliga höstvädret.
DSC_0225.jpg
DSC_0225.jpg (65.11 KB) Visad 8017 gånger

DSC_0226.jpg
DSC_0226.jpg (58.46 KB) Visad 8023 gånger
Användarvisningsbild
m_robban
 
Inlägg: 217
Blev medlem: 27 jan 2009 20:32
Ort: Lund

Re: VÄDRET Kom igen och bara fyll på...

Inläggav Jonas L 12 nov 2012 19:40

Om man jämför stabiliteten ska man vara noga med att kolla på observationerna och inte prognoserna! Det känns som att SMHI ofta lovar regn halva dagen och sol andra halvan, sen blir det molnigt och småregn hela dagen. Om den andra vädertjänsten medelvärdesbildar mer så ser det ut som att vädret är mycket jämnare.
Jonas L
 
Inlägg: 300
Blev medlem: 16 okt 2009 18:10

Re: VÄDRET Kom igen och bara fyll på...

Inläggav Karro 13 nov 2012 10:58

När jag flyttade hit, där jag bor, ville jag flytta till Skåne, fast jag är lite norrlänning, medans min dåvarande sambo var skåning och ville flytta till norrbotten. Så två viljor, han fick mest rätt med snön och kylan, men vi hamnade precis mitt i Sverige, även om det också kallas Norrland. Fast då vi flyttade in var det ändå tillräckligt mycket utbygd att det inte fanns internet ännu.

Ingen kvarvarande snö, myckt med regn senaste dagarna, men i natt frös det till igen.

Drömmen om ett varmare klimat är nog en dröm ändå. Något som aldrig kommer att ske.
Kommer man från en gammal norrbottensläkt (vid namn Tornberg taget av Tornedalen), så får man nog räkna med att generna bestämmer att man ska bo i ett kallt klimat.
Kanske jag ska ta lärdom av mormorsfar, som emigrerade till USA, men sedan emigrerade tillbaka till Tornedalen igen, vilket tydligen är paradiset på jorden, även om jag aldrig bott där och är av första generation som inte har finska som modersmål, och bo någonstans i Norrland.
Är livet förutbestämt för en?
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: VÄDRET Kom igen och bara fyll på...

Inläggav RÖD@nörd 29 nov 2012 21:56

Järnet skrev:
RÖD@nörd skrev:. Jag började jämförelsen för fjorton dagar sedan och jag kan konstatera vi har ett mycket oroligt väder och klimat här och åtminstone där jag bor.


:shock: Hur kan man konstatera detta efter bara 2 veckor?

Nu har dom fått lite lågtrycksbetonat väder över Sofia men det är bara bråkdelar av hur vädret blir här. För det mesta har Sofia den senaste månaden haft 2-3 sekundmeter 8-15 +grader något enstaka regn men mest soligt och precis så skulle jag vilja ha vädret. Lugnt och stilla alltså och inte det där oroliga skitvädret som nästan jämt och ständigt gäckar här och de senaste åren även som somrarna :evil:

För ett par år sedan hade vi en lång diskussion här om vaccineringen mot svininfluensan och jag vill minnas du var mycket skeptiskt inställd och så här i efterhand kan man se du hade alldeles rätt. :wink:

Tyvärr tog jag sprutan själv och läkaren som gav mig den såg det som självklart att man skulle göra det. Än så länge verkar det inte som det hänt nåt men jag ångrar mig ändå och jag tycker det är otäckt det drabbat ungdomar men nu har dom även konstaterat narkolepsin även hos vuxna som fick sprutan... :?
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: VÄDRET Kom igen och bara fyll på...

Inläggav tompas11 30 nov 2012 13:53

Sens moral;
Tag aldrig en spruta om du inte verkligen behöver den. :wink:
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: VÄDRET Kom igen och bara fyll på...

Inläggav RÖD@nörd 30 nov 2012 16:29

Alla sa då att jag behövde sprutan utom Järnet för han trodde det var något lurigt med den! :shock:

Att konstatera efteråt är en ganska enkel sak men att konstatera före det är mycket svårare och inte ens myndigheterna som fattade besluten klarade det. Eller kanske inte klarade påtryckningarna rättare sagt...

Man kan undra om beslutsfattarna tog någon spruta själva :? :wink:
Senast redigerad av RÖD@nörd 30 nov 2012 16:35, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: VÄDRET Kom igen och bara fyll på...

Inläggav tompas11 30 nov 2012 16:32

Jag tycker att det är väldigt skönt att man kan fatta ett sådant beslut själv. :)
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

FöregåendeNästa

Återgå till Fritt forum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 7 gäster