VÄDRET Kom igen och bara fyll på...

Forum för allt som inte har med övriga ämnen att göra, ett forum för vardagsprat, skoj och spex

Re: VÄDRET Kom igen och bara fyll på...

Inläggav tompas11 03 mar 2012 23:51

Du skall väl int åk så dä händ väl int noe...
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: VÄDRET Kom igen och bara fyll på...

Inläggav Göran 04 mar 2012 22:00

Nej, jag följde bara Vasaloppet på TV och det var tillräckligt kritiskt.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: VÄDRET Kom igen och bara fyll på...

Inläggav deepforest 11 mar 2012 20:47

Stormbyar så huset skakar, men masten står stadigt :mrgreen:
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: VÄDRET Kom igen och bara fyll på...

Inläggav Karro 18 mar 2012 13:31

Det har varit tyst på forumet tycker jag.
Här har det varit vårväder några dagar, men nu har vintern gjort en liten comeback.
Fast plusgrader är det ändå ute, även om det ser grått och kallt ut. Så egentligen är det nog vårväder nu också.

I går kväll tittade jag på Venus och Jupiter på himlen, eftersom de båda ska vara synliga väldigt nära varandra. Och helt riktigt, de låg helt ovanför nära varandra. Jag var lite förvånad över hur starkt Venus lyste.Jag försökte ett ögonblick i tanken föreställa mig hur solen under horisonten lyste på den enormt stora avlägsna planeten Jupiter och att det hela kunde ses härifrån. Tanken svindlade och jag kände mig liten och utsatt i världsrymden.
Sedan gick jag till det andra köksfönstret, och där kunde jag se Mars, den röda planeten, som också helt riktigt såg röd ut.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: VÄDRET Kom igen och bara fyll på...

Inläggav RÖD@nörd 19 mar 2012 01:28

Jo, det varit kyligt och blåsigt nu några dagar. Du pratar årstid men jag pratar gärna väder. Dom sa någonstans på nyheterna att det är lågtryck från Atlanten som matas in här och det är precis så jag känner för jag varit däckad några dagar och inte orkat så mycket. Även om det inte blixtrar så är det åska i luften för jag har haft sådan huvudvärk samtidigt. I kväll kollade jag smhi och där såg jag blixtkorsen någonstans i Östersjön över Tyskland och Polen. I mitten av nästa vecka ska dock vädret stabilisera sig och solen och värmen kommer tillbaka vilket jag ser fram emot. I bland känns det för mig som om tiden bara är halv och knappt det, för jag släpar mig igenom kyla, rusk och blåsperioder och sedan lever upp några dagar när det är fint. Tänk om man kunde flytta söderut till sol och värme, undrar om det skulle gå att leva helt då eller det blir för mycket?

Lite har jag dock gjort i helgen, huggit och burit in lite ved inte så mycket, någon halv kubik knappt, för det går inte åt så mycket nu när dygnsmedeltemperaturen tack och lov börjat stiga. Vet inte hur du har det Karro men hoppas du slipper gå upp och elda mitt i natten nu i alla fall. Hur går det med bilen förresten, är den OK nu?
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: VÄDRET Kom igen och bara fyll på...

Inläggav Karro 19 mar 2012 12:45

Normalt vårväder nu. Blåsigt och drar kallt, men ändå lite över noll.
I år verkar det utan tvekan vara ett vindturbinår. Det verkar komma ungefär varannan med blåst och varannan med stiltje. Men som vanligt är det väldigt mycket sol här uppe i södra Norrland. Det maxar på solpanelerna.

Eldandet är ganska lugnt. Nu eldar jag mest på dagen för komforten, och håller varmare än jag brukar på vintern, dvs över 20 grader. Bilen ska besiktigas om 1,5 månader, och den har ingen chans att komma igenom utan mycket svetsarbeten. En ny gammal bil, eller fixa upp den jag har stående bredvid utan motor i?. Det beror på hälsan och hur akut det till slut blir, samt hur mycket annat jag startar igång och hur många stoppbockar jag drabbas av.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: VÄDRET Kom igen och bara fyll på...

Inläggav Emil 23 mar 2012 21:32

Det har varit tre varma dagar i rad nu :D . Värmen sätter fart på växtligheten.

Gräsmattan vid middagstid idag, fredag 23 Mars:
Krokus.jpg
Krokus.jpg (105.51 KB) Visad 8742 gånger


Krokus2.jpg
Krokus2.jpg (161.02 KB) Visad 8742 gånger
Emil
 
Inlägg: 222
Blev medlem: 08 mar 2010 09:01

Re: VÄDRET Kom igen och bara fyll på...

Inläggav Karro 03 maj 2012 08:10

Jag har upptäckt stora areor med tussilago, på min mark, som har spritt sig alldeles av sig själv.
Så, så långt har våren framskridit.

Det blåser något rejält, igår och det fortsätter lite idag. Inte så att taken flyger av, men allt som inte är fastsatt i marken blåser iväg. Jag har städat upp bortblåst för några dagar sedan, men nu har det blåst iväg nya saker. Ställde ut ett trädgårds-kaffe-bord och stolar, men de har blåst omkull allihopa och står uppochner.

Lyckost den som har en vindturbin. Det har varit många blåsiga datar i år, och det kommer nog fler.

Jag tänkte jag var smart, och lade en stor tung matta, med tanke att kväva gräset, där jag tänkt anlägga odlingar senare. Men den mattan har blåst ivåg, även om den var fruktansvärt tung. Flygande matta?
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: VÄDRET Kom igen och bara fyll på...

Inläggav tompas11 03 maj 2012 19:08

Tur att du inte satt på mattan. :wink:
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: VÄDRET Kom igen och bara fyll på...

Inläggav Karro 14 maj 2012 10:14

Igår var jag med några entusiaster i en radioamatörklubb för att montera några antenner. Där, stående på metalltaket på klubbstuga, högst uppe på ett berg, kändes det riktigt njutningefyllt i solskenet för första gången under året. Fast säg den glädje som varar. När dagen tickade vidare förbyttes det sköna solskenet i kraftiga isvindar, och där på taket med sin milsvida utsikt åt alla håll, men också öppet vindfång från alla håll, kändes det inte s trevligt länge. Det kändes riktigt kallt. Det ven och rasslade i antennerna, och vinden tilltog under dagen. Med tanke på att det är kraftig blåst här numera, nästan storm flera gånger i veckan, kändes det lite oroväckande.

Men ändå, den enda soldagen, som på något vis lovade om bättre väder, förbyttes idag till eländigt, grått ruskigt regnande. Gräset verkar inte bry sig det, utan dricker törstigt av värmen och vattnet och växer oroväckande. Visserligen blir det grönt, men tidglappet mellan att gräset är kort och klippbart med gräsklippare och det lämpligare verktyget är en machete, är mycket kort.
Jag tänker - om det regnar mycket i Maj, kanske det inte kommer att regna i Juni?
Men det är bara en dröm, en tanke, en droppe av hopp.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: VÄDRET Kom igen och bara fyll på...

Inläggav RÖD@nörd 15 maj 2012 00:01

Vanligtvis brukar lågtrycken gå en sydligare bana över södra Sverige men nu tycks även ni längs Norrlandskusten få känna av eländet med lågtrycksattackerna som ligger på rad med sitt ömsom regnande och blåsande. Är det sedan åska med i bilden (som det oftast är utan att det syns) får jag ett h-e med mig själv genom huvudvärk och trötthet. Därför förstår jag om du tycker det är jobbigt.

Då jag är extremt väderberoende lägger jag också vädret på minnet och i år var januari vädermässigt en lugn och skön månad med stabilt väder och väldigt lite blåst. Mars var också fin månad med sol och vackert väder åtminstone här. Sedan kom april svinaktigt kall och blåsig och maj har väl inte varit särskilt mycket bättre tycker jag.

Jag vet inte... men spontant tycker jag vädret har blivit sämre. Det regnar och blåser mer och det blir allt färre dagar under året med "vackert" och skönt väder då man kan trivas ute.

I går söndag var vädret ganska hyffsat men efter allt regnande växer gräset och då startade någon gräsklipparen på förmiddagen. Sedan följde någon annan efter och resten av dagen var en kakafoni av olika motorgräsklippare och motortrimrar. Somliga klipper när gräset växt någon centimeter men jag låter det växa ganska rejält. Därför har jag fått många vackra blommor i gräsmattan som kommit vilt. Visst ska jag klippa gräset men det får nog växa en vecka eller två tills dess. Jag brukar klippa kanske fem sex gånger om året mer blir det inte.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: VÄDRET Kom igen och bara fyll på...

Inläggav Karro 15 maj 2012 11:55

Första dagen jag inte behöver elda för att få vettig inomhustemperatur.

Tog en promenad längs tomtgränsen och finner att liljekonvaljerna är på väg upp ur marken och de stora gula fälten av tussilago är utbytta mot endast enstaka. Jag antar det kan ses som ett tecken på årstidernas framsteg på den här breddgraden.

Under promenaden hittade jag ytterligare en gränssten, så nu vet jag nästan hur min tomtgräns går på den sidan. Jag antar att jag borde gå ut i skogen och markera gränsstenarna med röd färg, eller röd krita, eller något, så man lätt kan se var tomtgränsen går?
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: VÄDRET Kom igen och bara fyll på...

Inläggav tompas11 15 maj 2012 17:28

RÖD@nörd skrev:Jag vet inte... men spontant tycker jag vädret har blivit sämre. Det regnar och blåser mer och det blir allt färre dagar under året med "vackert" och skönt väder då man kan trivas ute.

Eller så är det minnet som sviker.
Det håller kanske inte samma höga klass som det gjorde förr, nu på lite "äldre dar". :wink:
Eller så var det bättre förr...
RÖD@nörd skrev:Jag brukar klippa kanske fem sex gånger om året mer blir det inte.

Fem sex ggr om året :shock:
Nu när växtsäsongen börjar sätta fart så får man allt klippa en gång per vecka.
Kanske man skulle skaffa sig en robotklippare. Då kunde man ju sitta lugnt tillbakalutad under ett parasoll och njuta av en god och rökig maltwhisky och ta några bloss på pipan medan man såg på hur gräset blev klippt. :D
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: VÄDRET Kom igen och bara fyll på...

Inläggav m_robban 15 maj 2012 20:52

RÖD@nörd skrev:Jag vet inte... men spontant tycker jag vädret har blivit sämre. Det regnar och blåser mer och det blir allt färre dagar under året med "vackert" och skönt väder då man kan trivas ute.

Du får sälja av lite skrot och köpa ett vindkraftverk för pengarna så kan du njuta av blåsiga dagar med.
Användarvisningsbild
m_robban
 
Inlägg: 217
Blev medlem: 27 jan 2009 20:32
Ort: Lund

Re: VÄDRET Kom igen och bara fyll på...

Inläggav Karro 19 maj 2012 08:54

Jag har funnit en väderlekstjänst bättre än många andra.
Det är mina katter.
När de inte syns till, för de är ute ur huset, då är det bra väder.
När de är inne och dessutom går mig på nerverna, då är det dåligt väder.
Det verkar som om jag tycker ungefär som katterna, när det gäller vädret.

I dag är det grått, med ingen sol.
Katterna är inne, så antagligen är det vått och läskigt, med fuktighet drypande från luften.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

FöregåendeNästa

Återgå till Fritt forum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

cron