VÄDRET Kom igen och bara fyll på...

Forum för allt som inte har med övriga ämnen att göra, ett forum för vardagsprat, skoj och spex

Re: VÄDRET Kom igen och bara fyll på...

Inläggav RÖD@nörd 30 nov 2012 16:37

Det är inte så j-a enkelt när alla man ska kunna lita på pekar åt samma håll :evil:
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: VÄDRET Kom igen och bara fyll på...

Inläggav Järnet 30 nov 2012 18:04

Ja det är lätt att vara efterklok, eller skrika JAG HADE RÄTT!!! Men det ska jag inte göra.
Det fanns tidigt att läsa att denna "spruta" inte var helt kollad, utan man bara gick på, eftersom man var rädd för viruset. (lite (eller rent av mycket) lobby var det nog säkert också bland dom som ville sälja)
Så här i efterhand är jag mycket glad för att jag själv + några andra som jag lyckades övertala att inte ta den.
Tyvärr var min dotter tvungen att ta den pga sitt arbete, jag sa till henne att säga opp sig hellre än att ta sprutan. (det var villkoret från arbetsgivaren hennes.) Nu så hade hon tur och blev inte sjuk. Jag tycker vi har lärt oss något om detta som väl är. Skulle inte tro att många kommer ta en ny spruta om det inte är akut.
MEN! Om nu någon, som jag intalat att inte ta sprutan, hade fått sjukdomen! Hur hade jag då mått idag?
Sensmoral: Man måste själv avgöra vad man vill göra här i livet många gånger. Det är alltid bra att lyssna på andra, men till sist å syvens är ditt beslut det som gäller i slutändan.
Det sägs att man lär av sina misstag, i så fall är jag ett geni!
Järnet
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 01 maj 2010 10:48

Re: VÄDRET Kom igen och bara fyll på...

Inläggav Göran 01 dec 2012 03:26

Jag tog heller inte sprutan, för jag litade inte på den. Man ska vara lika försiktig med sprutor som man är med gas. Med gas kan det sluta med en smäll och med sprutor kan det sluta hur som helst. :wink:
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: VÄDRET Kom igen och bara fyll på...

Inläggav McB 09 dec 2012 11:17

Kan så här i efterhand säga att jag är väldigt glad att inte ungarna fick den, frugan och jag läste allt vi kom över och tog beslutet att allt inte stod rätt till.
tex så innehöll den skvalen vilket är förbjudet i USA efter deras lilla gulfsyndrom i ett försök att vaccinera mot biologiska stridsmedel.

Nog med det!
30 cm snö ungefär när det sjunkit ihop lite, bara väntar på att nordost vindarna ska svänga in igen så snökanonen från vättern fyller på med mer.
Temperaturen pendlar mellan -5 och -15.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: VÄDRET Kom igen och bara fyll på...

Inläggav smidy 09 dec 2012 12:24

här är det närmare en halv meter snö, -9 när jag steg upp vid 7 tiden nu när solen kommit upp så steg det till -3. passar bra då jag måste göra om och göra rätt på plogbilen (range rover -72), hade dän båda förgasarna igår kväll och rensade på skit då den vänstra börjat flöda lite sporadiskt och den högra gett bränsle i mer sällsynta fall. insuget på en rover v8 är konstruerat så att höger förgasare går till höger sida och vice versa, så en krånlade förgasare ställer till stora problem med motorgången, även när en förgasare slutar ge bränsle...nåja den högra flödande rede sig men den vänstra slutade ge bränsle efter en km vilket resulterar i 4cyl bortfall och lågväxlar ett måste, troligt vis måste det legat skräp kvar i ledningarna. kan tillägga att mekandet sker i blå hallen....eller själva rensningen sker på diskbänken till fruns stora förtjusning :shock:
smidy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 19 nov 2010 10:08

Re: VÄDRET Kom igen och bara fyll på...

Inläggav tompas11 31 mar 2013 09:45

Fortsatt kyla.

England har den kallaste Marsmånaden sedan 1962.
Överdödligheten i Storbritannien är ca. 40000 på grund av kylan.
Tyskarna upplever den femte vintern i rad med temperaturer som ligger under det normala.
Mars månad kommer att hamna 4 grader under det normala och därmed kommer ett 100-årigt rekord att slås.
Dresden har inte haft så kallt sedan 1899, i Berlin var det 150 år sedan de hade så kallt som denna marsmånad.
Våren är 4 veckor försenad.

Växthuseffekt, klimatalarmismn - värmen skulle stiga snabbare än vad vi någonsin trott, snö på vintern var bara att glömma, varma milda vintrar var vad vi skulle vänja oss vid, somrarna skulle bli stekande heta och nederbördsfattiga etc. Allt enligt IPCC:s klimatmodeller.


Nå hur är det då? Går vi mot en ny istid? Ja på lång sikt kanhända, men de kalla vintrarna och de något mindre kalla och blöta somrarna är faktiskt ingenting annat än normala variationer av väder och klimat.
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: VÄDRET Kom igen och bara fyll på...

Inläggav smidy 31 mar 2013 16:00

visst är det vädervariationer vi upplever nu, men lite roligt kan man ha fast man som tompas och jag tror, dvs VÄDER, men när vädret är som det är nu så går "klimatalibanerna":s statistik åt h*lvete, inte så att jag är emot miljövänligt, väntar bl.a på solfångare som drar ut på tiden, beställda och betalade 7 jan, värmer kåken nu med luft/vatten vp när jag inte eldar med ved, alla våra bilar diesel, en subaru som vi kör på ca 0,5 en bmw som vill ha ca 0,6 och bränsle svinet pickupen 0,8, ok man kan tycka vad man vill om diesel/miljö men jag anser att det måste vara bättre att göra av med så lite som möjlig, före subarun hade vi en bora 1,6 bensin den ville ha 0,78 på samma körning/chaufför som subarun (jepp subarun är dessutom awd). pickisen rättfärdigar jag med att den används så lite, just bara när något ska fraktas, men skatten på subarun är mycket högre på subarun än den var på boran (detta gäller finska skattesystemet) och dieselpriset har höjts rejält dom sista åren....japp det är en "miljöåtgärd" miljön blir såå mycket bättre för att vi betalar lite till för att ta oss på jobb :roll: så går talibanernas statistik fel borde det bli mer svårmotiverat med miljöskatter som jag anser meningslösa ur miljösynpunkt, vi måste ta oss på jobb ändå, vi bor i glesbyggd med mycket begränsad kolektivtrafik som inte ens en miljötaliban skulle få att gå ihop i mitt fall då jag börjar jobba 05.30, japp det skulle vara jag och chauffören på den bussen, då måste det vara bättre för miljön att jag tar bilen dom dryga 2 milen, men för det straffas man med höjda skatter pga "klimathotet" :evil:
smidy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 19 nov 2010 10:08

Re: VÄDRET Kom igen och bara fyll på...

Inläggav Göran 02 apr 2013 01:31

tompas11 skrev:Fortsatt kyla.

England har den kallaste Marsmånaden sedan 1962.
Överdödligheten i Storbritannien är ca. 40000 på grund av kylan.
Tyskarna upplever den femte vintern i rad med temperaturer som ligger under det normala.
Mars månad kommer att hamna 4 grader under det normala och därmed kommer ett 100-årigt rekord att slås.
Dresden har inte haft så kallt sedan 1899, i Berlin var det 150 år sedan de hade så kallt som denna marsmånad.
Våren är 4 veckor försenad.

Växthuseffekt, klimatalarmismn - värmen skulle stiga snabbare än vad vi någonsin trott, snö på vintern var bara att glömma, varma milda vintrar var vad vi skulle vänja oss vid, somrarna skulle bli stekande heta och nederbördsfattiga etc. Allt enligt IPCC:s klimatmodeller.


Nå hur är det då? Går vi mot en ny istid? Ja på lång sikt kanhända, men de kalla vintrarna och de något mindre kalla och blöta somrarna är faktiskt ingenting annat än normala variationer av väder och klimat.


Vilken himla tur att vi människor orsakar global uppvärmning, för annars hade vi nog frusit ihjäl nu. :wink:
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: VÄDRET Kom igen och bara fyll på...

Inläggav RÖD@nörd 11 sep 2015 21:25

Jag tar upp en gammal tråd som legat nere ett par år men väder är ju alltid aktuellt så det väl egentligen inget konstigt med det :wink:

Väder är väl även årstider och efter det första halvåret som kändes helt utan årstider så tycker jag andra halvåret hittills känns så mycket bättre. Trots mindre njutbar inledning blev ändå sommaren både behaglig och lång och först nu, in i september känns det som hösten har gjort sitt intåg men här är dagstemperaturerna ändå sommarlika och inte så våldsamt kallt om nätterna heller men höstluften är ändå här och frukten börjar falla till marken.

Hos mig är det ett riktigt fruktår i år, t.o.m päronträdet bär frukt och jag som trodde det hade slutat för alltid eftersom det inte blivit ett enda päron där på över tio år. Kart har det kommit innan men de har bara trillat av efter en tid men trädet har ändå sett okej ut och inte vissnat eller ruttnat vad jag kunnat sett.

Sen är det vad man ska göra av all frukt. Tidigare har jag gett bort men dom börjar bli gamla och orkar inte ta hand om det längre. Men det finns institutioner och samhällsinrättningar, kyrkor och dylikt som tar emot så det kommer ordna sig ändå.

På hösten är det en del pyssel som måste göras och jag håller på och jag håller på och stapla upp ved som legat under bar himmel och torkat i sommar. Nu är det fint väder men förr eller senare kommer höstregnen och då vill man inte ha veden genomblöt för då kan det bli svårt och torka innan vintern.

Förra vintern var lång men snäll, undrar hur vintern kommer bli den här gången? :)
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: VÄDRET Kom igen och bara fyll på...

Inläggav McB 12 sep 2015 13:50

Ja nu är vi nog i brytpunkten vilket innebär att vintern kan bli hur som helst.
Här omkring svänger vintern med 3 - 5 års cykler och sista stora isen på Vättern var 2009/2010 så det är dags nu.
Visst har Vättern varit frusen i mellan men inte helt.

Jag räknar med en lång kall vinter och hoppas på en tidig isläggning så jag slipper ett sånt här år till, vilket var vintern 2010/11.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: VÄDRET Kom igen och bara fyll på...

Inläggav RÖD@nörd 12 sep 2015 22:20

Jodå, vintrarna 2009/2010 samt 2010/2011 minns jag och dom var tuffa båda två. Sen var det nån vinter ett par år innan som också var väldigt ihållande med knappt nån period med mildväder.

Det borde finnas skrivet om det här på forumet och kanske i den här tråden om man bläddrar tillbaka. Nu har de senast vintrarna varit snälla så det kanske blir ändring på det nu :D

Hur som, nu har jag gott om ved i alla fall så jag är redo om det skulle bli en lång kall vinter :)
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: VÄDRET Kom igen och bara fyll på...

Inläggav rolle50 05 dec 2015 10:31

Det är den 5 december 2015
och igår kom Stormen Helga och idag blåser det ännu kraftigt o regnar.Vilket skitväder.Vindkraften går för fullt och det är glädjande.Hoppas på sol och lite torrare väder -1 är lagom //mvh Rolle :shock:
Användarvisningsbild
rolle50
 
Inlägg: 210
Blev medlem: 01 okt 2011 11:45
Ort: Trollhättan

Re: VÄDRET Kom igen och bara fyll på...

Inläggav Bittämjaren 24 dec 2015 10:59

idag julafton morgon kl 9:40 är det 5,4°C varmt hemma hos mig :!:

Det här får mig att tänka på ett år i mitten av 90 talet, 13°C varmt på julafton och 11°C varmt på midsommaren året därpå.
d.v.s. julhelgen var varmare än midsommarhelgen.
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: VÄDRET Kom igen och bara fyll på...

Inläggav tompas11 25 dec 2015 23:10

Nå har det varit varmt tidigare? Jodå visst har det varit så. 1172 var vintern så mild att i slutet av januari grönskade träden och fåglarna byggde sina bon och ruggade i februari. År 1241 var träden fullt utslagna i mars månad. År 1269 så märktes ingen vinter alls. År 1421 blommade träden i mars och vinstockarna i april samt att även krusbären var mogna sagda månad. År 1538 stod träden i trädgårdarna i blom redan i december. År 1585 stod säden i ax vid påsken och år 1538, 1607, 1617, 1650 och 1659 fanns varken snö eller frost. År 1722 stod alla träd gröna redan i februari. År 1863 kunde man i Skåne plocka fullt utslagna tusenskönor redan i februari månad. Så... visst har det varit varmt och varmare tidigare oavsett mänskliga utsläpp av CO2. :D
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: VÄDRET Kom igen och bara fyll på...

Inläggav RÖD@nörd 27 dec 2015 02:29

herregud vilket minne du har :shock:

Jag minns bara vintrarna 2009/2010 och 2010/2011 som var både ihållande och kalla som f-n och på morgonen fick jag knacka hål i isen på vattenhinken i köket för och kunna få lite varmt kaffe och värma mig med :lol:

Ha ett gott slut på året och Gott Nytt år och det gäller förstås alla som läser här :D
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

FöregåendeNästa

Återgå till Fritt forum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster