Sida 6 av 7

Re: min_bil (Ådi)

InläggPostat: 04 jun 2011 04:53
av Karro
Bensinen brinner inte utan syre dvs. luft. Inte vätgas heller. Det är blandningen med luft som är farlig.

Re: min_bil (Ådi)

InläggPostat: 04 jun 2011 10:35
av RÖD@nörd
Karro skrev:Bensinen brinner inte utan syre dvs. luft. Inte vätgas heller. Det är blandningen med luft som är farlig.

Jovisst... men hur är det när bensinen börjar ta slut och pumpen börjar suga luft blandad med bensin?

Borde bli en stor smäll men det kanske inte är tillräckligt med luft???

Tack deepforest förresten... det verkar vara ett bra råd. Tvåtaktsolja har jag kvar i flaskor. Nuförtiden köper man ju tvåtaktsbensin färdig i dunkar, s.k. "akrylatbensin", i alla fall gör jag det. Jula är billigast på det här i Kalmar. En stor trädgårdsfirma har satt upp en pump där man kan köpa som på mack men jag har inte kollat priset än. Har bestämt mig för nu att jag ska köra akrylatbensin även i gräsklipparen. Man är alltför nära avgasutsläppet....

Re: min_bil (Ådi)

InläggPostat: 04 jun 2011 12:13
av tompas11
Ingen fara när pumpen börjar suga luft eftersom luften i tanken innehåller ett överskott av bensinångor, alltså finns det inte tillräckligt med syre för att något ska hända.

Tvåtaktsolja är en gammal och beprövad metod, även en skvätt diesel är bra för att hålla bränslesystemet rent.

Re: min_bil (Ådi)

InläggPostat: 04 jun 2011 12:17
av deepforest
Bensinen brinner inte utan syre dvs. luft. Inte vätgas heller. Det är blandningen med luft som är farlig.


Jag brukade roa mig med att skrämma sk__ten ur mina kompisar....
När jag tankat mopeden full så tog jag en tänd tändsticka för att "titta" om det var någon bensin i tanken :twisted:
Gissa om det blev tomt omkring mig......

Sen lyckade jag tömma en hel by! Jag skulle löda ett hål i en tank och fyllde upp den till locket för att det inte skulle smälla... Det kokade rätt bra...... :roll:

Tyvärr blev det ingen resa till dig "Röd" Jag hade gärna hälsat på, men det får bli en annan gång.

Re: min_bil (Ådi)

InläggPostat: 06 okt 2011 22:47
av RÖD@nörd
Nu har jag tagit mig an bilen igen. Den har stått stilla i över tre månader. Nyare bilar med skivbromsar tål inte att stå stilla en längre tid ute. Kör man sedan igång dem då rasslar det i bromsarna, skivorna rostar, och beläggen kan rosta fast. Det är dåligt tycker jag.

I går tog jag bort bränslepumpen ur tanken som jag måste tömma först. Det går därför inte fixa med pumpen utmed en vägkant någonstans.... Pumpen är cylindrisk och i hela botten finns en silduk, just på den här verkade det vara i flera lager. Silen var full av fin gråaktig ävja. Aha, tänkte jag, kanske det är felet, blåste ren silen och monterade alltihop igen. Provkörde någon mil framåt midnatt och allt syntes att fungera.

I dag på morgonen skulle jag köra till Karlskrona och bl.a. titta på militärmuseet, Rosenbom och Amiralitetskyrkan. På vägen skulle jag också hämta upp ett cykelhjul jag köpt på Tradera. Hade bestämt tid att möta killen på en bensinmack.

Jodå, jag passade tiden väl och kom dit så där 09.10, vi hade sagt mellan 09.00 - 09.30. Jag såg killen stå med hjulet vid macken när jag kom fram och precis framför killens ben och fötter började bilskrället hosta, hacka och stannade plötsligt. Jaha, tänkte jag, felet är inte lagat. Jag blev orolig och nervös och mötet med killen blev kort men han tittade omtänksamt på mig innan han drog iväg med sin bil. Jag gick där och vankade och funderade någon halvtimme, verktyg hade jag med mig men vad göra med dem när pumpen är i botten av en tank halvfylld med bensin.

Ja, jag försökte starta igen och bilen drog igång. Jag körde några kvarter i samhället och det tycktes funka så jag drog hemåt istället för till Karlskrona. Jag kom någon mil och bilen började hosta, hacka och sedan stanna. Typiskt är att bränslepumpen börja väsnas mer och mer innan motorn stannar. Bränslepumpen kan också gå upp och ned i varv. Det finns inget dröjsmål mellan bränslepump och motorn. Båda reagerar samtidigt.

Ja, så där höll det på hela vägen hem. Jag fick stanna ett tiotal gånger ungefär. Det kan var väldigt otäckt eftersom motorn bara lägger av. Tänk dig du är på en 2-1 väg i enkla filen och bilen bara stannar. Vad gör du då? :shock:

Eller mitt i en hårt trafikerad rondell? :roll:

Nä, det här är inte kul alls. :|

I morgon ska jag lyfta ur pumpen igen och kolla silen. Har den blivit igensatt på nytt? Eller är det fel på pumpen??

Det är konstigt att bilen funkar igen efter den bara fått vila en stund.

Jag känner killar som har bilskrot och har fått låna hem en pump men nu när jag kollat numren på pumpen via google så visar det sig den är till en 1.8 liter fyra istället för min 2,2 liters femma.

Ja, det krabblar och det krånglar...

Om det är det felet vet jag inte men man ska aldrig hålla på med gammal bensin tappad ur bilar och hälla i en "modern" bil med insprutningsmotor. Vinsten kan istället vändas tvärt mot en krånglig och kostsam förlust. Gammal bensin passar bättre i en likaså gammal sketofontraktor där den inte kan göra någon större skada.

Nu vet jag inte säkert om det är den gamla bensinen jag hällde i tanken i våras men det är inte uteslutet. Sån't som varit i dunkar och fat kan man aldrig veta om det är riktigt rent.

Nu har dom fått in en precis likadan bil som min på skroten, fastän den är betydligt bättre och finare än min. Verkar inte gått så många mil heller. Bränslerören var som nya på dem, ska jag köpa dom också???

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Lägga pengar på gamla bilar är egentligen bortkastat om man inte riktigt säkert vet man kan behålla bilen gångbar några år framöver.

Egentligen vill jag ha en enkel bil som håller bra och som jag kan reparera.

Finns det sådana bilar idag?

OBS! Inga bensinslukare tack!

Re: min_bil (Ådi)

InläggPostat: 06 okt 2011 23:15
av tompas11
Kan bara berätta hur jag skulle göra.
Töm tanken på den gamla soppan.
Demontera pumpen och gör rent silen - återmontera.
Byt bränslefilter.
Slå i ny fräsch soppa i tanken, tillsätt gärna lite diesel också.

Vad ska dom ha för bränslerören?
Ska du behålla bilskrället så kanske det är idé att köpa både rör och pump från bilen på skroten.

Bromsskivor rostar snabbt om bromsarna inte används. Detsamma gäller för trumbromsar.
Även bromskolvar i bromsok och hjulcylindrar kan kärva efter att de stått oanvända.
Inte mycket att göra åt, naturens gång så att säga...

Tips om lättmekad bil som dessutom håller bra, blir självklart Volvo 700/900-serien.
Tråkig? Ja kan hända, men man tar sig från A till B.
Bensinslukare? Visst den drar kanske lite mer bränsle men det har man igen på att den är lätt att jobba med och att ev. reservdelar är billiga och lätta att få tag i.
Audi har ju aldrig varit kända för att ha billiga reservdelar.

Re: min_bil (Ådi)

InläggPostat: 06 okt 2011 23:50
av RÖD@nörd
Bra tompas11!

Jag studerar dina råd... :wink:

Törs man fotografera ned i tanken med en digitalkamera med blixt eller säger det "poff"....

..... och jag finns inte mer? :shock:

Re: min_bil (Ådi)

InläggPostat: 06 okt 2011 23:55
av tompas11
Jag skulle inte prova i alla fall. Inte ens med en röd Minolta! :mrgreen:
Lys ner i tanken med en ficklampa i stället så ser du om det är mycket sörja på botten.

Re: min_bil (Ådi)

InläggPostat: 07 okt 2011 00:02
av RÖD@nörd
OK! Det blir ficklampa då... Det dumma är att det finns en stor plastmoj i botten av tanken så man inte ser själva tankbotten. Jag tror det är något skvalpskydd eller så.


tompas11 skrev:Tips om lättmekad bil som dessutom håller bra, blir självklart Volvo 700/900-serien.
Tråkig? Ja kan hända, men man tar sig från A till B.
Bensinslukare? Visst den drar kanske lite mer bränsle men det har man igen på att den är lätt att jobba med och att ev. reservdelar är billiga och lätta att få tag i.
Audi har ju aldrig varit kända för att ha billiga reservdelar.

Jag håller med. Körglädjen spelar det mindre roll eftersom jag kör så lite ändå... Jag vill hellre ha en packåsna.

Vovlov 245 med B20 motor.... 8)

Garanterat driftsäker.... :D

Re: min_bil (Ådi)

InläggPostat: 07 okt 2011 03:22
av Karro
Egentligen vill jag ha en enkel bil som håller bra och som jag kan reparera.
SAAB V4?

Re: min_bil (Ådi)

InläggPostat: 07 okt 2011 09:41
av deepforest
Jag har arbetat med bilar hela mitt liv och har den erfarenheten att det inte spelar så stor roll vad man har. Ok, vissa är bättre som T.ex Toyota, Subaru, SAAB, men det beror nog mer på ägaren. Den Audin som du har är en riktigt bra bil. Efter -93 slutade Audi bygga bra bilar och efter -02 började Ford bygga bra!!!
Håll igång Ådin du.

Re: min_bil (Ådi)

InläggPostat: 07 okt 2011 11:14
av tompas11
Tycker nog att franska bilar inte är någon höjdare direkt, inte italienska heller för den delen.

Re: min_bil (Ådi)

InläggPostat: 07 okt 2011 19:44
av tompas11
Efter att Volvo och Ford börjat samarbeta så har kvaliteten på Volvo sjunkit radikalt.

Re: min_bil (Ådi)

InläggPostat: 08 okt 2011 02:10
av RÖD@nörd
I dag har jag varit på bilskroten. Det är hyggliga killar jag känner väl. Nu har jag bränslepump, bränslerör och några fler prylar hemma. Jag fick också vara med på fredagsfikat med kaffe och pariserbulle. Jo, man tackar....

Nej, ingen Volvo 245 sa killarna på bilskroten. Det är riktiga rostburkar menade dom. Nyare bilar rostar mindre säger dom. De rekommenderade Volvo 945 med B230 motor som en enkel, rejäl och pålitlig bil som håller bra. Problemet är bara att många vill ha de bilarna så de är svåra att få tag på.

Fick också veta att gamla pickup bilar är oftast dåliga köp. Ramarna rostar sönder på den sortens bilar. Ramarna är helt enkelt inte tillräckligt rostskyddsbehandlade från början. Mycket av gamla pickup bilar går också på export till Afrika och sådana länder sa dom.


Ja deepforest, det blir till att försöka hålla igång Audin för jag har helt enkelt inte pengar till någon annan bil. Därför blir det ingen SAAB V4 Karro, annars skulle jag inte ha något emot en sådan. Det är ju också solklara veteranbilar idag. Jag knäppte en sådan på bild utanför IKEA med min nya kamera häromdagen....


Och så var det där med bränslepumpen.... Det är inte så många år sedan den byttes ut och det var hos Bernts Bil El förresten. Det är en kraftig Boschpump och borde väl hålla längre än några tusen mil eller???

Ja, nu ska jag i alla fall byta och se vad som händer. Slänga tjugofem liter bensin bär emot och är dessutom besvärligt. Jag har funderat om det går att sila bensinen genom ett par kaffefilter, vad tror ni om det?

PICT0012.JPG
PICT0012.JPG (100.36 KB) Visad 10214 gånger

Re: min_bil (Ådi)

InläggPostat: 08 okt 2011 07:46
av Gunnar lindgren
Röd har du ett sämsskinn lägg det i tratten användes förr när dom tankade helikoptrar och små flygplan.