min_bil (Ådi)

Forum för allt som inte har med övriga ämnen att göra, ett forum för vardagsprat, skoj och spex

Re: min_bil (Ådi)

Inläggav PowerMizer 16 nov 2010 22:28

tompas11 skrev:Har lite problem med mina insprutningsventiler, bilen rycker lite vid 50-60 km/h.
Min Snabel rycker också på lägre varv. När jag fick den så hade den stått i tre år, så jag slog i lite 2-taktolja första tankningarna och den blev bättre. Sen har jag bytt rotor, lock, kablar och stift. Vidare har jag justerat CO'n på gehör. Nu tar den ca 0,8 och går relativt bra, men min fråga är: Är det värt besväret att lyfta på spridarna och kolla spridarbilden? Den rycker bara liite. Det är ju inget stort jobb, men det är kallt ute! (-18 nu)
Sen har jag inte gjort det förut, men en gammal balja att lägga dom i medan man lyfter mätskivan ska väl räcka? Eller blir man duschad? :P
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: min_bil (Ådi)

Inläggav tompas11 16 nov 2010 23:13

Nejdå, du blir inte duschad. :D
Går bra att göra som du skriver, dock skulle jag inte göra det i minus 18 grader. Brrr...
Vänta tills det blir varmare men det blir det kanske inte i år...

Lite tvåtaktsolja i bränsletanken är ju gammalt och beprövat. Det ger insprutningsventilerna lite smörjning.
Sedan finns det ju andra produkter att slå i tanken t.ex. spridarrengörare men det går faktiskt lika bra med lite diesel.
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: min_bil (Ådi)

Inläggav PowerMizer 16 nov 2010 23:49

tompas11 skrev:Vänta tills det blir varmare men det blir det kanske inte i år...
Kanske inte... :lol:
tompas11 skrev:Sedan finns det ju andra produkter att slå i tanken t.ex. spridarrengörare men det går faktiskt lika bra med lite diesel.
Ja, jag slog i en burk spridarrengörning, men det är ju så himla dyrt... Jag ska pytta på nån liter diesel och testa, det var ett bra tips!

Sen är det nog på Saaben som på RÖD@nörd's Ajudi: lite tjuvluft här-o-där... Jag ska följa tråden noggrant så att jag kan fixa tomgången till sommaren, för nu är det lite hit-å-dit med den. Jag har i alla fall slitit bort ventilen på slangen till fördelaren och satt en ny (hel) slang dit. Sen läcker bromsservon tom på 2 sekunder, och det är ju ingen höjdare heller... :roll: Jag vill helst inte byta den, men... :(
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: min_bil (Ådi)

Inläggav RÖD@nörd 17 nov 2010 00:12

Tack för värdefull information. :D

Har för mig jag nyligen läste att NOx (kväveoxider) bildas vid hög förbränningstemperatur och att man då kan minska de utsläppen med att sänka förbränningens topptemperatur (peak) genom att återföra en viss mängd avgaser tillbaka in i motorn. Det ska visst vara EGR-ventilens funktion. Det sitter en sådan ventil på min bil men det var inget som bilprovningen kollade och den lär säkert vara både täppt och fastkärvad.

Med högre temperatur brukar följa fullständigare förbränning. Kan då bensinförbrukningen sjunka något då efter en höjning av tändläget?

Har nu provkört bilen med 12 graders förtändning och jag kan inte få den att "spika" vid gaspådrag trots jag använder 95 blyfritt.

Läste på en amerikansk sajt de brukar testa genom att köra uppför en hög backe. Kanske det inte går att prova det här som man gör med förgasarmotor med att bara trycka plattan i mattan på hög växel.

Snabel... SAAB? :lol:

Hade också idag tanken att prova spridarna empiriskt... och då vrida ut rör och slang över stänkskärmen och rikta den ned i en galvad hink men undrade också om man då skulle bli duschad...

Just nu är det runt "nollan" och lugnt här, ingen blåst, så lite biljobb utomhus borde kunna gå, även om det känns lite trööögt att sätta igång, men vid minus 18 grader... Ja, då får det nog vara tills det blir lite varmare... men då jag var yngre kunde jag göra en motorservice i full snöstorm... :mrgreen: Nästan full snöstorm i alla fall.... :oops:
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: min_bil (Ådi)

Inläggav RÖD@nörd 17 nov 2010 02:08

PowerMizer skrev:...Jag ska följa tråden noggrant...

Känn dig varmt välkommen PowerMizer! :P

tompas11 skrev:Min bil drar under litern, mer exakt än så har jag inte kollat.

Så här är bensinförbrukningen på min bil (Audi 100 Avant -87 138 hk motor) enligt instruktionsboken:

(Liter per mil)
Stadskörning 1,16
Landsvägskörning 0,76
Blandad körning 0,98

Tyvärr är vägmätaren trasig så jag har inte kunnat kolla så noga själv. Verkar vara ett vanligt fel på Audi:s av den här sorten som gått många mil. Vägmätaren har stannat vid 434886 km och det var med förra ägaren och något tiotal år sedan...

Bra tips med startgas på motorn vid tomgång för att konstatera vacuumläckor. Det knepet kände jag inte till. Har istället kollat genom inspektion. Vid läckage, åtminstone i närheten av vevhusventilationen, brukar ge oljespill...

Har hittat en intressant bild. 20 hästar vid 1000 r/m... 8) Verkar bra "vrid" också... Kan dock inte utläsa hur mycket...
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: min_bil (Ådi)

Inläggav RÖD@nörd 17 nov 2010 19:49

Lite seeegt nu. Känns som förkylning i kroppen (trött), 4 grader plus ute, lite småblåsigt och becksvart. Ett regnväder ligger på lur i söder men verkar dessbättre inte röra sig häråt. Den här årstiden är inte min favorit... :evil:

Har nu letat fram en adapter i form ett spridarrör till en liten 1 cyl. dieselmotor (högvarvig), som via en nippel passar mellan bilens spridare och spridareprovaren. Spridaren kommer peka åt tokigt håll men jag vill inte böja röret heller. Nu ska bara manometern bytas ut.

En fråga är om jag ska använda bensin eller fotogen i provaren. Fotogen har jag hemma men bensin måste jag iväg och köpa (går ej få ur bilen och gräsklippardunken var tom).

Kläckte precis en idé att jag med spridarprovaren även kan provtrycka bränsleledningarna och se om de pallar för t.ex. 15 bars tryck.

Har suttit i stugvärmen och samlat krafter (=datortitteri) så kanske dags att göra ett försök nu.

Kan bli något nytt här om saken senare i kväll...
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: min_bil (Ådi)

Inläggav tompas11 17 nov 2010 21:06

Här är det -3 och fuktig luft, träd och ting är täckta med rimfrost. Faktiskt ganska vackert om man slipper vara ute.

Om du bara ska titta på spridarbilden så duger det nog med fotogen.
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: min_bil (Ådi)

Inläggav RÖD@nörd 17 nov 2010 21:50

tompas11 skrev:Här är det -3 och fuktig luft, träd och ting är täckta med rimfrost. Faktiskt ganska vackert om man slipper vara ute.

tompas11, det låter som du redan känner julstämning... :P Jaa, det är faktiskt bara en dryg månad till julen. Låter rimligt med temperaturen också för du är väl ungefär halvvägs till Vilhelmina sett från här...

Gick inget vidare att vara utomhus ikväll för jag började genast frysa. Är nog inte riktigt bra tror jag. Istället sitter jag nere i pannrummet (varmt) och skrapar bränslerör med kniv och stålborste. Adaptern funkar inte heller för det var fingängat på bilen men det löser jag senare.

Jag tror PowerMizer har en poäng med "spridarbild" för det visade sig att när jag skulle blåsa ur en ledning med spridare monterad från bensin så kom det liknande "pissestråle" ur spridaren. Borde varit "dusch".

Spridarna verkar inte vara isärtagbara så jag hoppas finna fem som funkar av de tio jag nu har.

Rören som jag köpte på skroten var tyvärr inte perfekta men i alla fall bättre än dem på bilen. Jag skrapar dom rena noggrant nu och så får jag sedan pensla dem med lite olja då och då.

tompas11 skrev:Om du bara ska titta på spridarbilden så duger det nog med fotogen.

Tack för tips!
Jag provar med fotogen. Bensin är inget vidare att ha och göra med.

Kanske du skulle kolla dina spridare också?

En apparat kan inte vara så svårt att göra med en liten kolv av något slag... eller bara tryckluft i en liten stålbehållare fylld med lämplig vätska...
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: min_bil (Ådi)

Inläggav PowerMizer 17 nov 2010 23:35

I förmiddags passerade jag gammelsaaben med mobilen i fickan, så jag startade telefonen och knäppte några kort.
Varför jag knäppt dom vet jag inte riktigt. Kanske för att visa hur en gammal Saab ser ut efter ett par år som ny i Sthlm och sen bara Lapplands-mil...
Foto 0828.jpg
Foto 0828.jpg (67.14 KB) Visad 7968 gånger

Om man tittar brevid tomgångsskruven (rakt ovanför spjällaxeln) så ser man två slanganslutningar. Där är det inte så bra, jag har pluggat ena med en backventil och den andra hade jag stoppat en liten kvist i, men den har trillat bort.

Foto 0829.jpg
Foto 0829.jpg (60.24 KB) Visad 7938 gånger

Här ser man styrtrycksventilen och tillsatsluftsliden (om jag minns rätt).

Foto 0830.jpg
Foto 0830.jpg (70.35 KB) Visad 7931 gånger

Här syns spridarna och kallstartsventilen (en turkos ring under banjokopplingen).

Foto 0831.jpg
Foto 0831.jpg (48.16 KB) Visad 7968 gånger

Jag visste faktiskt inte om det, men det finns rost i motorutrymmet!

När jag konstaterat att jag äger en ROSTIG Saab så tappade jag modet, såg ut över de novembersolsbelysta omgivningarna och bestämde mej....
Foto 0833.jpg
Foto 0833.jpg (71.32 KB) Visad 7926 gånger

-Nu är det dax att gå in i värmen och lägga på i kaminen, sen blir det kaffe!
Foto 0836.jpg
Foto 0836.jpg (47.33 KB) Visad 7944 gånger


Nu har jag tack och lov kommit över rosten, men nu stötte jag på detta:
http://www.panaceauniversity.org/Hydroxy%20Boosters.pdf
Kanske läge att fixa upp Snaabeln, bygga en sån och sen åka lite billigare?! På något vis tror jag att det kan funka.
Gällivare-Tony vet nog mera om sånt, gissar jag. :wink:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: min_bil (Ådi)

Inläggav RÖD@nörd 18 nov 2010 02:26

Lite kommentarer till dina bilder...

Norrlandkörda bilar brukar vara bättre. Tror inte det används vägsalt i samma utsträckning som här. Har du förresten någonsin hamnat efter en saltningsbil "där uppe"?

Bild 1:
Nu förstår jag vad du menar med "tomgångsskruv med låsmutter". Det är ett annat utförande på min bil utan låsmutter och med ett mejselspår i ett hål.

Trodde först du menade stoppskruven för spjället och den ska man inte röra av den orsaken då den endast har uppgiften att skydda spjäll och spjällhus från slitage.

Ser att du har bränsleledningar av nylon. Nylon rostar inte. :lol:

Det där med vacuumslangarna hade jag kollat upp för det brukar vara styrande funktioner. Till min bil har jag hittat ett komplett schema över vacuumsystemet på nätet. :) Vacuumledningarna har olika färger så de lättare går att identifiera och följa upp. Kan vara så på din bil också.


På min bil är styrtrycksventilen (bränsletrycksregulatorn) både temperatur, elekriskt (via bimetall) och vacuumstyrd. Det senare för accelerationsberikningen tror jag och det förra för rätt bränsle/luftblandning vid start och under uppvärming. I Bosch:s egen broschyr kallas ventilen för "Warm Up regulator".


Bild 2:
Jo, du ser rätt. Jag undrar bara om tomgångsstabiliseringsventilen som du/SAAB kallar "tillsatsluftsliden" justerar luftmängden genom pulser eller om den fungerar så att den öppnar mer eller mindre?


Bild 3:
Spridarna på din bil ser mycket lättåtkomliga ut. Kallstartventilen är blåmärkt precis som min och kallvattenläget på handfat och dusch inne på toa...

Bild 4:
Ack min vän, det ser faktiskt genomrostat ut... och på bärande del dessutom... hua, hua... Är inte bilen galvad???

Biltillverkare som inte rostskyddar sin produkt tillräckligt får nog faktiskt skylla sig själva om det börjar gå dåligt med försäljningen...

Här är bra med konkurrens. Det som inte håller måttet ska . :twisted:

Bild 5:
Åhhh... lite novembersol... :P

Bild 5:
Ser gött ut faktiskt.... 8) men snälla du....15 minusgrader redan... Brrrr.... så kallt....
(Det kom faktiskt lite snö här nere i oktober, inte just vid kusten men en bit inåt, men den försvann sedan.)

Rosten tror jag du fixar... och det kanske bara är just där.

Bilplåtslagare brukar säga: Ähh... lite rost är väl ingenting... bara motorn är okej... :roll:
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: min_bil (Ådi)

Inläggav Karro 18 nov 2010 10:58

En sådan där har jag faktiskt också, men antagligen totalt sönderrostad nu. Jag trodde motorn hade skurit, men långt senare lärde jag mig att det nog helt enkelt var insprutningskrångel. Fast motorn drack väldigt mycket olja, så frisk var den inte. Jag kände mig lurad när jag köpte en "fin" bil. Efter ett tag fick jag intrycket att alla försöker lura en här, när de säljer saker. Fast mina V4:or blev jag inte pålurad. De var istället kap.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: min_bil (Ådi)

Inläggav PowerMizer 18 nov 2010 12:12

RÖD@nörd skrev:Har du förresten någonsin hamnat efter en saltningsbil "där uppe"?
Nej. Tyvärr har vägverket tappat entreprenaden på vägunderhållet. Dom har en tippficka i berget där dom förvarar sanden till vägarna, men den entreprenör som sköter saken nu har sanden ute=saltinblandning i sanden. :(
RÖD@nörd skrev:Det där med vacuumslangarna hade jag kollat upp för det brukar vara styrande funktioner.
Jo, jag ska kolla mera noga. Någon slang går till styrningen av EGR-ventilen, och jag är lite avogt inställd till såna påfund: Varför ska motorn måsta äta sin egen avföring?
RÖD@nörd skrev:Jag undrar bara om tomgångsstabiliseringsventilen som du/SAAB kallar "tillsatsluftsliden" justerar luftmängden genom pulser eller om den fungerar så att den öppnar mer eller mindre?
Inte en susning... Ska jag vara ärlig så trodde jag faktiskt att den gav extra luft vid kallstarter, förhöjd tomgång. En sån lösning finns på gamla hederliga D-jetronic vilket kunde resultera i ett charmigt beteende: Vid vissa motortemperaturer så visste tydligen inte systemet riktigt vad det höll på med, så det reglerade med 2 sekundersintervaller vilket resulterade i att bilen spontant stod och tom-varvade för sej själv! :lol: Det är många som tittat på mina Saabar på tomgång vid korvkiosken som stått för sej själv och "Vroooommmm.............Vroooommmm.............". :mrgreen:
RÖD@nörd skrev:Ack min vän, det ser faktiskt genomrostat ut...
Om du tittar så är det två delar som möts precis där, så jag tror det är lugnt.. Jag ska hacka lite vid tillfälle, men bilprovningen sa inget, och då är jag glad!
Karro skrev:En sådan där har jag faktiskt också, men antagligen totalt sönderrostad nu.
Synd. Jag tycker att dom är hyfsat bra bilar. Saab är ju lite som Ford: alltid är det något litet skitfel på dom. Trots det gillar jag både Saab o Ford av lite äldre snitt.
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: min_bil (Ådi)

Inläggav tompas11 18 nov 2010 21:13

Jahaja, får väl visa hur det ser under huven på en riktig bil då. :D
Den fyrkantiga svarta saken till vänster i motorrummet, ovanför batteriet, är en batteriladdare som kopplas in samtidigt med motorvärmaren.
volvo01.jpg
volvo01.jpg (81.83 KB) Visad 7888 gånger

volvo02.jpg
volvo02.jpg (86.72 KB) Visad 7910 gånger

volvo03.jpg
volvo03.jpg (77.85 KB) Visad 7881 gånger


Kan berätta att jag slagit i 1 liter diesel i tanken och dessutom lite 2-taktsolja.
Detta gjorde susen, nu är ryckningarna ett minne blott. :D
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: min_bil (Ådi)

Inläggav PowerMizer 18 nov 2010 23:11

tompas11 skrev:Jahaja, får väl visa hur det ser under huven på en riktig bil då.
Hmmm...
Snyggt motorutrymme!
En fråga: Funkar pulsairventilerna på din bil?
Min fru hade en 240 (med förgasare), som var svårstartad när den var varm. Efter att jag pluggat EGR och pulsair så startade den alltid på ett "halvvarv", som en gammal amazon! Den 240:in drog 0,82 på långkörning i "lapplandsfart" (~100 km/h i snitt), och under litern annars. Före "reparationen" var den mycket törstigare...
tompas11 skrev:Kan berätta att jag slagit i 1 liter diesel i tanken och dessutom lite 2-taktsolja.
Detta gjorde susen, nu är ryckningarna ett minne blott. :D
Det ska jag testa! Jag ska på affären imorgon (5 mil t.o.r.) så det får bli testrundan.
Den kanske börjar gå bättre på oplogade vägar också: min 2-taktolja är för snöskotrar! :mrgreen: :lol:
Bild

Näe, snö var det ju.....
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: min_bil (Ådi)

Inläggav tompas11 19 nov 2010 00:56

Jodå, både pulsair och EGR fungerar.
Min 2-taktsolja var till motorcykel så nu går bilen som det värsta bambustaketet! :D
Hjulsläpp på alla växlar om underlaget är det rätta. :mrgreen:
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

FöregåendeNästa

Återgå till Fritt forum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster