Re: min_bil (Ådi)
Postat: 15 nov 2010 19:26
Du verkar ha erfarenhet tompas11... är du bilmekaniker kanske?
I dag har jag höjt tändningen till c:a 12 grader i stället för 6 grader som är det avsedda värdet. Tomgångsvarvtalet blev då ganska normalt, c:a 750 r/m, och motorns gång lite "råare". Den kändes också något mer kraftfull än tidigare. Jag provkörde bilen till bilskroten och där inköptes en omgång bränsleledningar till motorn. Det är metallomspunna slangar som rostat betänkligt i ändarna där de är anslutna på rör och nipplar på min bil. Lite tveksamt att köra med tycker jag för en läcka kan ställa till brand i motorutrymmet. Hellre då byta dem innan. Med på köpet blev en omgång reservspridare som sitter där slangen ansluts på insugsröret. Jag har en föraning om att någon, eller flera, kan läcka igenom på min bil och gör den ibland svårstartad varm.
En annan upptäckt jag gjort idag är att det sitter ett litet skjutreglage på blinkersspaken just där man greppar. Vid reglaget står det "Ein - Aus". Precis i spakens ände finns en liten knapp och på den står det "Fix".
Efter fördjupade studier i bilen instruktionsbok fick jag då se att det är en s.k. "Farthållare" d.v.s en funktion att hålla jämn hastighet utan att behöva reglera med gaspedalen.
Jag har haft bilen i fyra år utan att känna till det här. Märkligt....
Så här ser Ådi ut i näbben. Inget skönhet precis men här får funktion gå före finish. De flesta bilarna på skroten ser faktiskt bättre ut under huven än min. Men å andra sidan kan jag inte köpa och byta delar bara för att de är blanka och fina... Visst, jag har i min ungdom målat motorer och lämnat in ventilkåpor till förkromning men det var då det...
I dag har jag höjt tändningen till c:a 12 grader i stället för 6 grader som är det avsedda värdet. Tomgångsvarvtalet blev då ganska normalt, c:a 750 r/m, och motorns gång lite "råare". Den kändes också något mer kraftfull än tidigare. Jag provkörde bilen till bilskroten och där inköptes en omgång bränsleledningar till motorn. Det är metallomspunna slangar som rostat betänkligt i ändarna där de är anslutna på rör och nipplar på min bil. Lite tveksamt att köra med tycker jag för en läcka kan ställa till brand i motorutrymmet. Hellre då byta dem innan. Med på köpet blev en omgång reservspridare som sitter där slangen ansluts på insugsröret. Jag har en föraning om att någon, eller flera, kan läcka igenom på min bil och gör den ibland svårstartad varm.
En annan upptäckt jag gjort idag är att det sitter ett litet skjutreglage på blinkersspaken just där man greppar. Vid reglaget står det "Ein - Aus". Precis i spakens ände finns en liten knapp och på den står det "Fix".
Efter fördjupade studier i bilen instruktionsbok fick jag då se att det är en s.k. "Farthållare" d.v.s en funktion att hålla jämn hastighet utan att behöva reglera med gaspedalen.
Jag har haft bilen i fyra år utan att känna till det här. Märkligt....
Så här ser Ådi ut i näbben. Inget skönhet precis men här får funktion gå före finish. De flesta bilarna på skroten ser faktiskt bättre ut under huven än min. Men å andra sidan kan jag inte köpa och byta delar bara för att de är blanka och fina... Visst, jag har i min ungdom målat motorer och lämnat in ventilkåpor till förkromning men det var då det...