Lite kommentarer till dina bilder...
Norrlandkörda bilar brukar vara bättre. Tror inte det används vägsalt i samma utsträckning som här. Har du förresten någonsin hamnat efter en saltningsbil "där uppe"?
Bild 1:
Nu förstår jag vad du menar med "tomgångsskruv med låsmutter". Det är ett annat utförande på min bil utan låsmutter och med ett mejselspår i ett hål.
Trodde först du menade stoppskruven för spjället och den ska man inte röra av den orsaken då den endast har uppgiften att skydda spjäll och spjällhus från slitage.
Ser att du har bränsleledningar av nylon. Nylon rostar inte.
Det där med vacuumslangarna hade jag kollat upp för det brukar vara styrande funktioner. Till min bil har jag hittat ett komplett schema över vacuumsystemet på nätet.
Vacuumledningarna har olika färger så de lättare går att identifiera och följa upp. Kan vara så på din bil också.
På min bil är styrtrycksventilen (bränsletrycksregulatorn) både temperatur, elekriskt (via bimetall) och vacuumstyrd. Det senare för accelerationsberikningen tror jag och det förra för rätt bränsle/luftblandning vid start och under uppvärming. I Bosch:s egen broschyr kallas ventilen för "Warm Up regulator".
Bild 2:
Jo, du ser rätt. Jag undrar bara om tomgångsstabiliseringsventilen som du/SAAB kallar "tillsatsluftsliden" justerar luftmängden genom pulser eller om den fungerar så att den öppnar mer eller mindre?
Bild 3:
Spridarna på din bil ser mycket lättåtkomliga ut. Kallstartventilen är blåmärkt precis som min och kallvattenläget på handfat och dusch inne på toa...
Bild 4:
Ack min vän, det ser faktiskt genomrostat ut... och på bärande del dessutom... hua, hua... Är inte bilen galvad???
Biltillverkare som inte rostskyddar sin produkt tillräckligt får nog faktiskt skylla sig själva om det börjar gå dåligt med försäljningen...
Här är
bra med konkurrens. Det som inte håller måttet ska
dö.
Bild 5:
Åhhh... lite novembersol...
Bild 5:
Ser gött ut faktiskt....
men snälla du....15 minusgrader redan... Brrrr.... så kallt....
(Det kom faktiskt lite snö här nere i oktober, inte just vid kusten men en bit inåt, men den försvann sedan.)
Rosten tror jag du fixar... och det kanske bara är just där.
Bilplåtslagare brukar säga: Ähh... lite rost är väl ingenting... bara motorn är okej...