min_bil (Ådi)

Forum för allt som inte har med övriga ämnen att göra, ett forum för vardagsprat, skoj och spex

Re: min_bil (Ådi)

Inläggav tompas11 12 nov 2010 12:02

Tror nog att du har en tomgångsskruv, kolla på anläggningsschemorna.
Det första är med lambdareglering och det andra utan.
Är din bil utrustad med kat eller är den utan?

Termotidgivaren begränsar kallstartventilens insprutningstid beroende på motortemperaturen. Termotidgivaren består av ett elektriskt bimetallband som beroende av sin temperatur öppnar eller stänger en kontakt. Vid driftvarm motor är termotidgivaren ständigt öppnad genom uppvärmningen av motorvärmen.

med lambdareglering3.jpg
med lambdareglering3.jpg (35.55 KB) Visad 21842 gånger

utan lambda3.jpg
utan lambda3.jpg (46.21 KB) Visad 21838 gånger
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: min_bil (Ådi)

Inläggav Karro 12 nov 2010 13:08

PowerMizer skrev:I gammelsaaben får man dock ta helt egna beslut, så jag sluter mej till min devis: Det var bättre förr! :P

Bromsar man i en gammelsaab, utan att koppla ur, stannar motorn.
Kopplar man i utan att samtidigt gasa, då stannar motorn.
Fast det är ju sådant man lärde sig i körskolan, och som brukade kallas "lära sig att köra". :D

En rolig sak är att man kan växla ner utan att koppla ur.
Den har också en växellåda med fingertoppskänsla. Dvs. har man inte fingertoppskänsla när man lägger i växlarna, då fungerar det inte. :twisted:
Fast min bil har en trasig växelspak som dubblerar som stöldskydd. Försöker du få in backen, och aldrig har kört en gammalsaab med trasig växelspak, då får du nog garanterat växelspaken i handen och jag kan nog lova att du inte får tillbaka den igen där den ska sitta. :mrgreen:
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: min_bil (Ådi)

Inläggav PowerMizer 12 nov 2010 13:38

Jaha! Det är ju samma system som Saab införde 1975 på 99 EMS! Jag hade 4 st 99:or (99 LE) från 1974 och dom hade L-Jetronic (tror jag det hette). Riktigt enkelt elektroniskt system som var mycket vassare (snabbare) än K-Jetronic. Sen är ju kammarna vassare i LE-motorerna också.

I min Saab 900 sitter det också K-Jetronic. Enkelt och pålitligt system, men lite seegt när man vill iväg, för luftmängdmätaren är ju lite långsam. :D

Jag har för mej att på senare K-Jetronic ska man inte skruva på tomgångsskruven (t.ex. på min 900i från 1986), utan där är det som du säger: nån mysko pryttel som ska sköta det åt en. Jag är osäker på detta, men det går väl att kolla upp.

Karro skrev:En rolig sak är att man kan växla ner utan att koppla ur.
Ja, det är frihjul i din, va? :D Dom gamla 99:orna med Triumph-motor (1,75 och 1,85 litersmotorerna) hade också det.
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: min_bil (Ådi)

Inläggav tompas11 12 nov 2010 14:23

L-Jetronic2.jpg
L-Jetronic2.jpg (53.89 KB) Visad 21812 gånger


Här är schemat över L-Jetronic och som synes har även detta system en tomgångsskruv (9)
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: min_bil (Ådi)

Inläggav PowerMizer 12 nov 2010 15:03

tompas11 skrev:Här är schemat över L-Jetronic
Oj! Jag minns fel, för så ser det inte alls ut på en 99 LE! Där finns ingen luftmängdmätare utan ett vackumdon på innerskärmen!

Det heter D-Jetronic och inget annat!
http://www.aff.aland.fi/insprutning.htm
http://www.hemsida.net/volvo140/d-jetronic.htm
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: min_bil (Ådi)

Inläggav RÖD@nörd 12 nov 2010 19:37

Ojdå.... Här har det börjat hända intressanta saker medans jag varit borta. :D Har idag varit på skroten köpt lite mera bitar... Nu ska här värmas och mätas givare i kastruller på spisen i kväll...

Jag har en känsla av att PowerMizer har rätt i att givaren i fråga är resistiv och inte en "på" eller "inte på" kontakt men mer om det senare.

Det här med givare på Audimotorer är inte så enkelt som man vill föreställa sig. Givarna kan se likadana ut men ha olika funktioner beroende på modell. Även på samma modell kan det vara olika givare beroende på insprutningssystem och liknande. Säkrast är nog att gå på reservdelsnumret i det här fallet. Jag fick i alla fall med mig tre givare från liknande bilar plus en för en fyrcyl. Audi 80 med förgasarmotor. Får se om någon av dem är hel och kan passa. Tyvärr var den här givaren redan tagna på de bilar som mer eller mindre exakt liknar min.

tompas11,

Du inger full respekt hos mig och vi tycks vara på "samma våglängd". :) Jo, det finns en "justerskruv" vid luftspjälllet men Haynes handbok påstår att man inte får ändra den för då stämmer inte synkroniseringen med ECU:n (det finns en potentiometer som ger ECU:n signal om luftspjällets läge). Det är allt jag vet än så länge. Har någon andra erfarenheter så är det välkommet.

Min (Ådi) är en AUDI 100 CC (combicupé) AVANT 1987 års modell utan katalysatorrening (kom visst året efter).

Nu startar den i alla fall på direkten... man hinner knappt få in nyckeln i låset... :P

Nu ska jag ner och elda i pannan och se'n ut till bilen... Vi höres!
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: min_bil (Ådi)

Inläggav PowerMizer 12 nov 2010 20:02

RÖD@nörd skrev:Jo, det finns en "justerskruv" vid luftspjälllet . . .
Ja, DEN ska man inte pilla på! Micklar man med den så får man en del pillrande på halsen tills det är rätt igen.
Det finns en liten bult med låsmutter som sitter i en liten luftkanal som går förbi spjället. Det är den som är för tomgången! Jag tror det är en M6:a med 10:ans nyckelfattning. Men kolla hur det är med detta med automatisk tomgångsjustering, det kan vara nån annan grunka som ska sköta det?! Hur jan jag inte riktigt fatta på rak arm, för så vitt jag vet så är det kanalen med tomgångsjusteringen och tillsatsluftsliden (för chokfunktionen i kombination med kallstartsventilen) som kan ge mera luft. Lyssna inte för mycket på mej, för det är år och dagar sen jag höll på med sånt där rackel... :wink:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: min_bil (Ådi)

Inläggav tompas11 12 nov 2010 22:41

Mera Audi... :D
audi1.pdf
(120.52 KB) Nerladdad 1111 gånger

audi2.pdf
(191.65 KB) Nerladdad 1103 gånger

audi3.pdf
(208.65 KB) Nerladdad 1098 gånger

audi4.pdf
(184.52 KB) Nerladdad 1105 gånger

audi5.pdf
(140.32 KB) Nerladdad 1116 gånger
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: min_bil (Ådi)

Inläggav PowerMizer 12 nov 2010 23:25

tompas11 skrev:Mera Audi...
Tack! :D
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: min_bil (Ådi)

Inläggav RÖD@nörd 13 nov 2010 16:24

Tack tompas11! :D

[audi4] var värdefull för mig.
[audi5] är en genomskärningsbild på en termotidkontakt. Såg en sådan bild tidigare på nätet men kunde inte hitta den idag när jag som bäst behövde den...och nu kommer du med en bild till... :P

På bilden ser man att termotidkontakten faktiskt har tre anslutningar. Två i kontakten och den tredje till gods.

Nu har jag sovit (länge), är lite förkyld och rörig i magen, kollat webben men nu ska jag ut till bilen igen. I går kväll mätte jag termotidkontakter men jag tror de är hela alla tre. I varje fall bytte jag ut den i bilen mot en som verkar utbytt märkt 945 (år/vecka). Jag har funderat vidare och kommit fram till att jag bör titta närmare på spridarna. Det kan vara en eller fler som läcker igenom och fyller cylinder/cylindrar med bensin när man stannat. Bränsletrycket hålls ju uppe med en tryckackumulator när man stängt av motorn.

Just nu ska en givare till motorstyrningen monteras tillbaka. Det blir den givaren som jag hittade på en äldre fyrcylindrig Audi med förgasarmotor. Den har samma reservdelsnummer som den i bilen och ser likadan ut. Det är där [audi4] var värdefull för mig.

Så här säger audi200.se:
"Det luriga med Audis strategi för övervakning av vitala funktioner är att man till stora delar använde samma givare på olika modeller men att de har olika funktioner i olika tillämpningar. När en viss givare konstaterats felaktig så är det säkrast att söka efter ett artikelnummer på den för att vara säker att få rätt. Varken Audi själva eller eftermarknadsställen som Mekonomen har särskilt bra koll på vilken givare som gör vad."
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: min_bil (Ådi)

Inläggav RÖD@nörd 13 nov 2010 22:29

RÖD@nörd skrev:Tack, tompas11! :)

Vad har du för bil själv förresten?

Audi verkar vara populära idag. Jag minns -60 och -70 tals modellerna. En granne då, en äldre man som jag hjälpte ibland, hade en grön Audi 60 årsmodell 1969 eller däromkring. När han skulle köra iväg tryckte han gasen botten och släppte upp kopplingen sakta, sakta, sakta.... :lol:

Konstigt med dom bilarna var det höga kompressionstrycket. Det gick knappt att trycka mätaren så pass hårt mot tändstiftshålet så det inte skulle läcka förbi. Vill minnas de var bränslesnåla jämfört med andra bilar på den tiden.

Att det blev just en Audi för mig var bara ren tillfällighet. 2006 hade jag ingen fungerande bil utan lånade mig fram så gott det gick. Då ringde en granne längre bort vars Audi jag fixat med ibland. Felen började komma mer och mer på Audin och han tröttnade och gick och köpte sig en rätt ny Volvo Combi istället. - Är det någon som kan hålla bilen rullande så är det du sa han och föreslog att jag fick överta bilen för årsskatten han nyligen hade betalat. Sagt och gjort, dagen efter kom han med bilen och hela pappersexercisen. Tyvärr stod bilen still här ett halvår innan jag kom igång med den men sedan dess har den varit redo och igång. Nu har den börjat krångla lite även för mig och jag upplever den inte riktigt är att lita på så därför ska den nu få en ordentlig genomgång. Kruxet är bara att den är för komplicerad för de kunskaper jag har i bagaget så det är mycket nytt att sätta sig in i.

Det verkar vara mycket teknik i Audis bilar. Jag är helengagerad i alla konstiga manicker och mojänger just nu bara för att försöka förstå hur allt fungerar. Det är en förutsättning för reparation och felsökning om man inte kör "prylbytarmetoden" förstås.

På en (den vänstra) av de främre karossbalkarna, där stötfångaren och fronten har sitt fäste sitter en konstig el-detalj monterad. Det ser ut som en stor diodlikriktare och har tre ganska kraftiga kablar. Allt är korroderat och sönderrostat så den kan omöjligen fungera. Den har t.o.m börjat dela på sig som bilden visar. Det är bara det att jag inte har någon aning om vad den haft för funktion. Bilens elsystem är det inget särskilt fel på vad jag vet. Finns det någon här som vet något eller har något förslag?

PB060005.JPG


PB060011.JPG

Nu har jag kommit på vad denna mysko manick är och det är effektmotstånd till motorns kylfläkt. Kylfläkten och kylaren bytte jag för ett par år sedan då det var problem med att motorn blev för varm. Termostat kollades men inget fel där. Till slut visade det sig att kylaren var täppt och igensatt. En bättre skaffades från skroten och bilen blev OK sedan. Den "nya" kylaren är något mindre och har betydligt mindre fläktmotor. Den gamla fläktmotorn har jag kvar och det är en jättestor elmotor och lät som ett reaplan när fläkten gick. Det är en avancerad styrning även till det här och effektmotståndet hade säkert den uppgiften att denna jättemotor inte skulle gå med full effekt hela tiden utan bara när det behövdes.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: min_bil (Ådi)

Inläggav RÖD@nörd 14 nov 2010 22:13

Projekt "engine tuning" pågår för fullt...

I dag har det tyvärr regnat mest hela dagen så det praktiska arbetet har dessvärre varit inställt men det finns massor att göra vid datorn som har med saken att göra.

Tack än en gång tompas11 för "audi1-5" nu har jag haft användning för alla och du tycks förstå vad det handlar om. :wink:


PowerMizer,
Tack till dig också, men så enkelt som att ändra på en skruv för att justera tomgångsvarvtalet är det inte. Tomgångs-stabiliseringssystemet, som är ett fristående system, måste sättas ur funktion innan justering kan utföras. Jag återkommer mer om det här när arbetet är klart. Har nu fått en del tips från annat håll... men först måste konstateras att allt fungerar som elektrisk "switch" (potentiometer) vid gasspjäll, stabiliseringsventilens funktion, om den är igensatt av smuts osv. osv.

Tomgångsstabiliseringssystemet bör också ha en kontrollenhet. audi200.se säger att den kan finnas under rattstången... tror det slutat regna nu... måste ut och kolla det... Hej svejs så länge!!

Förresten... I går kväll identifierade jag alla reläer i den kombinerade säkrings/räläboxen under motorhuven. Ett relä, märkt 236 med stora siffror, kallas "After run cooling fan"

Smaka på den!!! :mrgreen:
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: min_bil (Ådi)

Inläggav tompas11 14 nov 2010 22:51

Bara roligt att kunna vara till lite hjälp.
Hoppas att det går bra fortsättningsvis med tuning av din hi-performance engine. :D
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: min_bil (Ådi)

Inläggav RÖD@nörd 15 nov 2010 04:12

Arbetet fortskrider och mycket via datorn, den som söker den finner och den som inte frågar får heller inget veta... :mrgreen:

Precis nyss skickade jag ett mejl....


Hej!

Jag gjorde service på fördelaren för några dagar sedan. Hade ett h-e att få bort den för den var plomberad och dessutom så skar den fast när jag skulle vrida ur den ur motorn. Jag fick ta fram en stor rörtång och med lite olja fick jag till slut bort den. Jag misstänker den var fastlåst med låsvätska. I kväll har jag också förstått orsaken....

Operationen var dock nödvändig för den kärvade lite, lite grann i den övre bussningen och fick därför en välbehövlig smörjning med olja. Likaså var det smörjtorrt i centrifugalregleringen och vacuumregleringen. Jag upptäckte också att det var hål på vacuumförställarens membran för det gick att blåsa rätt igenom.

När jag kom till skroten för att söka efter fördelarprylar märkte jag att fördelaren var borta på samtliga Audi 100 bilar. Varför är det åtgång på dem tror du?

Emellertid så hittade jag en liknande vacuumdosa från en annan bil som jag monterade. Att tänka på är slaglängd och fjädertryck.

På slangen till vacuumförställaren fanns en backventil monterad. Den var vänd så att vacuumförställning inte kunde ske. På skroten hade en liknande Audi 100 ventilen vänd åt samma håll. På en reservdelsskiss jag fann på nätet kallas ventilen "fördröjningsventil" men hur mycket jag än suger eller blåser på motsatta sidan så släpper ventilen inte igenom. Jag tog därför bort ventilen och ersatte den med en längre slang som jag också hittade på skroten.

Jag tror min Audi är svensksåld för det finns en gul skylt med motorinställningsdata på svenska under huven. Där står bl.a. att förtändningen skall vara 6 grader FÖD vevhusventilation bortkopplad. Jag tror förtändningen varit lägre innan för bilen har varit för slö för att ha 136 hästar under huven. Vid efterföljande provkörning gick bilen som en raket. En betydande skillnad alltså. I förrgår höjde jag tändningen lite till så den nu är c:a 8 grader FÖD, men har tyvärr inte hunnit provköra Tydligen går det med fördel att höja den ytterligare. Kolla här får du se:

http://www.humanspeakers.com/audi/timing.htm
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: min_bil (Ådi)

Inläggav tompas11 15 nov 2010 18:42

När det gäller tändläget så kan man experimentera lite grand. Det tändläge som fabrikanten angett gäller ju för en ny motor och sedan när allting slits så är det bara en fördel att justera upp tändläget lite.

Kärvande aluminiumfördelare monterade i motorblock av gjutjärn känner jag väl till. Kan vara, som du så riktigt skriver, ett riktigt litet elände att få bort dem. Vissa har jag fått ta till gassvetsen och värma för att de ska lossna. Mycket rostlösningsolja och rörtång är inte heller fel.
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

FöregåendeNästa

Återgå till Fritt forum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

cron