Arbetet fortskrider och mycket via datorn, den som söker den finner och den som inte frågar får heller inget veta...
Precis nyss skickade jag ett mejl....
Hej!
Jag gjorde service på fördelaren för några dagar sedan. Hade ett h-e att få bort den för den var plomberad och dessutom så skar den fast när jag skulle vrida ur den ur motorn. Jag fick ta fram en stor rörtång och med lite olja fick jag till slut bort den. Jag misstänker den var fastlåst med låsvätska. I kväll har jag också förstått orsaken....
Operationen var dock nödvändig för den kärvade lite, lite grann i den övre bussningen och fick därför en välbehövlig smörjning med olja. Likaså var det smörjtorrt i centrifugalregleringen och vacuumregleringen. Jag upptäckte också att det var hål på vacuumförställarens membran för det gick att blåsa rätt igenom.
När jag kom till skroten för att söka efter fördelarprylar märkte jag att fördelaren var borta på samtliga Audi 100 bilar. Varför är det åtgång på dem tror du?
Emellertid så hittade jag en liknande vacuumdosa från en annan bil som jag monterade. Att tänka på är slaglängd och fjädertryck.
På slangen till vacuumförställaren fanns en backventil monterad. Den var vänd så att vacuumförställning inte kunde ske. På skroten hade en liknande Audi 100 ventilen vänd åt samma håll. På en reservdelsskiss jag fann på nätet kallas ventilen "fördröjningsventil" men hur mycket jag än suger eller blåser på motsatta sidan så släpper ventilen inte igenom. Jag tog därför bort ventilen och ersatte den med en längre slang som jag också hittade på skroten.
Jag tror min Audi är svensksåld för det finns en gul skylt med motorinställningsdata på svenska under huven. Där står bl.a. att förtändningen skall vara 6 grader FÖD vevhusventilation bortkopplad. Jag tror förtändningen varit lägre innan för bilen har varit för slö för att ha 136 hästar under huven. Vid efterföljande provkörning gick bilen som en raket. En betydande skillnad alltså. I förrgår höjde jag tändningen lite till så den nu är c:a 8 grader FÖD, men har tyvärr inte hunnit provköra Tydligen går det med fördel att höja den ytterligare. Kolla här får du se:
http://www.humanspeakers.com/audi/timing.htm