min_bil (Ådi)

Forum för allt som inte har med övriga ämnen att göra, ett forum för vardagsprat, skoj och spex

Re: min_bil (Ådi)

Inläggav RÖD@nörd 15 nov 2010 19:26

Du verkar ha erfarenhet tompas11... är du bilmekaniker kanske?

I dag har jag höjt tändningen till c:a 12 grader i stället för 6 grader som är det avsedda värdet. Tomgångsvarvtalet blev då ganska normalt, c:a 750 r/m, och motorns gång lite "råare". Den kändes också något mer kraftfull än tidigare. Jag provkörde bilen till bilskroten och där inköptes en omgång bränsleledningar till motorn. Det är metallomspunna slangar som rostat betänkligt i ändarna där de är anslutna på rör och nipplar på min bil. Lite tveksamt att köra med tycker jag för en läcka kan ställa till brand i motorutrymmet. Hellre då byta dem innan. Med på köpet blev en omgång reservspridare som sitter där slangen ansluts på insugsröret. Jag har en föraning om att någon, eller flera, kan läcka igenom på min bil och gör den ibland svårstartad varm.

En annan upptäckt jag gjort idag är att det sitter ett litet skjutreglage på blinkersspaken just där man greppar. Vid reglaget står det "Ein - Aus". Precis i spakens ände finns en liten knapp och på den står det "Fix".

Efter fördjupade studier i bilen instruktionsbok fick jag då se att det är en s.k. "Farthållare" d.v.s en funktion att hålla jämn hastighet utan att behöva reglera med gaspedalen.

Jag har haft bilen i fyra år utan att känna till det här. Märkligt....


PB120031.JPG
PB120031.JPG (61.75 KB) Visad 8287 gånger

Så här ser Ådi ut i näbben. Inget skönhet precis men här får funktion gå före finish. De flesta bilarna på skroten ser faktiskt bättre ut under huven än min. Men å andra sidan kan jag inte köpa och byta delar bara för att de är blanka och fina... Visst, jag har i min ungdom målat motorer och lämnat in ventilkåpor till förkromning men det var då det...
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: min_bil (Ådi)

Inläggav tompas11 15 nov 2010 19:50

Uj, uj ingen vacker syn precis. :shock:

Bilmekaniker?
Nä, inte numera men har praktiserat det yrket tidigare, närmare bestämt hela 18 år.
Skitigt, slitsamt och dåligt betalt var det, dessutom sliter det på kroppen.
Slutade med det -98.
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: min_bil (Ådi)

Inläggav RÖD@nörd 15 nov 2010 22:34

tompas11 skrev:Uj, uj ingen vacker syn precis. :shock:

Nä, det har du helt rätt i, och din Volvo 745 ser säkerligen betydligt mycket bättre ut under huven, men den här bilen har faktiskt många andra fördelar.

Bilmekaniker i 18 år?
Jaa, du tompas11 det kände jag faktiskt på mig.

tompas11 skrev:...dessutom sliter det på kroppen.

Jo visst är det så, och efter 50 och med dålig rygg är det ingen höjdare precis... men det går att underlätta...


Röd@nörd:s mekartips # 1

Att stå böjd som en fällkniv under motorhuven på dagens låga bilar kan vara en ren plåga för oss över 50 och med dålig rygg. Bättre då höja upp bilen med en domkraft och placera ett par pallbockar under för då kan man stå med mer rak rygg.

Det blir inte bra men tusan så mycket bättre...
:P



Nu har jag gjort ännu en upptäckt på denna underliga bil. Det gäller tomgångsstabiliseringssystemet och där har jag sökt efter själva "hjärnan" i systemet.

Om man öppnar förardörren, lägger sig ner, vrider sig som en korkskruv, kan man med en mejsel skruva bort en liten hylla att lägga småsaker på som finns under rattstången. Bakom hyllan kan man sedan vika undan isoleringsmattor och då tittar ett kraftigt plaströr för ventilationen fram. Med lite möda kan man vika undan röret lite och där bakom röret finns en reläpanel till utöver den som finns i säkringslådan under motorhuven.

Och där, ja där, satt det jag sökte plus ytterligare reläer.

PB150119.JPG
PB150119.JPG (38.8 KB) Visad 8267 gånger

Så här ser den ut, ECU:n för tomgångsstabiliseringssystemet.




PB150122.JPG
PB150122.JPG (86.47 KB) Visad 8269 gånger

I de här IC-kretsarna finns en förprogramerad tomgångsinställning. Jag tror det går till så att information hämtas om motorns aktuella varvtal från "hallgivaren" och aktuell temperatur från temperaturgivare på motorn som sedan ger rätt signal till tomgångsstabiliseringsventilen att släppa rätt luftmängd i en rörledning förbi det stängda spjället. Det här måste alltså vara ett komplement till "tomgångsskruven" på spjällhuset.

Rätt fungerande ska då motorn ha ett tomgångsvarvtal på 800 r/m, plus minus 50 r/m, varm motor och något högre varvtal under uppvärming.

Nu tror jag inte det här systemet fungerar överhuvudtaget på min bil och tomgångsluft fås endast via "tomgångsskruven" så här finns att fundera på vad det kan vara för fel.

För att stabiliseringssystemet skall sättas igång måste spjället vara stängd och där ska finnas en "microbrytare" som ger signal till ECU:n...

...måste ut och kolla om den fungerar som det är tänkt...hej svejs så länge...
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: min_bil (Ådi)

Inläggav tompas11 15 nov 2010 22:52

Nu måste jag rätta dig RÖD@nörd. :D
I dessa IC-kretsar som visas på bilden finns ingenting inprogrammerat.
De är helt enkelt vanliga fyrdubbla Op-ampar. Se bif. pdf.
LM2902.pdf
(107.44 KB) Nerladdad 436 gånger


Din såg ju riktigt fin ut, de kan se ut så här också:
100_3732.jpg
100_3732.jpg (79.83 KB) Visad 8241 gånger
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: min_bil (Ådi)

Inläggav RÖD@nörd 15 nov 2010 23:07

Okej, jag trodde... men trodde fel... :oops:

...men vad är det då som styr till "rätt" varvtal och då även till "rätt" varvtal beroende av motortemperatur?

Den ECU:n du visar ser ut att varit till hälften fylld med vatten...

Vad är det för bränslesystem i din Volvo? Är det förgasarmotor?

Kollade pdf:en men inte min grej... de blev för komplicerat. :(
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: min_bil (Ådi)

Inläggav tompas11 15 nov 2010 23:13

Min gamla Volvo har K-Jetronic utan kat.

Bilden som du visar styr mycket riktigt tomgången, så långt är det ju rätt.
IC-kretsarna är visst dessutom utgångna, för gamla antar jag.
(Op-amp=operationsförstärkare)
Har du kollat att microbrytaren fungerar?
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: min_bil (Ådi)

Inläggav tompas11 15 nov 2010 23:55

Här har du en pdf som inte är så dum.
Visserligen avseende Audi 100/200 (1989-1991) men kan kanske trots det vara till hjälp.

http://www.google.se/search?hl=sv&safe= ... G=S%C3%B6k
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: min_bil (Ådi)

Inläggav RÖD@nörd 16 nov 2010 01:55

Tack tompas11, den pdf:en kan jag ha nytta av. Här gäller att samla information och ta del av den och som regel hittas något intressant. Jo, det är noga med årsmodell och utföranden för det skiljer sig mellan dem.

Vad menar du med att IC-kretsarna är för gamla? Skulle inte enheten fungera menar du? Är det något "bäst före datum"???

Jaha, du har också Bosch K-Jetronic och utan kat. Precis som jag då.

Jag vill inte jämföra men det skulle vara intressant att få veta ungefär hur mycket bensin din bil drar. Volvo med förgasarmotor känner man ju till men med K-Jet kan det bli annorlunda.

Jag återkommer i morgon om microbrytaren, det blev för sent för den i kväll... och det är mycket smutsigt där så jag måste ta isär och göra rent allt först.

Här bakom de svarta slangarna skall den i alla fall sitta...
PB130084.JPG
PB130084.JPG (53.65 KB) Visad 8205 gånger




PB120044.JPG
PB120044.JPG (52.76 KB) Visad 8227 gånger

Precis mitt på bilden är en rund sak. Det är tomgångsstabiliseringsventilen. Den sitter på en "gummimoj" som läckte som ett såll och som jag bytt ut. Huvudvacuumslangen från cylinderlocket är också utbytt. Läckte kraftigt den med. Så "tomgångsluft" hade motorn fått i mängder.

På "gummimojen" finns ett rör anslutet till motorns nedre vevhusventilation. Det röret var helt igensatt. Ända uppifrån och ner och t.o.m in i dosan vid motorn. Allt gjordes rent. Först kniv och mejslar i röret, sedan en fin ståltråd igenom och sist köra fram och tillbaka med en gammal cykelkedja precis som när man rensade gamla mopedavgaskrökar förr...

Till vänster om tändspolen finns ytterligare en rund sak med sladdar och slangar på. Det är en membrantryckkontakt till accelerationsberikningen. Den känner undertryck i insugsröret och påverkar bränsletrycksregulatorn så att bränsletrycket sänks vid acceleration. Då kommer mätskivan i luftmängdmätaren att höja sig något och mekaniskt påverka bränslemängdmätaren så mer bränsle tillsätts. Låter långsökt men så lär det vara.

Ytterligare till vänster sitter en annan rund sak på en konsoll. Det är vacuumförstärkaren till EGR-ventilen.

Pusst... det är mycket nytt jag har fått sätta mig in i nu. Jag har inte reflekterat över alla grunkor tidigare. Bilen har ju fungerat ganska bra... men nu så började krämpor komma och symptom som de här:

I bland svår att starta kall. Ville "slå back" som om tändningen var alldeles för hög.

Trolig orsak: Avbrott i en "tändhatt" så gnistan gick till "fel" cylinder. Märkte också en "kolgång" på rotorarmen som jag väl rengjort. Nästan nytt fördelarlock hittades på skroten. Inte så lätt byta rotor för den har "övervarvningsskydd" = svindyr.

Också kunde hända "det bara tog stopp" och då starta om igen och då tände motorn.

Trolig orsak: Spridare läcker och fyller cylinder/cylindrar med bränsle från bränsletrycksaccumulatorn. Sitter under längst bak vid tanken och rostig som f-n. Hur länge ska den hålla utan att börja läcka?

I bland svårstartad halv-varm. Börjar efter en stund tända på någon cylinder, efter en stund starta men gå ojämnt, sedan efter ytterligare en stund OK.

Trolig orsak: Som ovan med tillägget att nu är termotidkontakten för kallstartsventilen utbytt.

Nu till det allra läskigaste. I bland vägrar den helt starta varm. Man kör på startmotorn men inte ett liv. Inte en tändning ens. Det här känns mycket osäkert vill jag lova. Emellertid har jag kommit på att om jag istället väntar några minuter och försöker starta igen så startar den direkt.

Trolig orsak: Jag vet inte riktigt men det lär vara ett vanligt fel på Audi 100 och jag får se om det blir bättre när hela översynen är färdig.



PB120051.JPG
PB120051.JPG (51.37 KB) Visad 8232 gånger

Den här givaren har jag också bytt ut och helt plötsligt började tempmätaren visa rätt temperatur trots att jag var helt säker på att givaren var till tomgångsstabiliseringen... :shock:


PB130103.JPG
PB130103.JPG (39.71 KB) Visad 8223 gånger

Här testas en regulator för motorn luftförvärming som jag släpat hem från skroten. Jodå, den fungerade bra och den på bilen är kass. Förut struntade jag i sådant men nu har jag fått "blodad tand" och allt på motorn ska fungera. Skam den som ger sig.... :P


Röd@nörd:s mekartips # 2

Ibland måste man driva motorn med startmotorn med tändstiftkablarna bortkopplade som t.ex. vid ett kompressionsprov.
Lossa då kabeln i mitten på fördelarlocket och jorda den till gods. I dag är det här absolut nödvändigt då tändspoleeffekten i moderna bilar har höjts avsevärt vid start. Det slår gnistor lång väg... Görs inte det här kan tändspolen gå sönder genom inre kortslutning.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: min_bil (Ådi)

Inläggav Karro 16 nov 2010 08:21

Markeringen på IC-kretsarna brukar vara tillverkningsdatum; år och vecka och inte bäst-före-datum.
Det finns inget bäst-före-datum.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: min_bil (Ådi)

Inläggav RÖD@nörd 16 nov 2010 14:00

Åkej, då kanske det inte är något fel där.


Här fanns vad som behövs nu. Förvisso "may 1980 edition" men hellre det än åt andra hållet för det mesta verkar likt min bil. Allt på 150 sidor och 80 MB.

Du milde, denna webb, som ett hav av information...
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: min_bil (Ådi)

Inläggav tompas11 16 nov 2010 19:50

Vad jag menade med IC-kretsarna var att de är "obsolete" d.v.s. de har gått ur produktion. Kan dock säkert ersättas med ekvivalenta om det skulle behövas, men det är inte alls säkert att de behöver bytas. Tänk nu inte mer på dem. :D

Min bil drar under litern, mer exakt än så har jag inte kollat.

Har du kollat så att du inte har några vakumläckor, alltså att motorn inte tar tjuvluft. Kollas lätt med startgas och motorn på tomgång. Finns det en läcka så kommer tomgångsvarvet att höjas.

RÖD@nörd, du blir ju värsta experten på Audi 100! :mrgreen:
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: min_bil (Ådi)

Inläggav RÖD@nörd 16 nov 2010 20:21

tompas11 skrev:Vad jag menade med IC-kretsarna var att de är "obsolete" d.v.s. de har gått ur produktion. Kan dock säkert ersättas med ekvivalenta om det skulle behövas, men det är inte alls säkert att de behöver bytas. Tänk nu inte mer på dem. :D

Jag förutsätter att "dosan" funkar och annars har jag extra som kommer från skroten...

tompas11 skrev:Min bil drar under litern, mer exakt än så har jag inte kollat.

Okej, då får det bli en Volvo 745 utan kat och med K-Jet insprutning för mig som nästa bil. Volvo har sina fördelar... :wink: ...men hur är det med galvaniserad kaross på dem? Finns det? Och när kom det i så fall?

tompas11 skrev:Har du kollat så att du inte har några vakumläckor, alltså att motorn inte tar tjuvluft. Kollas lätt med startgas och motorn på tomgång. Finns det en läcka så kommer tomgångsvarvet att höjas.

Står i texten strax ovan... Läs mer noggrant!

tompas11 skrev:RÖD@nörd, du blir ju värsta experten på Audi 100! :mrgreen:

Det är en personlig utmaning min vän... :mrgreen:
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: min_bil (Ådi)

Inläggav RÖD@nörd 16 nov 2010 20:31

Här är bränsleledningarna på motorn. Hur det kan bli så rostangripet just här förstår jag inte riktigt. Kan det ha med kondens och och saltbemängd luft som virvlar runt i motorrummet att göra?


PB160135.JPG
PB160135.JPG (70.01 KB) Visad 8167 gånger

Det här ser inte särskilt bra ut...



PB160159.JPG
PB160159.JPG (63.27 KB) Visad 8182 gånger

...och definitivt inte det här. Skulle du våga dig på en långkörning med sådana här bränsleledningar under huven?


Har för ett par veckor sedan besiktigat bilen. Ingen anmärkning på de här ledningarna eller bensinslangen under bilen alldeles full av sprickor . Jag tror de är progammerade för att kolla "vissa" ställen på bilen. Annat förbises (trots det kan vara minst lika viktigt).

Har också varit i källaren i kväll och letat fram en gammal Bosch spridarprovare som jag använde på "traktortiden". Den sätter tryck på ett par hundra bar så här gäller det att vara "lätt på handen" för öppningstrycket på bilens spridare ska endast vara omkring 4 bar. Manometern på provaren måste därför bytas först. På provaren finns också en avstängningsventil så man kan se om spridaren läcker under visst tryck.


Till sist en fråga till tompas11, eller någon annan som vet

Påverkas Co-halten på tomgång vid ändrat tändläge?

Är det i så fall betydande eller bara marginellt?
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: min_bil (Ådi)

Inläggav PowerMizer 16 nov 2010 21:37

RÖD@nörd skrev:Skulle du våga dig på en långkörning med sådana här bränsleledningar under huven?
Alltså... Jag har aldrig sett något så rostigt ovanför en spindelled!
Är du säker på att tidigare ägare inte använde motorrummet som lagerplats för naturgödsel?? :roll: :lol:

Att dra iväg till närmaste sjukhus en vinterkväll här med den kärran är nog inte förstahandsvalet, direkt... 12 mil granskog i -25 grader kan vara spännande nog utan så rostiga bränsleledningar... :wink:

Skulle jag lägga upp ett kort på motorutrymmet på min gamla Saab 900i (som det finns MOSSA på) så skulle du bli tårögd av frächören! :P
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: min_bil (Ådi)

Inläggav tompas11 16 nov 2010 22:04

Hmm... jag läser visst som en kratta. :oops:

Jadu här kan vi verkligen snacka om rostiga bränslerör. Man kan ju fundera vad det är vi betalar för vid besiktningen.
Inga långkörningar här inte.

CO- halten påverkas sannolikt endast marginellt vid ändrat tändläge, däremot påverkas NOx (kväveoxider) men det är ju inget som bilprovningen kollar.

En spridarprovare är ju inte fy skam att äga.

Har lite problem med mina insprutningsventiler, bilen rycker lite vid 50-60 km/h. Har bytt bränslefilter och demonterat insprutningsventilerna samt rengjort dessa med bromsrengöring och förtunning och tryckluft. Blev klart bättre efter denna behandling men den bör nog upprepas ännu en gång.
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

FöregåendeNästa

Återgå till Fritt forum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster

cron