min_bil (Ådi)

Forum för allt som inte har med övriga ämnen att göra, ett forum för vardagsprat, skoj och spex

min_bil (Ådi)

Inläggav RÖD@nörd 06 nov 2010 05:54

Har hittat en hemsida som verkligen kommer till min hjälp just nu (och kanske någon annan här som har AUDI-bil eller för bilintresserade överhuvudtaget. Hemsidan är positiv och trevlig för övrigt tycker jag.)

Det här kom som en skänk från ovan... Tänk så värdefull webben kan vara... :D

Du milde vilka snillen det finns... Skulle själv inte ens komma på tanken att det skulle kunna gå att göra så här... Har själv haft symptom att bromsservoverkan försvinner efter några inbromsningar och multivarningen aktiveras men då kopplade jag bort en kabel från givaren istället så inte SBP skulle märka eländet... :oops: Att det var "bomben" som var orsaken till problemet visste jag i alla fall men desto mindre att den gick att reparera till nyskick. Köpa begagnad på skroten har varit min tanke men då vet man ju inte alls hur den är.

VATTENPUMPEN PÅ AUDIFEMMOR BYTS ALLTID VID KAMREMSBYTEN ELLER VID MINSTA FELSYMPTOM.
Så långt hade jag inte själv tänkt men vid närmare eftertanke så inser jag orsaken:
Kugg-grepp slirar aldrig... :roll: dåliga pumplager --> motorras :(
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: min_bil (Ådi)

Inläggav RÖD@nörd 06 nov 2010 17:24

Jag har alltid haft den åsikten att moderna bilar aldrig kommer bli veteranbilar. Lite fördomsfullt kanske för vissa bilar kommer nog ändå att bli det.

mmmmm...... quattro... Visst vore det nånting nu idag när det blivit åtkomligt även för mig. Jag minns när de kom och det var bara något som man hade möjlighet att få se på bild. Minns också reklamen när de körde uppför en slalompist. Har också för mig att AUDI quattro gjorde bra ifrån sig på rallytävlingarna.

Och nu står alltså quattron bara och väntar (om ingen annan redan köpt den förstås)

http://www.blocket.se/vasterbotten/Audi ... ?ca=18&w=3
http://212.112.179.20/images/13/1324951198.jpg

Samma årsmodell som min fast tyvärr ingen Avant (combi) men den här har fyrhjulsdrift och är en lågmilare... 8)

5000 spänn helt OK tycker jag. Ingen rost på 87:orna tack vare helgalvad kaross. Kopplingens slavcylinder... ähh.. en baggis...
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37


Re: min_bil (Ådi)

Inläggav RÖD@nörd 07 nov 2010 00:46

Tack, tompas11! :)

Vad har du för bil själv förresten?

Audi verkar vara populära idag. Jag minns -60 och -70 tals modellerna. En granne då, en äldre man som jag hjälpte ibland, hade en grön Audi 60 årsmodell 1969 eller däromkring. När han skulle köra iväg tryckte han gasen botten och släppte upp kopplingen sakta, sakta, sakta.... :lol:

Konstigt med dom bilarna var det höga kompressionstrycket. Det gick knappt att trycka mätaren så pass hårt mot tändstiftshålet så det inte skulle läcka förbi. Vill minnas de var bränslesnåla jämfört med andra bilar på den tiden.

Att det blev just en Audi för mig var bara ren tillfällighet. 2006 hade jag ingen fungerande bil utan lånade mig fram så gott det gick. Då ringde en granne längre bort vars Audi jag fixat med ibland. Felen började komma mer och mer på Audin och han tröttnade och gick och köpte sig en rätt ny Volvo Combi istället. - Är det någon som kan hålla bilen rullande så är det du sa han och föreslog att jag fick överta bilen för årsskatten han nyligen hade betalat. Sagt och gjort, dagen efter kom han med bilen och hela pappersexercisen. Tyvärr stod bilen still här ett halvår innan jag kom igång med den men sedan dess har den varit redo och igång. Nu har den börjat krångla lite även för mig och jag upplever den inte riktigt är att lita på så därför ska den nu få en ordentlig genomgång. Kruxet är bara att den är för komplicerad för de kunskaper jag har i bagaget så det är mycket nytt att sätta sig in i.

Det verkar vara mycket teknik i Audis bilar. Jag är helengagerad i alla konstiga manicker och mojänger just nu bara för att försöka förstå hur allt fungerar. Det är en förutsättning för reparation och felsökning om man inte kör "prylbytarmetoden" förstås.

På en (den vänstra) av de främre karossbalkarna, där stötfångaren och fronten har sitt fäste sitter en konstig el-detalj monterad. Det ser ut som en stor diodlikriktare och har tre ganska kraftiga kablar. Allt är korroderat och sönderrostat så den kan omöjligen fungera. Den har t.o.m börjat dela på sig som bilden visar. Det är bara det att jag inte har någon aning om vad den haft för funktion. Bilens elsystem är det inget särskilt fel på vad jag vet. Finns det någon här som vet något eller har något förslag?

PB060005.JPG
PB060005.JPG (47.43 KB) Visad 15970 gånger


PB060011.JPG
PB060011.JPG (43.15 KB) Visad 15954 gånger
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: min_bil (Ådi)

Inläggav tompas11 07 nov 2010 01:26

De där kablarna, var är de anslutna i andra änden? Kan det möjligtvis vara någon form av jordanslutning?
Vad var det för modell på Audi-88 du hade?

Jo det där med att äldre personer, för det är oftast äldre, som har ett läge på gaspedalen och använder kopplingen för att reglera hastigheten är väl ganska vanligt. Är väl kanske rädda för att få motorstopp eller så hör de inte att motorn rusar.
Kopplingen blir i alla fall inte långlivad.

Själv har jag en gammal Volvo 745, men den är i gott skick.
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: min_bil (Ådi)

Inläggav McB 09 nov 2010 13:05

tompas11 skrev:De där kablarna, var är de anslutna i andra änden? Kan det möjligtvis vara någon form av jordanslutning?
Vad var det för modell på Audi-88 du hade?

Jo det där med att äldre personer, för det är oftast äldre, som har ett läge på gaspedalen och använder kopplingen för att reglera hastigheten är väl ganska vanligt. Är väl kanske rädda för att få motorstopp eller så hör de inte att motorn rusar.
Kopplingen blir i alla fall inte långlivad.

Själv har jag en gammal Volvo 745, men den är i gott skick.



Annars är dom vana att köra gammal traktor utan fotgas, konstant varv och reglera farten med koppling och växel ;)
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: min_bil (Ådi)

Inläggav RÖD@nörd 10 nov 2010 17:44

Snabbfråga,

Bensinledningarna var dåliga när jag övertog bilen för fyra år sedan. Då bytte jag dem till kopparrör som tryckledning och gummislang för retur. Det är ganska högt bränsletryck på den här bilen, c:a 5 bar i tryckledningen men returen är däremot trycklös. Nu är den gummislangen full med sprickor hela vägen så jag törs inte ha den kvar. Kopparrör blir svårt att använda för ledningen måste vinklas åt alla möjliga håll upp till tankens ovansida på bilen bakände och bensintanken har jag ingen lust att ta ned så jag får krångla upp ledningen, typ knyta ihop den gamla med den nya och dra....

Nu till frågan:
Kan man använda vanlig nylonslang för industripneumatik som bensinledning för blyfri bensin???

Till saken hör att jag har några bitar som kan räcka till ändamålet.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: min_bil (Ådi)

Inläggav PowerMizer 10 nov 2010 19:50

RÖD@nörd skrev:Kan man använda vanlig nylonslang för industripneumatik som bensinledning för blyfri bensin???
Jag skulle inte chansa... Köp en ny bränsleslang istället... Det är mitt tips. :D
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: min_bil (Ådi)

Inläggav RÖD@nörd 10 nov 2010 21:05

Har varit runt och kollat. Mekonomen hade bäst slang och var även billigast. 69 kr/metern för Semperit bensinslang. Kraftig sådan och med ett vävinlägg. Problemet med gummislang är att de åldras och spricker. Nylonslang är åldersbeständig men frågan är bara om de tål blyfri bensin. Jag ringde bilskroten och de sa att bl.a SAAB har nylonslang till bensinrör som dessutom går genom kupén. Den slangen var svart berättade han också.

Får se hur jag gör... helst skulle jag vilja kränga dit ett kopparrör där också. Små skarvbitar av gummislang kommer man dock inte ifrån vid skarvar och anslutningspunkter men de är ofta lättare att byta än slang hela vägen.

Annars går bilen som ett skållat troll nu... Har blivit rena racerbilen jämfört med förut... Plattan i mattan på låg växel och det det hörs som ett morrande, brölande ljud under motorhuven därefter känns det som man fått en spark av en häst... Innan var den ungefär som att köra en... ja just det (förlåt tompas11... :mrgreen: ) ...en Volvo 745...Bild

Att jag inget gjort åt saken innan beror helt enkelt på att den varit sådan hela tiden och jag trodde det skulle vara så. I papperen står det i alla fall att motorn är på 136 hästar. Tidigare har jag ibland funderat över om verkligen alla har varit hemma men nu så vet jag stallet är fullt. :P
Senast redigerad av RÖD@nörd 10 nov 2010 21:52, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: min_bil (Ådi)

Inläggav PowerMizer 10 nov 2010 21:18

RÖD@nörd skrev:Innan var det ungefär som att köra en...


Bild *fniss* Ta det lungt med DKW'n... Bild Bild
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: min_bil (Ådi)

Inläggav RÖD@nörd 10 nov 2010 22:03

PowerMizer skrev:...DKW'n...

Läcker... 8)

Tyskar kan bilar... det är nog bara så... :wink:
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: min_bil (Ådi)

Inläggav PowerMizer 11 nov 2010 09:42

Jo, den ser läcker ut.

Trots att vi har en Audi själva och en VW Passat med samma dieselmotor (1Z) så har jag aldrig fallit för Audi's. Jag tror det är något med känslan i växelspaken och förarplatsen... :? Sen är det något med framhjulsdriften som känns "fel". Inget jag kan sätta fingret på, men just hur den beter sej vid acceleration och kurvtagning på grus/snö gillar jag inte.
Knepigt nog så får VW'n full pott från mej, den är så mycket mera behaglig för mej. Den ligger grymt fint på vägen och går att pressa riktigt hårt i kurvorna, oaktat underlag. Sen är den lite "Volvo" (tråk-burk), men det har ju fördelar: inga överraskningar, bekväm och pålitlig. Nu kan jag inte säga något om vx.lådan för den har en 4-stegs automat med lock-up. Som många andra automater så blir den lite oprecis med åren... :roll:
En knepig sak med motorerna är att dom har så otroligt olika karaktäristik! Passaten (som gått 54.500 mil) är suverän på kallstarter, drar 0,65, stark på låga varv och ett jämnt register, pigg som en bensinare och har en mjuk gång. Audins motor går/låter som en Cummins diesel, drar 0,48-0,55, har inget bottenvrid, har "turbokick", seg som en MB 220d (om man inte låter den varva så att turbon styr på). Eftersom det är samma motor så funderar man ju vad som skiljer. Är det bara styrboxarna som är olikt programmerade eller är det olika kamaxlar?
Förmodligen är Audin snålställd, så det kanske bara är det som gör motorn så hopplöst tråkig. :?

Nja, jag tror nog jag väljer Passat eller något annat framför en DKW. Kanske en Toyota eller en Nissan?!
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: min_bil (Ådi)

Inläggav Karro 11 nov 2010 10:19

Jag körde en kompis Audi 100 en gång, och tyckte också att det var något fel på förarplatsen och feedbacken från bilen. Till slut gav jag upp och sa - jag kör helst inte den här bilen.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: min_bil (Ådi)

Inläggav RÖD@nörd 12 nov 2010 06:56

Nej du Karro, det är en jätteskön bil att köra. En riktig vägbil (roadcar) :mrgreen: . Man åker tyst och bekvämt mil efter mil. En annan grej är att den är mycket bensinsnål för att vara en sådan stor bil med så pass stark motor. Jag har nu konstaterat att motorn har varit felinställd (sen tändning) plus en rad andra defekter som gjort att den inte gick som den skulle göra men den har ändå inte varit särskilt bensintörstig. Nog har jag ibland tänkt att den borde dra mindre bensin så lugnt och försiktigt som jag kör men ofta har jag vagnen kopplad till bilen så jag har inte reflekterat över motorfel för den skull. Det som är mest spännande just nu är om bränsleförbrukningen minskar. Enligt förra ägaren så drog bilen c:a 0.7 liter milen vid långkörning och det är väl ungefär lika mycket som din SAAB V4 men då får man tänka att den här bilen väger en halv bil till och har dubbelt så stark motor.

Jag skulle mycket väl kunna tänka mig en SAAB V4, Volvo 745 eller kanske t.o.m vadsomhelst men av ett tillfälle så blev det den här Audin och jag börjar faktiskt bli mer och mer nöjd ju desto bättre jag lär känna den. Nu har jag även blivit bekant med insprutningsystem, i det här fallet Bosch K-Jetronic, något som var helt främmande och obekant för mig tidigare men sådant är nödvändigt att någorlunda vara insatt om man ska själv göra något med dagens, eller som i mitt fall gårdagens bilar.

Bilens marknadsvärde är i princip noll kronor men bruksvärdet är desto större. Den helgalvade karossen gillar jag skarpt. Det är en grovt underskattad finess som gör att bilar kan hålla länge, länge, länge om de får tillräcklig service och underhåll.


PowerMizer,

Nu är bränsledningarna utbytta. Det blev slang hela vägen för returledningen för det var enklast så. Jag var och köpte 2 meter på Mekonomen och tänkte att det borde räcka. När jag kom hem mätte jag slangen och då var den 2,03 meter och det var alldeles precis vad som gick åt för att den skulle ligga rätt överallt. Tur att jag gjorde det här för där slangen börjar uppe på tanken under combiutrymmets matta och under en rund lucka hade den redan börjat läcka. När jag tog i den var det bara fnas och gick sönder. Så nu vet jag att när slangen börjar bli full med sprickor utvändigt då är det dags... Annars i bästa fall tömmer man tanken längs vägen eller i sämsta fall bilbrand.

Jag förutsätter att era bilar är något nyare än min. I min Audi styrs motorfunktionerna av den s.k. ECU:n (Engine Control Unit) som här består av ett elektroniskt relä med flera funktioner. Dock är jag inte riktigt säker på var det reläet finns på bilen. Det finns en reläbox i motorutrymmet men jag är osäker på om just det reläet finns där. Ska försöka ta reda på det annars får jag fråga audi200.se för de verkar kunna "allt".

I era bilar föreställer jag mig att det istället är microprocessorer i ECU:n som styr motorfunktionerna. Det är dagens teknik som jag tror kräver specialinstrument och specialkunnande för att kunna handskas med.

Ett problem som jag kommer att ställas inför är för lågt tomgångsvarvtal (ev. kan tändningen höjas lite till och då ökar tomgångsvarvtalet) och då är det så komplicerat att just tomgångsvarvtalet styrs elektroniskt av ECU:n som ger signaler till tomgångsstabilisatorn (en rund sak på ovansidan av motorn). Det finns således ingen justerskruv som på "vanliga bilar" som t.ex. Karros. Hur det kommer att gå med det här vet jag inte än men det är på G. Att tomgångsstabiliseringen fungerar märks dock för den strävar att ställa in sig på c:a 500 r/m och det varm såväl som kall motor. Det har blivit så nu när alla vacuumläckor är åtgärdade (innan var tomgången orolig och runt 1000 r/m). Den uppför sig nu som min gamla BM Victor när man slog ner varvtalsreglaget på lägsta varvtal vid kall motor, ett jämnt och exakt stånk, stånk, stånk, stånk, stånk,......

Jag har en känsla av att det är en funktion som inte fungerar och som man kallade för "snabbtomgång" på bilar förr i tiden. Nu har jag lokaliserat alla "tempgivare" på motorn och det finns en termokontakt vid motorns kylvattenutlopp som ska styra den här funktionen och ge en signal till tomgångsstabiliseringen att höja varvtalet när motorn inte är tillräckligt varm. Kanske termokontakten inte funkar. Tänker kolla den med en "summer" vid varm och kall motor.

En annan "mysko" pryl under huven som liknar ett signalhorn och har tre vacuumslangar (en blå, en gul och en brun) kopplade till sig och som jag nu blivit bekant med är en vacuumförstärkare till EGR-ventilen.

Jaa, det är mycket nytt att sätta sig in i på en gammal bil.... :P
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: min_bil (Ådi)

Inläggav PowerMizer 12 nov 2010 11:35

RÖD@nörd skrev:Nu är bränsledningarna utbytta.
Ja, då går den några varv till runt jorden! :P
RÖD@nörd skrev:Jag förutsätter att era bilar är något nyare än min.
Jag minns inte vad du har för årsmodell, men vår Audi är en -92:a och Passaten är en -96:a. Det som irriterar mej mest är att det inte ens finns en gaswire på bileländena! Nä då, allt är elektroniskt. En annan "innovation" är att styrdonet drar av gasen när man bromsar!! Vem 17 har bett bilen avgöra hur gaspådraget ska vara när man bromsar??? :evil: Men en normal bil så kan man köra som en biltjuv och vänsterbromsa sej genom kurvorna om det blir lite kinkigt, men här dör motorn och bilen går rakt fram... Typiskt vårt samhälle: vi anses inte kapabla att ens sköta gasreglaget i bilen själva. :evil:
I gammelsaaben får man dock ta helt egna beslut, så jag sluter mej till min devis: Det var bättre förr! :P

RÖD@nörd skrev: Tänker kolla den med en "summer" vid varm och kall motor.
Förmodligen är den resistiv, så du måste nog använda en multimeter.
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Nästa

Återgå till Fritt forum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 7 gäster