Tack tompas11, den pdf:en kan jag ha nytta av. Här gäller att samla information och ta del av den och som regel hittas något intressant. Jo, det är noga med årsmodell och utföranden för det skiljer sig mellan dem.
Vad menar du med att IC-kretsarna är för gamla? Skulle inte enheten fungera menar du? Är det något "bäst före datum"???
Jaha, du har också Bosch K-Jetronic och utan kat. Precis som jag då.
Jag vill inte jämföra men det skulle vara intressant att få veta ungefär hur mycket bensin din bil drar. Volvo med förgasarmotor känner man ju till men med K-Jet kan det bli annorlunda.
Jag återkommer i morgon om microbrytaren, det blev för sent för den i kväll... och det är mycket smutsigt där så jag måste ta isär och göra rent allt först.
Här bakom de svarta slangarna skall den i alla fall sitta...
- PB130084.JPG (53.65 KB) Visad 8246 gånger
- PB120044.JPG (52.76 KB) Visad 8268 gånger
Precis mitt på bilden är en rund sak. Det är tomgångsstabiliseringsventilen. Den sitter på en "gummimoj" som läckte som ett såll och som jag bytt ut. Huvudvacuumslangen från cylinderlocket är också utbytt. Läckte kraftigt den med. Så "tomgångsluft" hade motorn fått i mängder.
På "gummimojen" finns ett rör anslutet till motorns nedre vevhusventilation. Det röret var helt igensatt. Ända uppifrån och ner och t.o.m in i dosan vid motorn. Allt gjordes rent. Först kniv och mejslar i röret, sedan en fin ståltråd igenom och sist köra fram och tillbaka med en gammal cykelkedja precis som när man rensade gamla mopedavgaskrökar förr...
Till vänster om tändspolen finns ytterligare en rund sak med sladdar och slangar på. Det är en membrantryckkontakt till accelerationsberikningen. Den känner undertryck i insugsröret och påverkar bränsletrycksregulatorn så att bränsletrycket
sänks vid acceleration. Då kommer mätskivan i luftmängdmätaren att höja sig något och mekaniskt påverka bränslemängdmätaren så mer bränsle tillsätts. Låter långsökt men så lär det vara.
Ytterligare till vänster sitter en annan rund sak på en konsoll. Det är vacuumförstärkaren till EGR-ventilen.
Pusst... det är mycket nytt jag har fått sätta mig in i nu. Jag har inte reflekterat över alla grunkor tidigare. Bilen har ju fungerat ganska bra... men nu så började krämpor komma och symptom som de här:
I bland svår att starta kall. Ville "slå back" som om tändningen var alldeles för hög.
Trolig orsak: Avbrott i en "tändhatt" så gnistan gick till "fel" cylinder. Märkte också en "kolgång" på rotorarmen som jag väl rengjort. Nästan nytt fördelarlock hittades på skroten. Inte så lätt byta rotor för den har "övervarvningsskydd" = svindyr.Också kunde hända "det bara tog stopp" och då starta om igen och då tände motorn.
Trolig orsak: Spridare läcker och fyller cylinder/cylindrar med bränsle från bränsletrycksaccumulatorn. Sitter under längst bak vid tanken och rostig som f-n. Hur länge ska den hålla utan att börja läcka?
I bland svårstartad halv-varm. Börjar efter en stund tända på någon cylinder, efter en stund starta men gå ojämnt, sedan efter ytterligare en stund OK.
Trolig orsak: Som ovan med tillägget att nu är termotidkontakten för kallstartsventilen utbytt.
Nu till det allra läskigaste. I bland vägrar den helt starta varm. Man kör på startmotorn men inte ett liv. Inte en tändning ens. Det här känns mycket osäkert vill jag lova. Emellertid har jag kommit på att om jag istället väntar några minuter och försöker starta igen så startar den direkt.
Trolig orsak: Jag vet inte riktigt men det lär vara ett vanligt fel på Audi 100 och jag får se om det blir bättre när hela översynen är färdig.
- PB120051.JPG (51.37 KB) Visad 8274 gånger
Den här givaren har jag också bytt ut och helt plötsligt började tempmätaren visa rätt temperatur trots att jag var helt säker på att givaren var till tomgångsstabiliseringen...
- PB130103.JPG (39.71 KB) Visad 8265 gånger
Här testas en regulator för motorn luftförvärming som jag släpat hem från skroten. Jodå, den fungerade bra och den på bilen är kass. Förut struntade jag i sådant men nu har jag fått "blodad tand" och allt på motorn ska fungera. Skam den som ger sig....
Röd@nörd:s mekartips # 2
Ibland måste man driva motorn med startmotorn med tändstiftkablarna bortkopplade som t.ex. vid ett kompressionsprov.
Lossa då kabeln i mitten på fördelarlocket och jorda den till gods. I dag är det här absolut nödvändigt då tändspoleeffekten i moderna bilar har höjts avsevärt vid start. Det slår gnistor lång väg... Görs inte det här kan tändspolen gå sönder genom inre kortslutning.